مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
دکتر افشین گفت: دنبال یک زنجیره ای هستیم که کارهای بزرگ را با کمک شرکت های دانش بنیان انجام دهیم.اگر زنجیره ایجاد شود هر کدام از نیازها رفع خواهد شود.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : حسین افشین معاون علمی فناوری، اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری پرسش و پاسخ که امروز در معاونت علیم برگزار شد گفت: یک تا دو میلیارد دلار هزینه معمول طراحی پلتفرمها در دنیا است و خودروها بر اساس این پلتفرمها توسعه پیدا میکنند. یکی از مشکلات صنعت خودروسازی ما این است که چرا تولید خودرو در ایران به صرفه نیست، در حالی که در کشورهای دیگر چنین مشکلی وجود ندارد. علت این است که آنها از پلتفرمهای واحد استفاده میکنند.
وی افزود: در این روش، قطعات مختلف خودروها، حتی با ظاهر یا مدلهای متفاوت، مشترک هستند. به عنوان مثال، اگر شما بخواهید یک قطعه از خودرویی خریداری کنید، همان قطعه در مدلهای مختلفی از خودروهای تولیدی آن شرکت قابل استفاده است.
افشین ادامه داد: اما در ایران، وضعیت متفاوت است. فرض کنید برای دو مدل مشابه ۲۰۶ و ۲۰۷، قطعات استفاده شده در خودروهای تولید یک سال خاص، با مدلهای همان خودرو در سالهای دیگر متفاوت است. به عنوان نمونه، اگر شما صاحب یک خودروی ۲۰۷ مدل ۱۳۹۹ باشید، باید دقیقاً مشخص کنید که قطعه مورد نیازتان برای همان مدل و همان سال است. این موضوع باعث میشود که تولید اقتصادی نباشد.
وی افزود: مشکل اصلی این است که در کشور ما پلتفرم واحد و بومی وجود ندارد. شرکتهایی برای ایجاد این پلتفرمها فعالیت خود را آغاز کردهاند؛ از جمله شرکت جتکو که پیشرفتهای خوبی نیز داشته است. اما با تغییرات مدیریتی در ایران خودرو، این پروژهها متوقف شدند. دلیل این توقف تا حدی به این برمیگردد که خودروسازان ما به دلیل تقاضای بالای بازار، نیازی به سرمایهگذاری در پلتفرمهای جدید احساس نمیکنند. برای مثال، مردم برای خرید خودروهای موجود هم باید چندین ماه در صف انتظار باشند، بنابراین تولیدکنندگان نیازی نمیبینند که در این شرایط روی پلتفرمهای نوآورانه سرمایهگذاری کنند.
افشین خاطر نشان کرد: موضوع دیگر مربوط به فناوری نیروی محرکه، موتورهای الکتریکی و بخشهای مرتبط با آن است. هرچند تیمهایی در این زمینه کار میکنند، اما اگر بخواهیم به طور جامع نگاه کنیم، پلتفرم بومی و اختصاصی در خودروهای داخلی وجود ندارد. به جای آن، از پلتفرمهای خارجی استفاده شده و تغییرات مختصری روی آنها اعمال میشود. برای مثال، خودروی تارا، اگرچه ظاهر آن متفاوت به نظر میرسد، اما پلتفرمش از یک خودروی دیگر گرفته شده است و تنها اندکی تغییر داده شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: پلتفرم تغییر دادیم عموماً خودرو سازهایی که در دنیا موفق هستند وخودروسازی هستند.
افشین افزود: اگر ما دو شرکت داریم ایران خودرو سایپا و مثلاً فرض کنید عموماً پلتفرم یکسان میگیرند روی این پلتفرمها، چهرههای مختلف میزنند یعنی ماشین را هر دفعه دارید با یک چهره جدید و با یک تیپ جدید می بینید ولی پلتفرم یکسانه پلتفرم که یکسان باشد یعنی قطعات یکسان دارد و قیمت تولید مثلاً از یه قطعه اگه قرار بوده که مثلاً فرض کنید ۱۰۰ هزار تا بزنید حالا یک میلیون تیراژ قطعه میشود که این مورد به صرفه میشود و بهینه میشود.
