خواص میوه خرمالو برای سلامتی چیست؟

خرمالو ترکیبات مغذی فراوانی در خود گنجانده و برای سلامتی بسیار مفید است،

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل؛ میوه ها و سبزیجات باید نصف وعده شما در یک وعده غذایی باشد. مهم است که میوه ها و سبزیجات خود را تغییر دهید زیرا همه آنها حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مهمی هستند که برای سلامت بدن ما مفید هستند. خوردن انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ هر روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

خرمالو میوه ای است که از درختان خاصی از تیره دیوسپیروس به دست می آید. مانند گوجه فرنگی، از نظر فنی توت است اما به ندرت مورد توجه قرار می گیرد.

میوه در اواخر پاییز چیده می شود و گاهی تا زمستان روی درخت می ماند. بسته به نوع، رنگ از زرد تا قرمز تیره نارنجی متغیر است. در حالی که برخی از خرمالوها کروی هستند، برخی دیگر به شکل بلوط یا کدو تنبل هستند. اندازه آنها می تواند از اندازه یک نیم دلار تا یک گریپ فروت کوچک باشد.

خواص شیره خرمالو

هنگام انتخاب خرمالو برای خوردن، مهم است که بدانید قابض یا غیرقابض است. انواع خرمالو آسیایی که به صورت تجاری در کالیفرنیا و فلوریدا نیز رشد می کنند، ممکن است یکی از این دو باشد. محبوب ترین آنها خرمالو فویو است. انواع خرمالو آمریکایی فقط قابض هستند. محبوب ترین آن خرمالو هاچیا است.

خرمالوهای غیر قابض را می توان در حالی که سفت یا بعد از نرم شدن خورده شد. خرمالوهای قابض را فقط باید بعد از رسیدن کامل، نرم و رنگ آمیزی عمیق مصرف کرد.

خرمالو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. در فصل، شما می توانید آنها را در بسیاری از بازارها پیدا کنید، و آنها به تنهایی یا در غذاهای پخته شده و غذاهای پخته خوشمزه هستند.

فواید سلامتی

خرمالو ترکیبات مغذی فراوانی در خود گنجانده و برای سلامتی بسیار مفید است، از جمله خواص این میوه می توان به سلامت قلب، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، کاهش التهاب، کاهش کلسترول و فشار خون و بهبود بینایی اشاره کرد.

خاصیت خرمالو و مضرات خرمالو چیست؟/رابطه خرمالو و دیابت!

خرمالو بر خلاف جثه کوچکی که دارد مقدار قابل توجهی مواد مغذی مختلف در خود گنجانده است.

این میوه خوشمزه منبع خوب ویتامین های A ، C ، E  و همچنین تیامین، ریبوفلاوین، فولات، منیزیم و فسفر است و به عنوان میوه کم کالری و سرشار از فیبر در لیست خوراکی های دوستدار لاغری قرار گرفته است.

تنها یک عدد خرمالو بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند که از ویتامین های محلول در چربی است و برای عملکرد ایمنی، بینایی و رشد جنین اهمیت زیادی دارد.

این میوه علاوه بر مواد معدنی و ویتامین ها، حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانن ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که برای سلامتی ضروری می باشند.

برگ های میوه خرمالو نیز ویتامین C، تانن و فیبر زیادی در خود جای داده و در دمنوش های دارویی از آن استفاده می شود.

منبع عالی آنتی اکسیدان ها

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفید با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد. همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو – فرایندی که توسط مولکول های نا پایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود – از آسیب سلول ها جلوگیری کرده یا آن را کند می کنند.

استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر ارتباط دارد. خوشبختانه، مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

خرمالو5

رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی که در پوست و گوشت خرمالو به مقدار فراوان یافت می شوند اثر خوبی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری های روحی مرتبط با سن و سرطان ریه دارند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کارتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، این رنگ دانه در بسیاری از میوه ها و سبزیجات رنگ روشن یافت می شود و به کاهش خطر بیماری های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری های متابولیک کمک می کند.

خرمالو فواید سلامتی دیگری نیز دارد، از جمله:

تقویت بینایی

خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهم در خود گنجانده که همگی برای سلامت چشم مفید هستند، گفته شده یک عدد خرمالو 55 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.

ویتامین A از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه چشم پشتیبانی کرده و عنصری ضروری برای رودوپسین -پروتئینی که برای بینایی طبیعی حیاتی است – محسوب می شود.

