به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان مرکزی؛ المپیک یک رویدادی ورزشی است که هر چهار سال یک بار برگزار میشود. آخرین دوره برگزاری این بازیها در سال 2016 بود و دوره بعدی آن نیز در سال 2020 برگزار خواهد شد. خوب است بدانید در کنار برگزاری مسابقات قهرمانی، فرصتی برای مردم شرکتکننده ایجاد خواهد شد تا علاوه بر ملاقات با ستارگان ورزشی، از برنامههای سرگرم کننده نیز لذت ببرند و در کنار اینها با فرهنگهای متفاوت نیز آشنا شوند. در کنار همه جوانب برگزاری بازیهای المپیک، شاید آشنایی با فناوریهای بکار گرفته شده در جریان این مسابقات نیز برای اهالی دنیای فناوری جالب و جذاب باشد.
میدانید که سال گذشته دولت ژاپن بهمنظور حفظ سلامت ورزشکاران و تماشاگران بازیهای المپیک و پارالمپیک، در تصمیمی بیسابقه برگزاری این دوره از مسابقات المپیک را بهتعویق انداخت؛ تصمیمی که با استقبال فدراسیونهای بینالمللی و ورزشکاران روبهرو شد و وقت اضافهای بود برای مخترعان و مبتکران تا بتوانند جدیدترین فناوریهای روز دنیا را هر چه بیشتر و باکیفیتتر در زمان برگزاری این مسابقات بهکار بگیرند.
در این دوره از مسابقات، سرویس پخش بازی های المپیک، بیش از 9500 ساعت مسابقه را با بیشتر از 1000دوربین و 3600 میکروفن پوشش میدهد اما آنچه باعث میشود تا از پس پیچیدگیهای پخش این حجم از مسابقات با کمترین اختلالی برآید، استفاده از فناوریهای روز دنیاست. در ادامه با تعدادی از آنها بیشتر آشنا میشویم.

از آنجایی که ژاپنیها همیشه دستاوردهای جدیدی در عرصه تکنولوژی داشتهاند، در المپیک 2020 نیز دولت ژاپن سرمایهگذاری بزرگی در این راستا داشته است تا باز هم فانتزیها را به واقعیت تبدیل کند. البته که همه تکنولوژی های المپیک 2020 توکیو تا زمان برگزاری بازیها فاش نخواهد شد؛ اما با همه اینها شکی نیست که در المپیک 2020 شاهد فناوریهای حیرتآوری خواهیم بود. در اینجا هم میتوانید از یکی از این تکنولوژیها آشنا شوید.
دادههای زیست سنجی
یک دست، کمان را نگاه داشته است و دست دیگر تا انتها زه کمان را کشیده. دستها و تمام بدن در تمرکز کامل روی نقطه هدف هستند و قیافه درهم کشیده بازیکن هم گواهی بر این اتفاق است. در این حالت گرچه کماندار کاملا بیحرکت بهنظر میرسند، هنوز تغییرات قابل سنجشی اندکی در بدن آنها اتفاق میافتد.
برای اولین مرتبه در تاریخ المپیک، این تغییرات کوچک با کمک حسگرهای سنجش ضربان قلب قابل مشاهده است، البته بدون آنکه نیاز به اتصال حسگرها به بدن بازیکن باشد.
چهار دوربین در فاصله 1.2 متری روی صورت ورزشکار فوکوس میکنند و با تحلیل جزئیترین تغییر در رنگ پوست که در پی انقباض رگهای خونی رخ میدهد، تغییر در ضربان قلب و افزایش آدرنالین را بههنگام پرتاب پیکان روی نمایشگر نشان میدهند!
هوش مصنوعی والیبالیست
در بازی های والیبال امسال، شرکت ساعت سازی اُمگا، از دوربین های مجهز به فناوری بینایی ماشین
(Machine Vision) استفاده میکند تا نه فقط ورزشکاران، بلکه جابهجایی توپ را هم لحظهبهلحظه زیر نظر داشته باشد.
