مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
سرپرست دانشگاه تهران ایجاد انگیزه در بین دانشجویان را از تکالیف مهم اساتید دانست و گفت: متأسفانه دانشجویان ما از نظر فیزیکی در داخل کلاس هستند؛ اما از نظر روحی و روانی در کلاس حضور ندارند. باید انگیزه لازم برای دانشجویان توسط اساتید ایجاد شود.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : دکتر محمد حسین امید سرپرست دانشگاه تهران در دومین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه معلم صرفا نقش انتقال دانش را ندارد؛ بلکه ارتباطی که با دانشجویان برقرار می کند، بسیار با اهمیتتر و ماندگارتر است، تصریح کرد: وقتی سابقه ۲۰ سال تحصیل و ۳۵ سال تدریس خود را کنار هم میگذارم به نظرم می آید معلم و استاد باید دانش و تخصص عمیق در زمینه تحصیل خود داشته باشند.
وی توانایی تدریس را یکی دیگر از مولفههای یک استاد خوب دانست و افزود: با توجه به تغییر نسل و شیوه های جدید تدریس، باید توانایی های تدریس داشته باشیم؛ ضمن اینکه ایجاد انگیزه در بین دانشجویان یکی دیگر از تکالیف یک معلم است. متأسفانه دانشجویان ما صرفا از نظر فیزیکی در داخل کلاس هستند؛ اما از نظر روحی و روانی حضور ندارند.
سرپرست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی هایی که استاد برتر باید داشته باشد، برقراری ارتباط موثر است. متاسفانه ما همکارانی داریم با اینکه باسواد و باتجربه هستند؛ اما علاقه ای برای برقراری ارتباط با دانشجویان ندارند.
وی همچنین بر ضرورت تعهد و اخلاق حرفه ای اساتید تاکید کرد و گفت: اساتید باید تلاش کنند مطالبی که در کلاس انتقال می دهند دانشجویان یاد گرفته باشند. دانشجویان ما در بسیاری از زمینه ها نیازمند راهنمایی هستند؛ بنابراین پشتیبانی و راهنمایی نیز تکلیف اساتید است.
امید با تاکید بر اینکه اساتید باید در زمینه تدریس مباحث نوآوری و بهروز داشته باشند و نباید صرفا به جزوههای سنتی تکیه کنند، گفت: یکی از مشکلات جامعه ما این است که اساتید ما کار گروهی و تیمی نمیکنند و کارهای تیمی در سطح دانشگاهها کم است. باید انجام کارهای تیمی در بین دانشجویان را در کلاس های آموزشی آموزش دهیم.
سرپرست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: یک استاد برتر هم باید الهام بخش باشد و برای دانشجویان انگیزه ایجاد کند و هم اینکه برای دانشجویان پشتیبان باشد.
پژوهش و گستردن مرزهای علم
دکتر کمرهای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، گزارشی از ادوار و فرایند جشنواره آموزش دانشگاه ارائه کرد و با اشاره به برگزیده شدن ۷۷ نفر در جشنواره امسال، گفت: برگزیدگان امسال شامل ۵ استاد بازنشسته به عنوان پیشکسوت آموزش، ۴۱ عضو هیأت علمی، ۳ معاون و مدیر و ۲۸ کارشناس حوزه آموزش دانشگاه هستند.
وی به وجود وظایف دیگری در کنار وظایف آموزشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: «پژوهش و گستردن مرزهای علم، ارتقای جایگاه بینالمللی دانشگاه و مسئولیت اجتماعی از جمله این وظایف است.»
در این مراسم همچنین دکتر مجید نیلی احمدآبادی، استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، در سخنانی با موضوع اهمیت هوش مصنوعی در زیستبوم یادگیری در دانشگاه، گفت: «کشور ما اگرچه در توسعه کمی آموزش عالی، یعنی تعداد دانشجو و مقاله، موفق بوده، از نظر کیفی چندان موفق نبوده است. بنابراین، برای رسیدن به کیفیت مطلوب، نیازمند روشهایی برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت هستیم.
دکتر نیلی احمدآبادی، در بخش دیگر سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی تاریخی از تحولات دانش بشری، گفت: «نوشتن نخستین انقلاب در تبادل و انباشت دانش بشری بود. پس از آن، کشف زبان ریاضی، نقطه عطف دیگری بود که مدلسازی بسیاری از پدیدههای طبیعی و تجربی را امکانپذیر کرد. اشکال زبان ریاضی این بود که توان مدلسازی از پدیدههای پیچیدهی فیزیکی را نداشت. افزون بر این، پدیدههای انسانمحور نیز به دلیل پیچیدگی بسیارشان، به مدل ریاضی درنمیآمدند.
استاد هوش ماشین و رباتیک دانشگاه تهران، ظهور هوش مصنوعی مدل-دادهمحور را نقطه عطف بعدی برشمرد و گفت: «حدود ده سال پیش، هوش مصنوعی دادهمحور، مدلسازی پدیدههای پیچیده را با استفاده از حجم گسترده داده ممکن کرد. نتیجه این تحول، دستیابی به تئوریهای بسیار دقیقتر نسبت به مدلسازیهای ریاضی بود. این تحول، عرصه نایقینی و ابهام را در دانش بشری کمتر و کمتر کرد.
وی این تحولات را ظهور هوش مصنوعی زبان-تصویرمحور دانست و گفت: «با ظهور این فناوری در دو سال اخیر، هوش مصنوعی قادر شده است به زبان آدمیان سخن بگوید و او را نقد و تحلیل کند. این در واقع طلیعه یک تمدن جدید است.
دکتر نیلی احمدآبادی پیامدهای این تحول را در آموزش عالی اینگونه توصیف کرد: «زیرساخت دانشگاهی این تمدن نوظهور، حوزه میانرشتهای و فرارشتهای است. ضروری است به جای تجزیه موضوعات به رشتههای مختلف، رویکردی جامع و فرارشتهای به موضوعات جامع داشته باشیم. از سوی دیگر، سرعت تغییرات باعث ظهور فزاینده نیازهای تازه و تازهتر میشود. متعاقباً طول عمر آموختههای تخصصی کوتاه میشود، بهگونهای که دیگر دانشگاه تنها با قشر جوان سروکار ندارد، متخصصان نیز برای بهروز کردن دانش خود پیوسته به دانشگاه رجوع خواهند کرد. این خود یادآور ضرورت توانمندسازی دانشآموختگان در خودیادگیری است.
استاد دانشگاه تهران، در پایان، با بیان اینکه تقسیم وظایف دانشگاه به آموزش، پژوهش و نوآوری جوابگوی نیاز زمانه امروز نیست و این سه وظیفه باید به صورت یک پیوستار اجرا شود، گفت: «تمدن امروز، تمدن شخصیسازی است. در حوزه آموزش عالی نیز باید شخصیسازی اجرا شود، چرا که هر کس به یک شیوه بهتر یاد میگیرد: یکی به صورت جمعی و دیگری به صورت فردی، یکی به صورت مکتوب و دیگری به صورت تصویری. آنچه امکان شخصیسازی آموزش را فراهم میکند، فضای دوزیستی تمدن امروز، یعنی زیست دیجیتالی در کنار زیست فیزیکی است که باید از آن بهره برد.»
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53