دانشگاه‌های ایران در میان ممتازان آسیا/ تحصیلات دانشگاهی اهمیت راهبردی دارد

کد مطلب: 78372  |  تاريخ: شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸  |  ساعت: ۰۸:۰۵


حضور ۶ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی برترین‌های دانشگاهی:

دانشگاه‌های ایران در میان ممتازان آسیا/ تحصیلات دانشگاهی اهمیت راهبردی دارد

در جدیدترین رتبه‌بندی "کیو اس"، دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، تهران، شهید بهشتی و شیراز توانستند رتبه ممتاز را در میان دانشگاه‌های آسیایی کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ باتوجه به تغییر و تحولات علمی و تکنولوژیکی در سال‌های اخیر، به مراتب جایگاه و انتظارات از آموزش عالی و به ویژه از دانشگاه در دهه‌های اخیر نسبت به قبل تغییر کرده و در حال تغییر بیشتر است. از یک طرف، انتظار از دانشگاه‌ها به عنوان نهادی برای پرورش فکر و اعتلای سطح علمی جامعه به عنوان شعاری کلاسیک در محافل مطرح می‌شود و از طرف دیگر، بحث خودکفایی، ایفای نقش اقتصادی و توسعه‌ای، تغییر ارتباط دانشگاه با دولت، اداره دانشگاه به عنوان یک شرکت، نقش دانشگاه در فرآیند عام و جهانی طرح می‌گردد.

می‌توان گفت بطور کلی هدف از تحصیلات دانشگاهی همواره ایجاد، انتقال و اشاعه دانش بوده است. دانایی به شکل امروزی آن در کانون روندهایی قرار دارد که جامعه مدرن را شکل می‌بخشند. به همین طریق مؤسساتی که به همکاری با آن پرداخته و یا حول این محور فعالیت دارند، جزئی از این مرکزیت به شمار می‌آیند.

بیانیه جهانی آموزش عالی، در مقدمه خود، اهمیت راهبردی تحصیلات دانشگاهی را در جامعه امروزی به رسمیت می‌شناسد. در این بیانیه آمده است که امروزه "درک بهتری از نقش حیاتی آموزش عالی جهت توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و نیز بهبود وضعیت در آینده" وجود دارد. همچنین تصدیق می‌نماید که "به علت دامنه و سرعت تحولات، جامعه به شکل فزاینده‌ای بر مبنای علم و دانش قرار گرفته است، بطوری که امروزه تحصیلات عالی و تحقیقات از اجزای ضروری فرهنگ، اقتصاد اجتماعی و توسعه زیستی پایدار افراد، جوامع و ممالک به شمار می‌آیند. به همین سبب آموزش عالی خود نیز با چالش‌های بزرگی مواجه بوده و می‌باید به سوی اساسی‌ترین تغییر و تحولات گام بردارد تا جامعه ما که ارزش‌های آن هم اکنون با بحران شدیدی روبروست بتواند از مسائل اقتصادی صرف فراتر رفته و ابعاد عمیق‌تر اخلاق و معنویات را نیز مدنظر قرار دهد".

بیشتر بخوانید:

- همسویی دانشگاه و صنعت، کلید توسعه و پیشرفت

باتوجه به این مباحث، باید مدنظر داشت جایگاه دانشگاه‌ها در کشور و دنیا و رتبه آن‌ها می‌تواند مدعایی باشد تا بتوان میزان اثرگذاری این مراکز بر رشد و توسعه علمی کشور و تسریع حرکت جامعه به سوی هدف نهایی و همچنین برطرف کردن مشکلات و مسائل جامعه را سنجید. از این نظر، هرساله رتبه‌بندی‌های مختلف بر اساس معیار و ملاک‌های متفاوت از دانشگاه‌های جهان ارائه می‌شود که نگاه به جایگاه دانشگاه‌های کشور در میان دانشگاه‌های دیگر می‌تواند اهمیت تعدادی از این مراکز علمی را بیش از پیش مهم و باارزش نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

- ۲۶ دانشگاه ایران در جمع دانشگاه های برتر جهان

- کسب رتبه نخست ایران در تعداد دانشگاه های برتر در میان کشورهای اسلامی

امید به توسعه علم در سایه کسب رتبه ممتاز دانشگاه‌های ایران

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه رتبه‌بندی کیو اس هرساله تعداد ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را در رتبه‌بندی خود معرفی می‌کند، گفت: نتایج این نظام رتبه‌بندی در جدیدترین آمار منتشر شده برای سال 2020 حاکی از آن بوده است که انستیتو فناوری ماساچوست، ام ای تی، برای هشتمین سال متوالی به عنوان بهترین دانشگاه جهان رتبه‌بندی شده است.

از نکات قابل توجه در این گزارش کاهش عملکرد دانشگاه‌های آمریکا بوده است که طبق این نظام رتبه‌بندی، تنها ۱۶ درصد از دانشگاه‌های این کشور رتبه خود را ارتقاء داده‌اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در توضیح این نظام رتبه‌بندی اظهار داشت: برای کسب نتایج بهتر و دقیق‌تر، در این رتبه‌بندی ۹۴ هزار عضو هیات علمی و ۴۴ هزار مدیر کمپانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را جذب می‌کنند، شرکت داده است. همچنین شاخص‌های رتبه‌بندی کیو اس شامل آموزش، میزان استخدام فارغ‌التحصیلان، نسبت استاد به دانشجو، تاثیر پژوهش و بین‌المللی‌سازی است.

مهراد با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۰ دانشگاه برتر جهان شامل ام ای تی، استنفورد، هاروارد، آکسفورد، کالتک، ETH زوریخ، کمبریج، یونیورسیتی کالج لندن، امپریال کالج لندن، و دانشگاه شیکاکو است، ادامه داد: دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور مشترکا با دانشگاه ملی سنگاپور رتبه ۱۱ را دراین رتبه‌بندی بدست آورده‌اند. همچنین رتبه‌های سیزدهم تا پانزدهم در اختیار دانشگاه‌های پرینستون، کورنل و پنسیلوانیا است. دانشگاه شینگهوا در چین موفق به کسب رتبه ۱۶ دانشگاه‌های برتر جهان شده است. رتبه ۱۷ در اختیار دانشگاه ییل است. دانشگاه کلمبیا و پلی تکنیک EPFL لوزان مشترکا رتبه ۱۸ را کسب کرده‌اند. دانشگاه ادینبورگ انگلستان نیز حائز رتبه ۲۰ دانشگاه برتر جهان است.

وی افزود: در این رتبه‌بندی نخستین دانشگاه ژاپن، دانشگاه توکیو مشترک با دانشگاه پکن رتبه ۲۲ را در دست دارند. رتبه ۲۵ به دانشگاه هنگ کنگ تعلق دارد. در استرالیا و کانادا نیز دانشگاه‌های ملی استرالیا و تورنتو مشترک موفق به کسب رتبه ۲۹ دانشگاه‌های برتر جهان شده‌اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه نخستین دانشگاه کره جنوبی انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره است که در رده ۴۱ دانشگاه‌های برتر جهان ایستاده است، افزود: در هاند نیز دانشگاه دلفت در جایگاه ۵۰ نشسته است. دانشگاه فنی مونیخ در آلمان نیز نخستین دانشگاه این کشور است که موفق به کسب رتبه ۵۵ دانشگاه برتر جهان شده است.

وی گفت: در جنوب شرق آسیا دانشگاه ملی تایوان و دانشگاه مالایا در مالزی به ترتیب رتبه‌های ۶۹ و ۷۰ را احراز کرده‌اند. دانشگاه کپنهاک در دانمارک هم رتبه ۷۲ و دانشگاه بونس آیرس در آرژانتین رتبه ۷۴ را بدست آورده‌اند، همچنین در بلژیک دانشگاه KU Luven و در روسیه دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو رتبه‌های ۸۰ و ۸۴ را کسب کرده‌اند. رتبه ۸۸ دانشگاه‌های برتر جهان به دانشگاه اوکلند در زلاندنو تعلق دارد. در سوئد نیز دانشگاه لوند در رتبه ۹۲ جهان قرار گرفته است.

به گفته مهراد، بعد از ۱۰۰ دانشگاه برتر، اسامی بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای جهان دیده می‌شود.  نخستین دانشگاه‌های برتر سایر کشورهای جهان در رتبه‌هایی بالا تر از ۱۰۰ قرار دارند، بر این اساس، در قاره آسیا، ۱۰ دانشگاه نخست مربوط به دانشگاه‌های فناوری نانیانگ، دانشگاه ملی سنگاپور، مشترکا رتبه ۱۱، دانشگاه شینگهوا در چین رتبه ۱۶، دانشگاه پکن و دانشگاه توکیو مشترکا رتبه ۲۲، دانشگاه هنگ‌کنگ رتبه ۲۵، دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ رتبه ۳۲، دانشگاه کیوتو رتبه ۳۳، دانشگاه ملی سئول رتبه ۳۷، و دانشگاه فودان چین رتبه ۴۰ است.