لوتئین و زاگزانتین موجود در خرمالو نیز که از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی می باشند به حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی کمک می کنند و مقادیر زیادی از آن ها در شبکیه چشم – لایه حساس به نور در پشت چشم – جمع شده اند.

به نظر می رسد رژیم های غذایی سرشار از لوتئین و زاگزانتین خطر ابتلا به برخی بیماری های چشم از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را کاهش می دهند، این بیماری روی شبکیه چشم اثر منفی گذاشته و ممکن است به کاهش بینایی منجر شود.

پیشگیری از دیابت و کاهش خطر عوارض

پوست خرمالو حاوی فلاونوئیدهایی است که خواص ضد دیابتی و آنتی اکسیدانی آنها ثابت شده است. آنها در برابر تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs)، ترکیبات مضری که هنگام ترکیب پروتئین یا چربی با قند در خون تشکیل می شوند، محافظت می کنند. AGE ها هم با شروع دیابت و هم با عوارض طولانی مدت سلامتی ناشی از این بیماری مرتبط هستند.

سلامت قلب

ترکیبات قدرتمند موجود در خرمالو، این میوه خوشمزه را به انتخاب عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل کرده اند، به عنوان مثال خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارند.

لازم به ذکر است رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئیدها به کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد خون و کاهش التهاب کمک می کنند و تانن ها، اسید تانیک و اسید گالیک در کاهش فشار خون تاثیر دارند.

کاهش التهاب

بیماری های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی همگی با التهاب مزمن در ارتباط هستند و انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهاب می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها کمک کند.

همان طور که قبلا اشاره کردیم خرمالو منبع بسیار خوب آنتی اکسیدان قوی ویتامین C می باشد و یک عدد از این میوه 20 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند. ویتامین C از ویتامین های محافظت کننده سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می باشد و با التهاب مقابله می کند.

خرمالو9

این ویتامین با اهدای یک الکترون به این مولکول های نا پایدار، آن ها را خنثی کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

علاوه بر این مصرف منظم ویتامین C به کاهش پروتئین واکنش پذیر C و اینتر لوکین 6 – موادی که در واکنش به التهاب توسط بدن تولید می شوند – کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های التهابی همچون بیماری های قلبی، سرطان پوست و دیابت را کاهش می دهد.

خرمالو حاوی کارتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین E نیز می باشد که همگی به عنوان آنتی اکسیدان های قوی با التهاب در بدن مقابله می کنند.

سرشار از فیبر

سطح بالای کلسترول به خصوص کلسترول بد خون می تواند به بیماری های قلبی، سکته و حمله قلبی منجر شود در حالی که مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر محلول از جمله میوه ها و سبزیجات به بدن در دفع مقادیر اضافی کلسترول کمک کرده و سطح آن ها را کاهش می دهد.

خرمالو میوه ای سرشار از فیبر است که ثابت شده می تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

ناگفته نماند فیبر برای حرکات روده نیز اهمیت زیادی دارد و می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. مواد غذایی غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند کرده که مانع افزایش قند خون می شود.

فیبر به تقویت باکتری های خوب روده ای نیز کمک می کند که برای سلامت دستگاه گوارش و سلامت عمومی بدن مفید است.

سرماخوردگی و آنفلونزا

خرمالو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آن می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین بیماری های عفونی را کاهش دهد.

شیره خرمالو جایگزین شیرین کننده های مصنوعی

از شیره خرمالو می توان به جای شکر استفاده نمود و جایگزین شیرین کننده های مصنوعی کرد. شیره خرمالو (دوشاب) همان خواص خرمالو را دارد، خواص شیره خرمالو عبارتند از:

فواید شیره خرمالو

حفظ بدن از اسیدی شدن :

شیره خرمالو طبع گرمی دارد و می تواند بدن را از اسیدی شدن حفظ کند. شیره خرمالو (دوشاب) برای همه ی مزاج ها مناسب می باشد.

تسکین دهنده ی دردهای رماتیسمی

شیره خرمالو، تسکین دهنده ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند. خرمالو سرشار از پتاسیم است. پتاسیم در تنظیم فشار خون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی دارد. در واقع بسیاری از داروها از پتاسیم به عنوان یک ماده برای مقابله با دردهای عضلانی استفاده می کنند.

دردهای رماتیسمی

مصرف شیره خرمالو در بارداری

خوردن شیره خرمالو در بارداری به بهبود و تقویت سلامتی شما کمک می‌کند و مواد مغذی موجود در خرمالو در رشد جنین موثر است. خرمالو سرشار از دو ماده معدنی کلسیم و فسفر می‌باشد و مصرف آن در افزایش رشد استخوان‌های جنین شما موثر است و باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی می‌گردد.

