به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از زنجان، با توجه به اهمیت صادرات کالاهای دارای ارزش افزوده و ارز آوری حاصل از آن، کشور عراق می تواند بازار مصرف خوبی برای محصولات ایران به شمار رود. اما عواملی سبب شده است که وزارت بازرگانی کشور عراق سخت گیری هایی را برای ورود محصولات ایرانی در نظر گیرد.
عدم رعایت استاندارد در تولید و بستهبندی یکی از مهمترین دلایل سلب اعتماد طرف عراقی نسبت به محصولات ایران بوده است. اگر خواستار تداوم صادراتی محصولات کشاورزی به کشور عراق و سایر کشورهای منطقه هستیم باید تنها به محصولاتی اجازه صادرات داده شود که دارای کیفیت، برند و بستهبندی مناسب هستند.
ایجاد مراکز تولیدی با سرمایهگذاری مشترک در داخل کشور عراق و تولید محصولات باکیفیت در این کشور با اهداف صادراتی، ایجاد نمایشگاههای اختصاصی جمهوری اسلامی در عراق ازجمله پیشنهادها برای ایجاد روابط تجاری مناسب با عراق است.
در ادامه به بررسی بایدها و نبایدهای صادرات محصول به عراق پرداخته و پیشنهادهایی را نیز برای بهبود این امر ارائه کردهایم:
*قیمت مناسب با بازار عراق
باوجوداینکه روی کالاهای صادراتی از ایران قیمت درجشده است اما در برخی موارد عراق نسبت به قیمتگذاری بر روی کالاها دست میزند که گاهی موجب افت قیمت کالا شده و مشکلاتی را برای صادرکننده به وجود میآورد که برای حل این مشکل لازم به مدیریت و نظر واحد؛ درنتیجه ارائه آماری یکسان از مرجع واحد لازم است تا با حل این مشکل صادرکنندههای بخش خصوصی و دولتی دیگر در مرزها دچار مشکل نخواهند شد.
*حملونقل مدرن و پیشرفته
کشور سوریه باوجوداینکه درگیر جنگهای داخلی و خارجی است، ولی باز صادرات محصولات کشاورزی خود را توسط کامیونهای یخچال دار مجهز انجام میدهد و این در رسید کالای کیفیت به دست مردم و استقبال مردم از این کالا نقش بسزایی دارد. این در حالی است که در نقاط جنوب کشور ایران به دلیل بالا بودن دما هوا و استفاده از حملونقلهای سنتی در بیشتر مواقع محصولات کشاورزی تا 24 ساعت در مرز میماند که در برخی از محصولات باعث فساد و یا خرابی محصول شده و هیچگونه ارزشی برای خرید از طرف مردم عراق نداشته و ذهنیت مردم نیز به کالای ایرانی دچار تزلزل میشود.
همچنین مرز تجاری و زیارتی بین ایران و عراق نیز باید از هم تفکیک شود تا در همهی ایام سال بتوان بهراحتی اقلام صادراتی را به این کشور ارسال کرد تا تاجران ایام محرم و اربعین را که بهترین زمان برای صدور کالا به این کشور است را از دست ندهند.
*بستهبندی شیک و عالی
برای حضور در بازار عراق و رقابت با کشورهای دیگر که در این بازار سهمی دارند باید نسبت به بستهبندی محصولات مطابق بافرهنگ و رسوم مردم این کشور توجه جدی شود. البته این نوع بستهبندی نباید هزینه تمامشده محصول را بهصورت چشمگیری بالا ببرد زیرا کشورهایی مانند سوریه و ترکیه که در بازار عراق حضور دارند از طرف دولت برای بستهبندی محصولات خود جهت صادرات یارانه دریافت میکنند و این امر میتواند برای تولیدکنندگان ایرانی که هیچگونه یارانهای دریافت نمیکنند گران تمامشده و با بالا رفتن هزینه بستهبندی محصولات به همین راحتی بازار عراق را از دست بدهند.