معاون علمی در رابطه با ستادها گفت:ستادها مهمترین بخش علمی است و موتور محرک و فکری معاملات علمی ستادها هستند و از لحاظ کیفی اگر مشاهده کنیم، ما با یک مجموعهای روبرو هستیم که از لحاظ پرستیژی و از لحاظ محلی بالاترین قسمت معاملات حالا بنا به دلایل ستاد معاونت علمی ضعیف شده اما همین روند باید بپذیریم.
وی درباره تعداد ستادها گفت: ۲۳ ستاد داریم که این یک عدد بزرگی است برای ستادها و اصلا مدیریت و مقداری که ما میتوانیم افراد داشته باشیم که بتوانیم دراین ستادها تزریق کنیم بسیار است.ما تقریبا نظرمان این است این است که ستادها را تجمیع کنیم یعنی حدود ۷ الی ۸ ستاد شود. یک سری ستاد ها را نیز تجمیع کردیم البته که با شورای انقلاب فرهنگی هماهنگی ها را انجام دادیم.
حسین افشین درباره آزادی دسترسی به اطلاعات هوش مصنوعی گفت: در هوش مصنوعی مهم است که باید از جهت هایی توجه و پرداخت.
وی در رابطه با زیرساخت های هوش مصنوعی گفت: بخش زیرساختها دو تا بحث دارد که اصطلاحا توی عام به سی پی یو و جی پی یو میگویند که شما چقدر جی پی یو میخواهید در واقع حالا میشوده پردازشگر گرافیکی پس یک زیر ساخت محاسباتی توضیح میدهد که عملاً ساخت میشود و تراشهها که میشود.
افشین خاطرنشان کرد: باید بحثهای میکرو الکتریکها فعال شود و پروژهای تعریف شد که عنوان را پروژه ملی گذاشتیم و پروژه ملی در واقع سهند که از تولید سیلیکون داخل است که به صورت ویفر اتفاق بیفتد. چرا که بالاخره پیش نیاز تراشههای هوش مصنوعی به دست آوردن در واقع ویفر است که ویفر سیلیکونی با گرید ۹ است ماده اولیه میخواهیم به نام سیلیکون که سیلیکون را در واقع داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: بعد که سیلیکون داشته باشیم، باید ماشین آلات داشته باشیم حالا ماشین آلات که داشته باشیم تراشه را تولید میکنیم تراشه که تولید کردیم و باید پکینگ کنیم و بتواتیم به آن زیرساخت عمیقی که حالا مد نظر است زیرساخت برسیم چون اگر همه این چیزا رو داشته باشد و زیر ساخت نداشته باشد امکان پذیر نیست، اما این زمان میبرد و این مسئله ای نیست که بنده بگویم به هر دلیلی ما باید ما باید قبول کنیم در زمینه هوش مصنوعی تازه وارد شدیم و در زمینههای نوظهور تازه وارد شدیم اینا گامهای مهمی است که باید برداشته شود در کشور هزینه بر است اما قطعا شدنی است.
معاون علمی در ادامه گفت: ما در واقعا نمیخواهیم که مصرف کننده باشیم، شهر میکرو الکترونیک یکی از آرزوهای بنده است، شهر میکرو الکترونیک باید ایران داشته باشد یعنی اگر روزی دیدین شهر میکرولیک اتفاق افتاد یعنی اینکه میتوانیم بگویم که بنده کارهایم را انجام دادم و تمام شود، بنده به دنبال شهر میکرو الکترونیک هستم اگر این اتفاق بیفتد و آن پروژه ملی سهند اتفاق بیفتد مطمئن باشید که یک جهش و اتفاق خیلی مهمی در کشور افتاده است ما در معاونت علمی این برنامهها را تدوین کردیم.
وی اضافه کرد: دنبال یک زنجیره ای هستیم که کارهای بزرگ را با کمک شرکت های دانش بنیان انجام دهیم. اگر زنجیره ایجاد شود هر کدام از نیازها رفع خواهد شود. امیدوار هستیم شرکت های بزرگ به ما کمک کنند و این زنجیره داشته باشیم.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53