مدال سواد رسانه ای، نشانه ای برای تلاشم در راه نهضت سواد رسانه ای است

کد مطلب: 91681  |  تاريخ: جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹  |  ساعت: ۲۲:۰۳


عضو مرکز بسیج علمی پژوهشی فاطمه زهرا (س) مبارکه؛

مدال سواد رسانه ای، نشانه ای برای تلاشم در راه نهضت سواد رسانه ای است

ساجده صداقت برگزیده مدال نقره کشوری المپیاد سواد رسانه ای از دانش آموزان فعال و عضو مرکز بسیج علمی پژوهشی فاطمه زهرا (س) ، گفت:مدال سواد رسانه ای نشانه ای است که تمام تلاشم را در راه نهضت سواد رسانه ای بکار بندم و نوجوانان کشورم را در راه کسب سواد رسانه ای تشویق کنم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، ساجده صداقت برگزیده مدال نقره کشوری المپیاد سواد رسانه ای از دانش آموزان فعال و عضو مرکز بسیج علمی پژوهشی فاطمه زهرا (س) ، گفت: مدال سواد رسانه ای نشانه ای است که  تمام تلاشم را در راه نهضت سواد رسانه ای بکار بندم و نوجوانان کشورم را در راه کسب سواد رسانه ای تشویق کنم.

صداقت با بیان این که دانش آموز رشته ریاضی فیزیک عضومرکز بسیج علمی پژوهشی فاطمه زهرا (س) مبارکه است و در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری در خصوص این سوال که  بنظر شما تلاش برای شرکت در المپیاد سواد رسانه ای چه ضرورتی دارد، اظهار کرد: بعنوان نوجوانی که چند سالی است کار فرهنگی انجام می دهم و با جشنواره ها و المپیادهای دانش آموزی تا حد زیادی آشنایی دارم همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا به دانش آموزان ما مطالبی تحویل داده می شود که کاربرد چندانی برایشان ندارد مطالب که کهنه شده هستند به روز نیستند و به همین جهت قابل لمس نیست و برای دانش آموز جذابیتی ندارد و از دانش آموز ارائه طوطی وار آن را می خواهند که هر کس حافظه و یا هوش ریاضی برتری داشته باشد او دست برتر است.

وی ادامه داد: امسال با المپیاد سواد رسانه ای آشنا شدم مجری این المپیاد باشگاه سواد رسانه ای است که یک مجموعه مردم نهادی متشکل از اساتید فعال در حوزه سواد رسانه است.

صداقت گفت: این باشگاه سال 1395 به منظور ارتقا سطح دانش و مهارت افراد جامعه در تعامل با رسانه ها تاسیس شده اصلی ترین منبع این المپیاد کتاب سواد رسانه ای پایه دهم است و دانش آموزان دهم و یازدهم می توانند در این المپیاد شرکت کنند از این جهت این المپیاد سواد رسانه ای خیلی برای من جذاب بود که در آن از دانش آموزان حفظ کردن و پذیرفتن بی چون و چرای مطالب را نمی خواهند.

دارنده مدال نقره سواد رسانه ای با اعلام رضایت از نحوه برگزاری المپیاد، بیان کرد: اولین المپیاد کشوری بود که مرحله اول آن  بصورت کتاب باز و برخط برگزار شد و دانش آموزان همزمان با آزمون دادن به منابع مختلف دیگر هم دسترسی داشتند در مرحله دوم این مطالعات مقالاتی از نظریه های دانشمندان را مطالعه کردیم و از ما خواسته شد  که نظریه های دانشمندان را نقد و تحلیل کنیم دیدگاه صاحب نظر را به چالش بکشیم و  نظریه رسانه ای را تعمیم بدهیم به مسائل کشور و دنیا و از دیدگاه سواد رسانه ای طرح مسئله کنیم.

صداقت تصریح کرد: در مرحله سوم المپیاد که در قالب یک اردوی یک هفته ای برگزار می شود مطالبی را که بصورت تئوری یادگرفته بودیم عملی تجربه کردیم و از نزدیک با باطن رسانه ها آشنا شدیم که شامل داوری آثار جشنواره فیلم مدرسه، لمس تکنولوژی AR و VR ، بازدید از خبرگزاری فارس، بررسی چالشهای کنداکتور، استفاده از صحبتهای اساتید مطرح در حوزه سواد رسانه ، بازدید از پشت صحنه برنامه های تلوزیونی و ضبط یک قسمت برنامه زنده تلوزیونی از جمله تجربیات نابی بود که هر کدام بُعدی از من را به چالش می کشید و کمک می کرد که دانش آموزان خودشان را بیشتر بشناسند.

وی ادامه داد: مهمتر از اینها ما یک عملیات رسانه ای بزرگ را راه اندازی کردیم، کمپینی راه اندازی کردیم به اسم دبیرستان و در این کمپین می خواهیم برای معلمانی که از حداقل امکانات آموزشی هم برخوردار نیستند تبلتی تهیه کنیم تا بتوانند تدریس خود را انجام دهند در این کمپین نوجوانان مدال آور و خلاق در تلاشند تا با استفاده از تکنیکهای رسانه ای و تولید محتوی مردم را تشویق کنند تا از این کمپین حمایت کنند که هم اکنون هم در جریان است.

دارنده مدال نقره المپیاد رسانه ای در پاسخ به این سوال که عاملی اصلی در موفقیت خود را چه می دانید و تاثیر مدرسه محل تحصیل و معلمان در کسب موفقیت تا چه اندازه است، گفت:  بی انصافی است اگر نقش معلم خوب و مدرسه ای که به درس سواد رسانه ای اهمیت می دهد را نادیده بگیریم اما مهمتر از آن تلاش خود دانش آموز است. باشگاه سواد رسانه ای هم  از مدعیان عدالت آموزشی است و هرسال در تلاش است تا  با ارائه محتوی های آموزشی روی سایت باشگاه  عدالت را برای شرکت کنندگان رعایت کند.

وی بیان کرد: متاسفانه در مدرسه ما آنچنان که باید به کتاب سواد رسانه ای اهمیت داده نمی شد و من با آموزشهایی که باشگاه روی سایت قرار می داد مفاهیم را یاد گرفتم و باعث شد مرحله اول را با نمره مطلوبی قبول شوم اما آن چه که شما را  به مدال سواد رسانه ای می رساند داشتن ذهنی خلاق و  دغدغه مند است که به خوبی تفکر انتقادی را در مواجهه با پیام های رسانه ای بکار ببندد و بتواند پیامهای مختلف را تحلیل کند و  سوال بپرسد. 

وی تاکید کرد: اما کسب مدال سرانجام این المپیاد نیست و نوجوانان بعد از کسب مدال در باشگاه هنر و رسانه نوجوان  عضو می شوند و در آنجا بصورت تخصصی با مهارتهای هنری و رسانه ای آشنا می شوند و بستری فراهم می شود تا استعدادهای خود را رشد دهند.

دارنده مدال نقره المپیاد رسانه ای، خاطرنشان کرد: مدال سواد رسانه ای تنها برای من یادآور خاطرات رشد و بالندگی نیست بلکه نشانه ای است که تمام تلاشم را در راه نهضت سواد رسانه ای بکار بندم و نوجوانان کشورم را در راه کسب سواد رسانه ای تشویق کنم.

انتهای پیام/

معصومه صادقی


http://stnews.ir/content/news/91681/مدال سواد رسانه ای، نشانه ای برای تلاشم در راه نهضت سواد رسانه ای است

چاپ خبر