*انتظار سود از شمار بالا نه قیمت بالا
تجار و تولیدکنندگان ایرانی باید با برند سازی مناسب برای محصولات ایرانی و تبلیغات مناسب بهخصوص در ایام اربعین حسینی به دنبال حداقل سود از صادرات به کشور عراق باشند تا بتواند با کشورهای دیگرکه محصولی مشابه تولید میکنند رقابت کنند . در این صورت نتیجه آن خواهد بود که با اعتمادسازی در اذهان مصرفکننده و بالا رفتن شمار صادرات انتظار سودی که از کالای مورد انتظار بود تحقق پیدا میکند و با تثبیت جایگاه این کالا در بین مردم میتواند به سودهای بالاتر نیز دست پیدا نمود.
*دارا بودن تنوع
با توجه به آزادسازی اکثر مناطق عراق از دست داعش این روزها این مناطق به اکثر اقلام مصرفی و حتی غیر مصرفی بهخصوص مصالح ساختمانی برای بازسازی شهرها و محلههای خود احتیاج دارند و طوری که آنها حتی نیاز به اقلامی مانند بیل و کلنگ را نیز به کنسولگری ایران اعلام کردهاند.
بهطورکلی نباید این نکته را فراموش کرد که کشور عراق از منابع مالی و ثروت زیادی برخوردار است و حدود 95 درصد اقلام موردنیاز این کشور از طریق واردات تأمین میشود. لذا کشور ما نباید این فرصت و بازار خوب را از دست دهد و باید با تنوع در صادرات جایگاه خود را در بازار عراق به دست آورد.
*داشتن فقط یک مذاکرهکننده برای صادرات
مذاکره در امور بازرگانی از ابزارهای اصلی محسوب میشود، یک مذاکره کننده در امور بازرگانی باید علاوه بر تسلط بر بازار هدف و در اختیار داشتن اطلاعات فنی و مالی طرف مذاکره، چیرگی خاصی بر حوزههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بازار هدف داشته باشد، شاید به این دلیل بوده است که بازرگانان در ایام قدیم متخصصینی بودهاند که میتوانستند در حوزههای مختلف ازجمله فرهنگی و سیاسی نیز ابراز عقیده نمایند و حتی تجار در مجالس شورا جایگاه ویژهای داشتند.
اما میتوان گفت ،کشور ما علی رغم پیشرفتهای فراوان در حوزه فنآوری و تولید بیشماری از محصولات صنعتی به دلیل عدم معرفی مناسب این محصولات در بازارهای هدف خود نتوانسته است جایگاه مناسبی برای فروش این محصولات ایجاد نماید، از طرفی دیگر کشورهایی که میتوانند در جایگاه بازارهای هدف ایران قرار گیرند و ازنظر موقعیت جغرافیایی برای ایران مزیت رقابتی محسوب میشوند، آشنایی کاملی با این محصولات در ایران ندارند و سالهاست که اینگونه نیازهای خود را بهجای تأمین از ایران از کشورهای اروپایی و یا سایر کشورهای دوردست و باقیمتهای گزاف تأمین نمودهاند، این موضوع بهدفعات در کشورهای مختلف برای محصولات ایرانی به وجود آمده است.
*حمایت از نماینده با شیوه معامله غیر نقد
یکی از مشکلات موجود در صادرات با عراق کمبود نقدینگی است که باید برای این موضوع چارهای اندیشیده شود کشورهای دیگر در حال حاضر کالاهای خود را بهصورت امانی در اختیار طرف عراقی میگذارند و پس از فروش، مبلغ آن را دریافت میکنند. تجار عراقی به دلیل ناامنی از عراق خارجشده و تا هنگام بازگشت و تأمین نقدینگی به زمان نیاز دارد.
تجار ایرانی نیز میتوانند در بازار عراق کالا را منوط به تحمل نسیه وامانی در اختیار طرف عراقی قرار دهند. البته در این رویه صندوق ضمانت صادرات و بانک صادرات میتوانند کمک کنند.
انتهای پیام/