مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
گلخانه آموزشی-تحقیقاتی فرآوری گیاهان دارویی در هنرستان حاج مسلم شمس تفرش با سرمایهگذاری ۴ میلیارد ریالی راهاندازی شد.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی، گلخانه آموزشی-تحقیقاتی فرآوری گیاهان دارویی در هنرستان حاج مسلم شمس شهرستان تفرش با حضور مسئولان استانی و محلی به بهرهبرداری رسید. این پروژه با هزینهای بالغ بر ۴ میلیارد ریال، گامی مهم در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ با عنوان "سرمایهگذاری برای تولید" است.
تأثیر گلخانه بر یادگیری دانشآموزان
بر اساس گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش تفرش، این گلخانه با اهداف زیر ایجاد شده است:
۱. یادگیری عملی و مهارتمحور: دانشآموزان رشته فرآوری گیاهان دارویی میتوانند بهصورت مستقیم با کشت، پرورش و فرآوری گیاهان دارویی آشنا شوند.
۲. ارتقای پژوهشهای کاربردی: طبق مطالعات سازمان فنی و حرفهای کشور (آموزش فنی و حرفه ای ایران)
تجهیزات آموزشی-تحقیقاتی مانند این گلخانه، سبب افزایش کیفیت آموزشهای مهارتی و کاهش فاصله بین نظریه و عمل میشود.
۳. اشتغالزایی آینده: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توسعه هنرستانهای کشاورزی و گیاهان دارویی میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی در بخشهای تولیدی و صنعتی منجر شود.
دلایل اجرای این طرح
· نیاز کشور به توسعه گیاهان دارویی: ایران با داشتن بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی(پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی).
· یکی از غنیترین ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی را دارد، اما سهم آن در بازار جهانی کمتر از ۲٪ است.
· تأکید بر اقتصاد مقاومتی: راهاندازی چنین مراکزی مطابق با سیاستهای اقتصاد دانشبنیان و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.
آینده این پروژه
· توسعه به مراکز بزرگتر: در صورت موفقیت، این مدل میتواند به سایر هنرستانهای کشور تعمیم داده شود.
· همکاری با صنعت: بر اساس برنامهریزیهای آموزش و پرورش استان مرکزی، این گلخانه میتواند با شرکتهای داروسازی و عرصههای تجاری گیاهان دارویی همکاری کند.
الگوبرداری از چه مدلهایی انجام شده است؟
· تجربه کشورهای پیشرو: کشورهایی مانند آلمان و هلند با ایجاد گلخانههای آموزشی در مدارس فنی، موفق به تربیت نیروی متخصص در بخش کشاورزی پیشرفته شدهاند.
· پروژههای داخلی: مشابه این طرح در هنرستانهای کشاورزی استانهای یزد و اصفهان اجرا شده و نتایج مثبتی در اشتغالزایی داشته است.
چرا این کار مهم است؟
این گلخانه نهتنها یادگیری عمیقتر را برای دانشآموزان فراهم میکند، بلکه با توجه به پتانسیل بالای ایران در حوزه گیاهان دارویی، میتواند به خودکفایی دارویی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا کمک کند.
منابع:
۱. گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش تفرش (۱۴۰۴)
۲. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (۱۳۹۰)
۳. پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهیimp.ac.ir
۴. سازمان آموزش فنی و حرفهای ایران irantvto.ir
این پروژه میتواند الگویی برای ترویج آموزشهای مهارتی و توسعه اقتصاد سبز در ایران باشد.
خبرنگار: طاهره جوکار
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53