تقویت هوش های ده گانه در کودکان و نوجوانان

کد مطلب: 102365  |  تاريخ: دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱  |  ساعت: ۰۹:۰۵


در گفت و گو با دکترای علوم تربیتی در زمینه مهارتهای زندگی و یادگیری بررسی شد؛

تقویت هوش های ده گانه در کودکان و نوجوانان

بهنودی گفت: در ورکشاپ های هوش های ده گانه ویژگیهای افرادی که این هوش ها را دارند بررسی می شود و اینکه چگونه میتوانیم هوش های خود را در این ارکان ده گانه ارتقا دهیم و ابزاری که باعث ارتقای سریعتر این هوش ها می شود را آموزش می دهیم.

«مریم بهنودی» دکترای علوم تربیتی در زمینه مهارتهای زندگی و یادگیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از یزد در رابطه با برگزاری ورکشاپ های هوش های ده گانه و روشهای عملی یادگیری در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: ورکشاپ هوش ده گانه در ارتباط با بررسی هوش های ده گانه گاردنر است.

وی افزود: در این ورکشاپ ها ویژگیهای افرادی که این هوش ها را دارند بررسی می شود و اینکه چگونه میتوانیم هوش های خود را در این ارکان ده گانه ارتقا دهیم و ابزاری که باعث ارتقای سریعتر این هوش ها می شود را آموزش می دهیم.

دکتر بهنودی هدف اصلی برگزاری ورکشاپ های هوش ده گانه را چگونه اندیشیدن و حل مسئله برای هر مشکل عنوان کرد و گفت: بچه ها و مربیان می توانند در راستای این موضوع،‌ فعالیت خود را در محیط کاری خود انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین قسمت ها، سطوح یادگیری بود که آموزش می‌دهیم کودکان چگونه می توانندهوش هیجانی( Emotional Intelligence) خود را ارتقا دهند که پوششی بر هوش گاردنر و آغاز هوش ها است.

دکتر بهنودی ادامه داد: در مورد هوش معنوی و اخلاقی که اضافه شده بر هوش گاردنر صحبا می شود و اینکه ما یاد بگیریم چگونه بیاندیشیم.

وی افزود: بازی های فکری برای اینکه چگونه ذهنیت خود را مثبت اندیشی کنیم و راحت باشیم کار شد. در این بازی های شبانه بچه ها خیلی هیجان داشتند و بخصوص که والدین هم در کنارشان سهیم بودند و کمپ بین والدین و کودکان بود و بسیار دل انگیز بود.

وی توصیه کرد: هوش طبیعت گرای کودکان تقویت شود. بچه ها به طبیعت برده شوند و اجازه دهند که بچه ها با ذره بین، حشرات و موجودات را ببینند و یا با لمس کردن، با نوع بافت حیوانات خانگی آشنا شوند. 

دکتر بهنودی تصریح کرد: غذا دادن به حیوانات، کمک کردن به مادران و پدران توسط کودکان، مواردی بود که ما توصیه کردیم بچه ها انجام دهند. 

وی به زندگی سیستماتیک اشاره کرد و افزود: با کوچک سازی زباله چقدر می توانیم در اقتصاد یک شهر تاثیر بگذاریم. از اینکه اگر تردد ماشین زباله زیاد باشد ، بنزین زیادی مصرف می کند و نفت کشور زودتر تمام می شود و هزینه و حقوقی که باید بابت چندبار رفت و آمد ماشین زباله و کارگران پرداخت شود بیشتر خواهد بود، بنابراین میبینیم که با کوچک سازی زباله در تمام این موارد چقدر می توانیم صرفه جویی کنیم.

وی ادامه داد:  کودکان در ورکشاپ ها یاد گرفتند که زندگی سیستماتیک چگونه است و چطور می توانند به شهر خود کمک کنند، با جزیی ترین مواردی که رخ می دهد. اینکه بچه ها در این موارد دخیل هستند بسیار آیتم خوبی بود.

وی همچنین به موارد دیگری نظیر یاری رساندن کودکان در کارهای منزل و دادن مسئولیت به کودکان اشاره کرد و گفت: شرکت کردن آنها در تمام موارد منزل و اینکه باید مسئولیت داشته باشند و در عین حال که متوجه می شوند این کارها در زندگی آینده آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت، پاداش بگیرند.

وی با بیان اینکه از سنین کودکی فرزندان باید برای ۲۰ سال آینده تربیت شوند اذعان داشت: واگذاری مسئولیت به بچه ها اعم از جارو زدن منزل، شستشوی لباس ها و حمام ، تازدن لباس ها، مرتب کردن اتاق ها با کمک مادر بسیار مهم است.

انتهای پیام/ گفت و گو از ندا دهقانی زاده


http://stnews.ir/content/news/102365/تقویت هوش های ده گانه در کودکان و نوجوانان

چاپ خبر