در طول بازی، دادهها باید در کمتر از یکدهم ثانیه جمعآوری، پردازش و منتقل شوند تا اطلاعات مطابقت داشته باشد با آنچه بینندگان از نمایشگر تماشا میکنند اما قسمت چالشبرانگیز ماجرا، ردیابی دقیق توپ در زمانی است که دوربینها آن را نمیبینند و توپ با بدن ورزشکار پوشیده یا از قاب نمایشگر خارج میشود بنابراین نرمافزار باید مسیر غیب و ظاهر شدن دوباره توپ را پیشبینی و این مدت زمان را محاسبه کند تا هیچ دادهای را از دست ندهد. به این ترتیب داوران الگوریتم دقیق شوت توپ و اینکه کدام گروه و کدام بازیکن دفاع روی تور و اسپک را اجرا کرده است زیر نظر خواهند داشت.
ربات های المپیک
معمولاً هدف نهایی در ساخت ربات ها، ایجاد دستگاههایی است که در هماهنگی با انسانها کار کنند. به این دست از رباتها که در انجام کارها به افراد کمک میکنند، Human Support Robot یا HSR گفته میشود. حالا قرار است از این رباتها به عنوان یکی از تکنولوژی های المپیک 2020 توکیو استفاده شود. این رباتها قرار است در حمل و نقل اشیا به افراد کنند.

در آینده این چنین رباتهایی را میتوانیم در خانه برای کمک به افراد ناتوان مشاهده کنیم. قرار است در المپکیک 2020، 10 نمونه از این رباتها در ورزشگاه ملی مستقر شوند. این دستگاهها میتوانند به بازدید کنندگان کمتوان در انجام یک سری از کارها کمک کنند و یک سری از وظایف خاص را انجام دهند. این نوع از رباتها کاملا خودمختار هستند و قادر به تشخیص زبان انگلیسی و ژاپنی خواهند بود. وظایف اصلی رباتهای HSR در المپیک 2020 هدایت و راهنمایی مهمانان و تحویل غذا و نوشیدنی به آنها است، اما هنوز اطلاعاتی درباره کار دقیقی که انجام خواهند داد در دست نداریم. علاوه بر این، رباتهایی موسوم به Mascot نیز برای افزایش علاقهمندی کودکان به بازیهای المپیک طراحی شده است.
میرایتووا (Miraitowa) و سومیتی (Someity) دو ربات نماد خوشیمنی بازیهای المپیک 2020 هستند که تا پیش از شروع همهگیری کرونا، وظیفه خوشامدگویی به تماشاگران را برعهده داشتند ولی حالا با نبود تماشاچیان، از ورزشکاران المپیک توکیو استقبال میکنند.
این رباتها مجهز به چشمهای دیجیتالی هستند تا بتوانند به تعاملات انسانها واکنش نشان دهند. در کنار این رباتهای سمبلیک، «ربات پشتیبان انسان» ساخت شرکت تویوتا نیز در مسابقات پرتاب حضور خواهد داشت.
این ربات میتواند بهصورت خودکار جهتیابی و حرکت کند و محل فرود نیزه یا چکش - پرتاب چکش یکی از چهار ماده پرتابی در دو و میدانی است - را مشخص کند. به این ترتیب و با توجه به همهگیری کرونا، افراد کمتری در زمان مسابقه حضور خواهند داشت و به احتمال زیاد رباتها مهارتهای سریعتر و دقیقتری در تعیین محل فرود پرتابه نسبت به انسان داشته باشند البته وظیفه دیگری که تا پیش از این برای این رباتها درنظر گرفته شده بود و حالا با عالمگیری کرونا از دوششان برداشته شده است، کمک به تماشگرانی بود که از ویلچر استفاده میکنند.
سیستم های تصویر برداری
تکنولوژی 3DAT
تکنولوژی 3DAT یکی از تکنولوژی های المپیک 2020 توکیو است که براساس هوش مصنوعی برای افزایش تجربه دیداری طرفداران در زمان واقعی مورد استفاده قرار میگیرد. این تکنولوژی توسط شرکت اینتل توسعه یافته است و از 4 دوربین متحرک برای شناسایی حرکت و فرم ورزشکاران کمک میگیرد. سیستم یاد شده دادهها را به صورت بصری در صحنههای باز پخش دوی 100 متر و سایر مسابقات سرعتی نمایش خواهد داد.
در بازیهای المپیک امسال، شرکتهای اینتل و علیبابا با استفاده از هوش مصنوعی و بینایی ماشین، فناوری جدیدی را برای دنبال کردن سهبعدی دوندگان در مسابقات دو و میدانی 100 متر، 200 متر، 400 متر و دوی 4 در 100 متر امدادی طراحی کردهاند.
در این فناوری که بهنام 3DAT (سرواژه 3D Athlete Tracking) شناخته میشود، چهار دوربین در زمین مسابقه نصب شدهاند تا تماشاگران با کمک این فناوری بتوانند عملکرد هر دونده و شکل رقابت دوندگان را با یکدیگر و در هر لحظه از زمان مسابقه بهصورت زنده تماشا کنند. همچنین 3DAT جزئیات لحظهای را که دونده به بیشترین سرعت خود رسیده است و تغییرات سرعت دونده را در طول مسابقه با کدهایی رنگی
نشان میدهد
تکنولوژی VR Training
علاوه بر تکنولوژی 3DAT در بازیهای المپیک شرکت اینتل و کمیته برگزاری بازیهای المپیک 2020 با هم همکاری میکنند تا راهکارهایی را براساس واقعیت مجازی ارائه دهند؛ درواقع سیستم VR Training برای ایجاد یک تجربه یادگیری برای مربی تیمها به کار گرفته میشود. این سیستم اثربخشی یادگیری را ارتقا داده و تجربه واقعبینانهتری را برای افراد به ارمغان میآورد.

پوشش پانوراما
احساس بودن در ورزشگاه درحالیکه از خانه، بازیهای المپیک را تماشا میکنید بهلطف فناوریهای همهجانبه (immersivetechnology) بهدست میآید. هزاران دوربین 4K با سرعت بالای عکاسی پیاپی، در نقاطی حسابشده قرار گرفتهاند تا به بهترین شکل حس نزدیکی به ورزشکاران و حضور در ورزشگاه را برای تماشاگران القا کنند.
این دوربینها مراسم افتتاحیه و اختتامیه و همینطور تمام لحظههای بازیهای بسکتبال، ژیمناستیک، دوومیدانی، دوچرخهسواری، گلف، اسکیتبرد، سنگنوردی و والیبال را از زوایای مختلف و 360 درجه ثبت میکنند.
به این ترتیب، اپراتور دوربین میتواند در لحظات حساس و زمانیکه ورزشکار یا توپ در هوا معلق هستند، حرکت را از زوایای مختلف ثبت کند و از نمای نزدیک بهنمایش بگذارد. شاید برایتان جالب باشد کلیپهای بازپخش در کمتر از پنج ثانیه ساخته و برای پخش آماده میشود.
اتوبوس برقی تویوتا
اهمیت ورزشکاران برای بازیهای المپیک بر کسی پوشیده نیست. در این سری بازیها ورزشکاران زیادی حضور دارند که باید به موقع در میدان مسابقه حاضر باشند. ار این رو ایده تویوتا در این زمینه استفاده از خودروی برقی است. درواقع اتوبوس برقی تویوتا وسیله نقلیهای است که کاربردی چند منظوره دارد و برای جابهجایی ورزشکاران نیز در نظر گرفته شده است. البته در آینده از این وسیله نقلیه برای عبور و مرور در زمان اوج ترافیک شهری یا به عنوان سرویس تحویل به موقع غذا استفاده خواهد شد. خوب است بدانید این اتوبوس برقی که نهایت سرعت آن 19 کیلومتر در ساعت است، در جریان رویداد CES 2018 با نام e-Palette رونمایی شده بود.
خوب است اشاره کنیم که تویوتا توجه زیادی به موضوع ایمنی اتوبوس برقی خود داشته و آن را با امکانات متنوع طراحی کرده است؛ به طوری که برای افراد مختلف با هر شرایطی نیز قابل استفاده خواهد بود و با دید 360 درجه خود به عنوان یک خودروی الکترونیکی، موانع را شناسایی خواهد کرد.
ژوپیتر یک سیستم کابل زیر دریایی است که ایلات متحده، ژاپن و فیلیپین را به هم پیوند میدهد و سرعت 400 گیگابیت در ثانیه را به ارمغان میآورد. درواقع سرعت اینترنت با این سیستم به اندازهای دانلود تقریبا سه فیلم سینمایی کامل در یک ثانیه است و در این راستا از اینترنت 5G نیز پشتیبانی میشود. اکتبر 2017 بود که گروه NTT متشکل از شرکتهایی همچون سافت بانک، فیسبوک، آمازون، PLDT و PCCW برای احداث بزرگترین سیستم کابلی جهان یعنی ژوپیتر شکل گرفت و حالا قرار است به عنوان یکی از تکنولوژی های المپیک 2020 توکیو مورد استفاده قرار بگیرد.
تکنولوژی نئوفیس (NeoFace)
از دیگر فناوری های المپیک 2020 توکیو تکنولوژی NeoFace است. درواقع نئوفیس یک سیستم تشخیص چهره در مقیاس بزرگ را برای بازیهای المپیک و پارالمپیک در توکیو فراهم خواهد کرد. در این تکنولوژی از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی بیش از 300,000 هزار نفر از جمله ورزشکاران، تماشاچیان داوطلب، رسانهها، کارمندان و … برای ورود به اماکن استفاده خواهد شد. مزایای این سیستم نیز کمک به جلوگیری از خطرات و افزایش امنیت بازیها و همچین کاهش زمان انتظار طولانی برای بررسی شماره شناسایی است. خوب است بدانید که این سیستم علاوه بر تشخیص چهره برای شناسایی و تحلیل رفتار افراد، اشیا و وسایل نقلیه در رویدادهای المپیک 2020 از نرم افزارهای شناسایی و تحلیل رفتار نیز استفاده خواهد کرد.
تاکسی خودران (Autonomous Taxi)
یکی دیگر از تکنولوژی های المپیک 2020 توکیو استفاده از تاکسیهای خودران در خیابانهای شلوغ توکیو است. در واقع این سیستم جدید، حمل و نقل آسان گردشگران و تماشاچیان مسابقههای المپیک 2020 را فراهم خواهد کرد. در این راستا بخش نرم افزاری را شرکت DeNa بر عهده دارد و رباتهای سخت افزاری مربوطه را شرکت ZMP در توکیو توسعه داده است. گفتنی است که این تاکسیهای خودران مسیر 5.3 کیلومتری بین Otemachi District نزدیک Tokyo Station و منطقه تفریحی Roppongi را طی خواهد کرد. پرداخت هزینه تاکسی و یا درواقع کرایه این تاکسیها هم از طریق یک اپلیکیشن موبایل انجام خواهد شد. هرچند این تاکسیها خودران هستند، اما یک راننده و یک دستیار برای اطمینان نیز تاکسی خودران را همراهی خواهند کرد.

شبکه تلویزیونی 8K
شبکههای ورزشی در حال آزمایش شبکههای 8K هستند. هرچند تلویزیونهای 4K صدا و تصویر فوقالعادهای را برای افراد به ارمغان میآورند، اما باز هم افرادی هستند که به دنبال کیفیت بالاتری باشند. شبکه تلویزیونی NHK قرار است مسابقات المپیک 2020 را با استفاده از میکروفونهای بسیار پیشرفته گزارش کند تا صدا را به بخشهای مختلف استادیوم انتقال دهند. در این زمینه کیفیت تصویر نیز 8K خواهد بود و با این کیفیت تماشاچیان شاهد کیفیتی به میزان 16 برابر بهتر از تلویزیون HD و 4 برابر بهتری از تلویزیون 4K خواهد بود. خوب است بدانید هنوز هم پشتیبانی از شبکه 4K در بسیاری از کشورهای جهان میسر نیست.

پشتیبانی از شبکه 5G
پشتیبانی از شبکه 5G در المپیک 2020 از دیگر فناوری های المپیک 2020 توکیو است. در این راستا باید اشاره کنیم که موفقیت پشتیبانی از شبکه 5G در بازیهای المپیک 2018 باعث شد تا استفاده از این شبکه اینترنت پرسرعت در المپیک 2020 هم ادامه داشته باشد. اینتل نیز به عنوان یک حامی جهانی برای بازیهای المپیک 2020 نیز حضوری پررنگ خواهد داشت. ژاپن با توجه به طرحی در این زمینه قصد دارد تا با آخرین فناوریهای 5G وارد شود. در این راستا شرکت DoCoMo با شرکت نوکیا برای توسعه شبکه بی سیم در این کشور همکاری خواهد کرد.