وی ادامه داد: رتبه‌های یازدهم تا بیستم در اختیار دانشگاه چینی هنگ‌کنگ، سیتی یونیورسیتی هنگ کنگ، دانشگاه ژجیانگ در چین، انستیتو فناوری توکیو، دانشگاه شانگهای، دانشگاه ملی تایوان، دانشگاه مالایا، و دانشگاه‌های اوزاکا و توهوکوی ژاپن است.

به گفته مهراد، بر اساس این نظام رتبه‌بندی، دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی رتبه ۴۰ دانشگاه‌های آسیا و ۱۸۴ جهان را در اختیار دارد. دومین دانشگاه این کشور دانشگاه نفت و معدن ملک فهد رتبه ۴۳ دانشگاه‌های آسیا و۲۰۰ جهان  و دانشگاه ملی فارابی در قزاقستان رتبه ۴۴ آسیا و ۲۰۷ جهان است.

وی گفت: در بین کشورهای عربی، بعد از عربستان سعودی، دانشگاه آمریکایی بیروت رتبه ۴۹ دانشگاه‌های برتر آسیا را به خود اختصاص داده است. رتبه جهانی این دانشگاه ۲۴۴ است. رتبه دانشگاه خلیفه در امارات متحده عربی در بین دانشگاه‌های آسیا ۵۶ گزارش شده است. این دانشگاه رتبه ۲۶۸ جهان را در اختیار دارد. در همسایگی ایران، دانشگاه قطر موفق به کسب رتبه ۵۹ دانشگاه‌های آسیا شده است. نخستین دانشگاه اندونزی در جمع دانشگاه‌های برتر آسیا دانشگاه اندونزی و نخستین دانشگاه برونئی دانشگاه دارالسلام است که به ترتیب رتبه‌های ۶۷ و ۶۸ دانشگاه‌های برتر آسیا را به خود اختصاص داده‌اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: از جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۹۳ آسیا و ۴۰۷ دانشگاه‌های برتر جهان را مشترک با دانشگاه مطالعات خارجی هان کوک کره از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه دومین دانشگاه ایران دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در این رتبه‌بندی موفق به کسب رتبه ۱۲۰ آسیا و ۴۸۹ جهان شده است، گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران سومین دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در کیو اس ۲۰۲۰ دارای رتبه‌ای بین ۶۰۱ و ۶۵۰ جهان است که در جمع دانشگاه‌های برتر آسیا حضور دارد. رتبه دانشگاه تهران نیز در دامنه‌ای بین ۶۰۱ تا ۶۵۹ قرار دارد. دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پنجمین دانشگاه برتر و دانشگاه شیراز هم  به عنوان ششمین دانشگاه برتر کشور در جمع دانشگاه‌های ممتاز آسیا رتبه‌ای بین ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ جهان هستند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین دانشگاه‌های آسیا و جهان ۶، رژیم صهیونیستی ۶، فیلیپین ۴، اردن ۴، سنگاپور و عراق هر کدام ۳، برونئی، ویتنام و بنگلادش هر کدام ۲ و کشورهای بحرین، جمهوری آذربایجان، کویت و عمان هر کدام دارای یک دانشگاه معتبر آسیا و جهانی هستند.

دانشگاه علاوه بر تولید دانش و آموزش و پژوهش، نقش و کارکرد تاثیرگذاری به‌عنوان عقل منفصل و نقاد جامعه دارد که باید آن را شناخت و در خدمت ایجاد یک نظام اجتماعی آزاد، عادلانه، اخلاقی و در عین حال رو به پیشرفت‌های همه جانبه قرار داد. ایفای نقش دانشگاه به منزله عقل نقاد جامعه، بیش و پیش از هر چیز نیازمند به رسمیت شناختن جایگاه و منزلت آن و توجه به حقوق و حرمت دانشگاهیان و دانشجویان است. پس لازم است باوجود پیشرفت‌های علمی و ارتقاء جایگاه دانشگاه‌های کشور در میان دانشگاه‌های برتر دنیا، بیش از پیش به این مراکز و روند توسعه کیفی آن‌ها توجه کرد، چرا که رشد کمی این مراکز بدون درنظرگرفتن الزامات جامعه می‌تواند اثر بالعکس بر روند و سرعت پیشرفت علمی این مراکز داشته باشد.


http://stnews.ir/content/news/78372/دانشگاه‌های ایران در میان ممتازان آسیا/ تحصیلات دانشگاهی اهمیت راهبردی دارد

چاپ خبر