دانشگاه نسل سوم دانشگاهی مبتنی بر کارآفرینی و تولید ثروت است. هر چند دانشگاههای کشور ما تا رسیدن به این جایگاه مسیری طولانی در پیش دارند اما برای ورود به این مسیر نیاز است از دریچه آموزش وارد شد و دانشجویان را با موضوع کارآفرینی آشنا کرد
.jpg)
دانشگاه به عنوان یک نهاد مدرن از بدو شکلگیری در دنیا سیر تحولی را دنبال و سه نسل مختلف را تجربه کرده است:
- دانشگاههای نسل اول یا دانشگاه آموزش محور و مبتنی بر فعالیتهای تعلیمی است که نمونههای آن در کشور ما بسیار است و اغلب دانشگاههای ما در این نسل باقی ماندهاند.
- دانشگاههای نسل دوم با ظهور تحقیقات پایه شکل گرفتند و عموما پژوهشی و مبتنی بر فعالیتهای تحقیقاتی هستند و برخی دانشگاهها در ایران به این سمت حرکت کردهاند.
- اما دانشگاههای نسل سوم با ظهور تحقیقات کاربردی و نیاز محور شکل گرفتند و عموما کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند.
در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است. در چنین دانشگاهی، دانشجویان باید همزمان مجموعهای از دانش، مدیریت دانش و مدیریت کارآفرینی را فراگیرند تا بتوانند در زمینه صنعت شروع به فعالیت کنند.
دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که توانایی های زیر را داشته باشد :
- نوآوری
- تشخیص و ایجاد فرصت ها
- کار تیمی
- پذیرش خطر ها
- پاسخ به چالش ها
- در سدد ایجاد نغییر ذاتی در مشخصه سازمانی
چرا دانشگاه نسل سوم؟
- پاسخگویی به نیاز جامعه
- افزایش هذینه تحقیقات
- پاسخگو نبودن کمک های دولتی
- نیاز به سایر منابع درآمدی
- توجه ویژه به آموزش نخبگان در کنار آموزش های عادی
- رقابت جهانی در آموزش دانشگاهی
- استخدام در دانشگاه و ارتباطات تحقیقاتی صنعتی
- ظهور دانشگاه برای تحقق اقتصاد دانش بنیان
- پیشرو در ایفای نقش فعال در بهره برداری از تحقیق و توسعه
- گسترش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی وابسته به حمایت دولتی
- افزایش تحقیقات میان رشته ای
- انجام تحقیقات توسط شرکت های فناوری محور
تغییرات لازم در ارکان دانشگاه نسل سوم
تغییرات دانشجو:
- تغییر سبد ارزشی دانشجو از بدو ورود به دانشگاه
- الزام به نگاه فناورانه به موضوعات درسی و کلاس ها
- تمکین به کار گروهی و پرهیز فرد گرایی
- پذیرش مسئولیت های اجتماعی یک دانش آموخته دانشگاهی
تغییرات استاد :
- همسویی ذهنی با اهداف دانشگاه کارآفرین و ایفای نقش مربی گری دانشجویان
- افزایش توان تبدیل ایده ها و خلاقیت های علمی به محصولات تجاری و افزایش ضریب ریسک پذیری
- دستیابی به سبد متوازن از فعالیت های حرفه ای متناسب با ظرفیت های فردی و سبد ارزشی دانشگاه
- تشکیل تیم های کاری و حضور موثر در آنها با همکاری سایر اساتید و دانشجویان
تغییرات سازمان دانشگاه:
- همسوسازی شاخص های ارتقاء اعضای هیئت علمی و ایجاد فضای مطلوب
- بازتعریف سواد علمی و حذف موارد ذاتا مخالف با دانشگاه کارآفرین
- ایجاد حرکت فرهنگی و ساختارهای شبکه ای در دانشگاه
- ایجاد خوشه های کسب و کار با هدایت اساتید
موانع سر راه دانشگاه های نسل سوم در ایران :
- ساختار نامناسب اداری
- بازار غیر رقابتی محصولات
- ناآشنایی محققان با قوانین مالیات و بیمه و تفاوت توان مراکز تحقیقاتی
- عبور نکردن از مرحله دانش محوری و پژوهش محوری