وجود آهن در خرمالو سبب می‌گردد تا خطر بروز کم خونی در دوران بارداری کاهش یابد. ویتامین C موجود در شیره و میوه خرمالو، در عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن نقش دارد. توصیه می‌شود قبل از اضافه نمودن خرمالو به برنامه غذایی تان در دوران بارداری با پزشکتان در این خصوص مشورت کنید.

شیره خرمالو شیرین است و خواص بی شماری نیز دارد. نگهداری میوه و سبزیجات در حالت‌هایی مانند ترشی، شیره و … کمک می‌کند تا در فصولی از سال که امکان دسترسی به این مواد غذایی مقوی وجود ندارد، بتوانیم از خواص آن‌ها بهره‌مند شویم. شیره خرمالویی که به این شیوه تهیه می‌شود، قند زیادی دارد و می‌تواند در مواردی از جمله شیرین کردن چایی به جای شکر استفاده شود.

جلوگیری از فشار خون

دشو خرمالو (دوشاب) منبعی سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با فشارخون بالا مقابله می کنند. میزان سدیم در خرمالو بسیار کم است، به همین دلیل مصرف خرمالو برای افراد مبتلا به فشارخونی می تواند مفید باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

زمان انتشار: جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶:۳۹

شناسه خبر: 99466

مطالب مرتبط :
رویداد ایده ‌های استارتاپی شتاب با موضوع نخل خرما

فواید شگفت انگیز خوردن خرما در فصل زمستان

خرما دارای فواید زیادی است که با توجه به مواد مغذی و معدنی موجود در آن، از میوه‌های بسیار مفید به‌شمار می‌آید و مصرف آن در فصل زمستان با خاصیت‌های متعددی همراه است.

رتبه بندی

ارائه هشتمین گزارش سالانه یواس نیوز ۲۰۲۲/ ورود دانشگاه محقق اردبیلی به رتبه‌بندی جهانی یواس‌نیوز ۲۰۲۲ برای اولین بار

هشتمین گزارش سالانه US News & World Report رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهانی تهیه شد. که دانشگاه محقق اردبیلی برای اولین بار موفق به کسب رتبه ۲۴ در بین تمام دانشگاه‌های ایرانی شد.

دارو

درمان عارضه‌های پوستی با کمک داروهای گیاهی

یک شرکت فناور مستقر در جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل موفق به ابداع نوعی محصول پماد گیاهی ترمیم کننده زخم و سوختگی شده است.

منطقه حاشیه نشین شهر اصفهان باید بعنوان یک ناحیه ویژه با متولی مشخص و واحدی باشد

مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه اصفهان گفت:

منطقه حاشیه نشین شهر اصفهان باید بعنوان یک ناحیه ویژه با متولی مشخص و واحدی باشد

دیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه اصفهان، در سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه حل مسئله «مسئله دوم، حاشیه نشینی در شهر اصفهان،علل و پیامدها»

تشریح مهمترین دلایلی بیشتر بودن جرائم و آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین/سن متغییر خیلی مهم است

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان؛

تشریح مهمترین دلایلی بیشتر بودن جرائم و آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین/سن متغییر خیلی مهم است

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، در سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه حل مسئله «مسئله دوم، حاشیه نشینی در شهر اصفهان،علل و پیامدها» پنج عامل تراکم جمعیت، مهاجرپذیری، جوانی جمعیت و مالکیت و بافت مسکن را از مهمترین دلایلی بیشتر بودن جرائم و آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین دانست و تاکید کرد: بویژه سن متغییر بسیار مهم است.

دانش بنیان

تعامل پویا و موثر بستری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان

بازیگران زیست بوم فناوری استان به همت فعالان این عرصه در تعاملی پویا و موثر بستر لازم را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه های تخصصی فراهم کرده اند.

خواب‌آلودگی روزانه با عمر کوتاه‌تر ارتباط دارد

گزارش//

کمبود خواب چه بلاهایی بر سر بدن انسان می‌ آورد؟

کمبود خواب یا کم‌ خوابی به معنای نداشتن خواب کافی بوده و تقریباً بر تمامی عملکردهای بدن انسان تأثیر منفی می‌ گذارد و در بلندمدت نیز می‌ تواند مشکلات جدی شامل فشار خون بالا، بیماریهای قلبی - عروقی، دیابت و کاهش ایمنی را ایجاد کند.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب