مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور گفت: طبق شاخص نیچر، رتبه ایران در تولیدات علمی حوزه هوش مصنوعی از ۳۳ جهان به ۳۰ ارتقاء یافته است.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : حسین افشین روز شنبه در حاشیه مراسم تجلیل از مدالآوران المپیادهای جهانی که به میزبانی بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت تولیدات علمی کشور در حوزه هوش مصنوعی ادامه داد: از نظر انتشارات علمی نیز نسبت به سال گذشته پیشرفت داشتهایم.
وی افزود: رتبه ایران در منطقه بین ۱۴ تا ۱۷ در نوسان است و گاهی از کشورهای ترکیه و عربستان جلوتر یا عقبتر میافتد و دلیل آن تمرکز بر کیفیت است و امیدواریم طی یک یا دو سال آینده به جهش علمی مشابه دهه گذشته دست یابیم.
معاون علمی رئیسجمهور درباره ورود سفارشات به کشور گفت: به دلیل شرایط ناشی از جنگ برخی از سفارشات وارد کشور نشده است.
افشین درباره آخرین وضعیت مزارع GPU (مزرعه سکوهای داده پردازشگر گرافیکی) در کشور نیز توضیح داد: در زمینه زیرساخت هوش مصنوعی با وجود تأخیر ایجادشده بهدلیل جنگ ۱۲ روزه، تجهیزات لازم تهیه شده و تلاش میکنیم تا اوایل مهرماه کل GPUها را راهاندازی کنیم.
وی اظهار کرد: ممکن است بهدلیل شرایط کشور کمی تأخیر ایجاد شود، اما با جدیت و با قوت زیرساختهای حوزه هوش مصنوعی شامل سکوی هوش مصنوعی و دستیار هوش مصنوعی در حال پیگیری است و اتفاقات بسیار مثبتی در این حوزه طی سال گذشته رخ داده است.
آموزش ۲ میلیون دانشآموز و ۲۰۰ هزار معلم در حوزه هوش مصنوعی
افشین تصریح کرد: آموزشهای هوش مصنوعی برای همه کودکان و دانشآموزان از سنین چهار سال تا حدود ۱۵ و ۱۶ سال مناسب است و یک آموزش کلی برای دانشآموزان محسوب میشود که هدف آن توانمندسازی نیروی انسانی است.
معاون علمی رئیس جمهور افزود: در تابستان امسال آموزش رایگان برای ۲ میلیون دانشآموز را فراهم کردیم و از والدین تقاضا دارم که با مراجعه به کانال معاونت علمی و اطلاعرسانیهای انجامشده، فرزندان خود را ثبتنام کنند تا تعداد شرکتکنندگان افزایش یابد. تاکنون حدود ۴۰۰ هزار دانشآموز در این طرح شرکت کردهاند. در این حوزه حتما مسابقهای برگزار خواهد شد و جوایز ارزشمندی از سوی معاونت علمی اهدا میشود. هدف ما این است که دانشآموزان سراسر کشور از آموزش رایگان هوش مصنوعی عقب نمانند.
وی گفت: از ابتدای سال در همه دانشگاههای کشور فراخوان دادیم و از اساتید دعوت کردیم تا طرحهای آموزشی خود را به ما ارائه دهند. همچنین تدریس مباحث هوش مصنوعی از ابتدای سال، در دانشگاههای کشور آغاز شده است و محتوای کلاسها پس از ضبط در پایان سال در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
معاون علمی رئیس جمهور افزود: این روند را برای حوزه کوانتوم نیز اجرا کردیم؛ بهطوری که در ۱۲ دانشگاه و در ۱۶ رشته، از ابتدای مهر، درس کوانتوم در دانشگاههای کشور ارائه میشود. در همین راستا تلاش کردیم یک بسته آموزشی برای علوم و فناوریهای نو تدوین کنیم تا هم کیفیت آموزش نیروی انسانی و هم ماندگاری آنها در کشور تضمین شود.
افشین تاکید کرد: آموزش ۲۰۰ هزار معلم در زمینه هوش مصنوعی را در تابستان امسال آغاز کردهایم و این کار بهطور همزمان با آموزش دانشآموزان انجام میشود تا هم معلمان و هم دانشآموزان آموزش لازم را دریافت کنند.
معاون علمی رئیس جمهور درخصوص ورود هوش مصنوعی به کتب درسی نیز گفت: وارد کردن این مبحث به کتب درسی کمی سخت است و نیاز به طی مراحلی دارد؛ از این رو در ابتدا به صورت اختیاری است و دانش آموزان با این مباحث آشنا میشوند و همزمان معلمان نیز در این زمینه آموزشهای لازم را ببینند؛ چرا که از مهرماه با این چالش مواجه هستیم که دانشآموزان و معلمان همادبیات نمیشوند.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا با حمایت معاونت علمی، تمام هزینههای آموزش معلمان پرداخت شده و برای ارتقای سطح آنها با وزیر آموزش و پرورش تفاهمنامهای برای آموزش ۲۰۰ هزار معلم و ۲ میلیون دانشآموز امضا شده است. آموزش دانشآموزان نیز با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی بهطور همزمان در حال اجراست.
دولت چهاردهم، حامی و بیمهگر نخبگان است
افشین گفت: المپیاد امسال با دورههای قبل تفاوت داشت، اینکه این المپیاد در جنگ ۱۲ روزه انجام شد. دانش آموزان و خانوادههایشان تمرکز لازم را نداشتند اما با این حال باز خوش درخشیدند و نتایج بهتری نسبت به سالهای قبل کسب کردند و در رده جهانی در المپیاد ریاضی تا ۷ رده نسبت به گذشته پیشرفت کردهایم.
وی با بیان اینکه از ابتدای قبول مسئولیتش در جایگاه معاون علمی رئیسجمهور، دو اصل را برای پیشرفت علم و فناوری مدنظر قرار داده است، افزود: علم و فناوری با سیاستگذاری درست شروع میشود و با نیروی دانا، توانا و خلاق شتاب میگیرد، بنابراین هدفگذاری ما نیروی انسانی دانا، توانا و خلاق است و این نقطه قوت کشور است.
معاون علمی رئیس جمهور گفت: وظیفه بنیاد نخبگان نگهداشت، حفظ و ارتقای دانایی و توانایی نخبگان است و ما در بنیاد طرحهای مختلفی داریم و یکی از آنها این است که افراد را از فردمحور به مسالهمحور و گروهمحور سوق دهیم. بنابراین از طرحهای نخبگانی حمایت میکنیم.
وی ادامه داد: برای حمایت از دانشجویان دکتری، طرح پژوهشیار را اجرا کردیم که محققان دغدغه معیشت نداشته باشند، همچنین حمایتهای پایدار داشته باشیم تا از شکست نترسند. علاوه بر این، تنوع طرحهای حمایتی که در بنیاد شکل گرفته است از سال گذشته بیشتر شده است.
افشین گفت: اگر در سایت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی جستوجو کنید، طرحهای متنوعی خواهید دید؛ تنها نیاز است اطلاعرسانی را افزایش دهیم تا نخبگان به ما بگویند کدام بخشها نیاز به حمایت بیشتر دارد.
وی افزود: دولت چهاردهم خود را حامی و بیمهگر نخبگان میداند و نظر رئیسجمهور نیز حمایت و استفاده از نخبگان است. از ابتدای سال نیز در تمام دانشگاهها فراخوان دادهایم و اساتید را دعوت کردهایم که طرحهای آموزشی خود را ارسال کنند.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53