فناوری لباس
لباس افزایش قدرت
فناوری لباس کمک به افزایش قدرت، تکنولوژی است که از سوی شرکت چند ملیتی پاناسونیک که توسعه داده میشود. درباره فناوری یاد شده باید اشاره کنیم که افراد با پوشیدن لباسهای اشاره شده قادر به حمل وسایل سنگین خواهند بود. به گفته شرکت پاناسونیک، این لباسها به اندازه 20 دست برای المپیک 2020 آماده خواهد شد و مهمانان و دست اندرکاران مسابقات با پوشیدن آن میتوانند راحتتر چمدانها و اجسام سنگین را نیز حمل کنند.

لباس های خنکتر
با توجه به برگزاری بازیهای المپیک در گرمای تابستان توکیو، شرکت رالف لورن فناوری جدیدی را در طراحی لباس ورزشکاران معرفی کرده است.
این محصول جدید، گرمای پوست ورزشکار را حس میکند سپس با سامانهای پیچیده مشابه فناوری بهکار رفته در سیستم خنککننده پیشرفتهترین سیستمهای رایانهای جهان، گرما را در تمام بدن بازیکن پخش میکند.
بنابر ادعای این شرکت، ورزشکاران حتی در شدیدترین گرما هم به کمک این فناوری بلافاصله و برای مدت زیادی احساس خنکی خواهند کرد و این پوشیدنی، تجربه جدیدی از ورزش را در گرمای تابستان برایشان رقم میزند.
در مراسم افتتاحیه المپیک و پارالمپیک توکیو نیز پرچمداران گروه ایالات متحده این فناوری پوشیدنی مدرن را بر تن کرده بودند. بهکارگیری فناوریهای روز در دنیای ورزش این سوال را پررنگتر میکند که تا چه اندازه استفاده از فناوریها در مسابقات ورزشی قابلقبول است تا رقابت عادلانه باشد.
از طرفی بهدلیل نابرابری در دسترسی کشورهای در حال توسعه به دانش روز، فناوریها و تجهیزاتی که عملکرد ورزشکار را ارتقا میدهد، با عنوان دوپینگ فناورانه (Technological doping) معروف هستند.
فناوری پسورد الکترونیکی (E-PASS)
فناوی پسورد الکترونیکی یا سیستم E-PASS به سیستم فروش الکترونیکی بلیط اشاره دارد که در المپیک 2020 استفاده خواهد شد. در حال حاضر مقدمات این کار نیز فراهم شده است. از این فناوری احتمالا با استفاده از یک شماره شناسی در مناطقی مانند محوطه استادیوم و اتاقهای هتل نیز برای مشاهده بازیها استفاده خواهد شد.
لیزر سه بعدی برای داوری دقیق
قرار است در بازیهای المپیک رشته ژیمناستیک از فناوری لیزر برای داوری دقیقتر استفاده شود. فناوری لیزر سه بعدی این امکان را برای داوران فراهم میآورد که پیش از اعلام امتیازات، جزئیات را به دقت مشاهده کنند. حضور این نوع از فناوری های المپیک 2020 توکیو باعث خواهد شد تا داوران داوریهای عادلانهتری را داشته باشند؛ چراکه حرکات ژیمناستیک بسیار ظریف و سریع و پیچیده بوده و از این نظر حضور چنین فناوریهایی به بالا بردن کیفیت داوری کمک خواهد کرد.
دهکده المپیک با سوخت هیدروژنی
ژاپنیها سابقه فعالیت در جهان در زمینه مبارزه با انتشار کربن را دارند. از این رو بیش از 330 میلیون دلار برای تشویق استفاده از سوخت هیدروژنی هزینه کردهاند و قرار است از سوخت هیدروژنی به وسعت زیاد در دهکده المپیک استفاده شود. استفاده از سوخت هیدروژنی یکی از تکنولوژی های المپیک 2020 توکیو بوده و قرار است حدود 100 اتوبوس با استفاده از سلول سوختی به حمل و نقل ورزشکاران و خبرنگاران بپردازند. گفته میشود تا بازیهای المپیک 2020 سوخت شش هزار خودرو با استفاده از سلول سوختی تامین خواهد شد. توکیو حتی 285 میلیون دلار کمک مالی برای خرید خودروی دارای سلول سوختی تویوتا یعنی میرای، هزینه کرده است.

انتهای پیام / ن