مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
رئیس دانشگاه ملی مهارت یزد با تأکید بر نقش دانشگاهها در توسعه پایدار، از دستاوردهای گسترده این دانشگاه در حوزههای مهارتآموزی، ارتباط صنعت و دانشگاه، اشتغالپذیری دانشجویان و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خبر داد و از دانشگاه بهعنوان یکی از پیشرانهای نسل چهارم دانشگاهها در کشور یاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از استان یزد:دکتر احمد محتشمی، رئیس دانشگاه ملی مهارت یزد، امروز در نشست خبری از اقدامات و دستاوردهای این دانشگاه، به نقش کلیدی آموزشهای مهارتی در تحقق اقتصاد دانشبنیان اشاره کرد.
وی اظهار کرد: دانشگاههای نسل چهارم، مسئول ایجاد همگرایی بین دولت، صنعت، دانشگاه و جامعه مدنی هستند؛ این چهار پایه اساسی، ستونهای حرکت بهسوی اشتغال پایدار و خلق مشاغل نوین در کشورند.
محتشمی با اشاره به برنامههای دانشگاه در حوزه مهارتآموزی، افزود: امسال با همکاری چهار معاونت دانشگاه، برنامهریزیهای گستردهای برای افزایش مهارت و اشتغالپذیری دانشجویان داشتیم؛ از برگزاری کارگاههای سبک زندگی اسلامی و جلسات مشاورهای برای دانشجویان و خانوادهها تا فعالیتهای قرآنی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی.
دکتر محتشمی کسب بیش از ۵۰ عنوان برتر در جشنوارههای دانشجویی از جمله «حرکت»، «قرآن و عترت»، و «رویش» را از افتخارات دانشگاه دانست و تصریح کرد: دانشگاه ما رتبه نخست اعزام راهیان نور را در سطح استان بهدست آورد، چه از نظر کمّی و چه کیفی. همچنین اردوهای جهادی متعددی در مناطق محروم برگزار کردیم که آثار مثبتی در جامعه هدف و دانشجویان داشته است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت یزد همچنین از انعقاد تفاهمنامههایی با اصناف مختلف در راستای ارائه تسهیلات به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه خبر داد و افزود: در حوزه پژوهش، بیش از ۳۰ کنسرسیوم با مشارکت مراکز صنعتی و دانشگاهی تشکیل شد. همچنین با صنایع معتبر، تفاهمنامههایی برای بورسیه بیش از ۱۵۰ دانشجو منعقد کردیم تا مسیر شغلی آنها بعد از فارغالتحصیلی و حتی دوران سربازی تسهیل شود.
وی دانشگاه ملی مهارت یزد را پیشتاز در بین دانشگاههای استان دانست و تأکید کرد: ما نهتنها در حوزه آموزش مهارتی، بلکه در ایجاد پیوند عملیاتی بین دانشگاه و صنعت، جزو دانشگاههای پیشتاز کشور هستیم. امضای تفاهمنامههای گسترده با صنایع داخلی برای تربیت نیروی انسانی متخصص از جمله اقدامات بیسابقهای است که با قدرت ادامه خواهد داشت.
رئیس دانشگاه ملی مهارت یزد از تجمیع دانشکدههای شماره ۱ و ۲ پسران دانشگاه ملی مهارت یزد در مرکز شهید صدوقی این دانشگاه خبر داد و گفت: این اقدام با هدف یکپارچهسازی فرآیندهای آموزشی، کاهش هزینهها و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی انجام شده است.
محتشمی گفت: دانشکده حضرت رقیه نیز که بیش از یکهزار و ۸۰۰ دانشجو در آن تحصیل میکنند با توجه به فضای ناکافی برای حضور این تعداد دانشجو، برخی از رشتههایی که قابلیت جابهجایی داشتند و دارای امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی نبودند به مرکز امام علی (ع) منتقل میشوند تا کیفیت آموزشی نیز در این مراکز بالاتر رود.
در پایان، دکتر محتشمی از برنامههای در دست اجرای دانشگاه از جمله موضوعات مربوط به ادغام برخی واحدها و توسعه زیرساختهای مهارتی خبر داد و گفت: هدف ما ساخت دانشگاهی پویا، کارآفرین و پاسخگو به نیازهای واقعی جامعه است؛ دانشگاهی که هم علممحور باشد و هم مهارتمحور.
پذیرش گسترده در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه ملی مهارت یزد؛ تنوع رشتهها و مسیرهای ورود برای داوطلبان هنرستانی و نظری
محمد امیدپناه، معاون آموزشی دانشگاه ملی مهارت یزد، نیز در این نشست ضمن تشریح فرآیندها و رشتههای پذیرش در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: در مقطع کاردانی پیوسته، پذیرش صرفاً ویژه فارغالتحصیلان هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش است؛ داوطلبانی که دیپلم فنی یا مهارتی دارند و میخواهند در همان رشته خود ادامه تحصیل دهند. در حال حاضر، دانشگاه ملی مهارت استان یزد در ۲۴ رشته کاردانی پیوسته پذیرش دارد.
وی با بیان اینکه پذیرش در مقطع کاردانی ناپیوسته نیز برای دارندگان دیپلم نظری اعم از ریاضی، تجربی، انسانی و هنر آزاد است، افزود: در ۶ رشته کاردانی ناپیوسته شامل "ابزار دقیق، شبکههای کامپیوتری، انتقال و توزیع آب، مکانیک ماشینهای صنعتی، هتلداری و حسابداری گرایش دولتی" در مراکز مختلف استان، پذیرش دانشجو داریم. توزیع رشتهها در شهرستانهای یزد، خاتم، میبد، تفت و بافق انجام شده است.
محمد امید پناه با اشاره به نحوه پذیرش در این رشتهها، گفت: پنج رشته شامل "مکانیک خودرو، الکتروتکنیک، کامپیوتر، تربیت بدنی و حسابداری" در مقطع کاردانی پیوسته، نیازمند آزمون هستند و از طریق کنکور اختصاصی کاردانی جذب میشوند. سایر رشتههای کاردانی پیوسته و ناپیوسته، بدون آزمون بوده و صرفاً با ثبتنام در سایت سازمان سنجش انجام میشود.
وی تأکید کرد که داوطلبان برای پذیرش در هر دو شیوه با آزمون و بدون آزمون، باید ثبتنام خود را در سایت سازمان سنجش کشور تا ۲۶ تیرماه انجام دهند و دانشگاه مجاز به ثبتنام مستقیم افراد نیست.
در ادامه، معاون آموزشی دانشگاه، به فرآیند پذیرش در مقطع کارشناسی ناپیوسته پرداخت و گفت: در مقطع کارشناسی ناپیوسته، تمام ۲۳ رشته بدون آزمون هستند و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و ثبتنام در سامانه سنجش صورت میگیرد. نکته مهم این است که داوطلب میتواند بدون محدودیت، در رشتهای متفاوت از رشته کاردانی خود ادامه تحصیل دهد.
امید پناه همچنین به پذیرش در مقطع کارشناسی پیوسته اشاره کرد و توضیح داد: در چهار رشته کارشناسی پیوسته شامل مهندسی حرفهای معماری، مهندسی حرفهای کامپیوتر، حسابداری و گرافیک دانشجو میپذیریم. این رشتهها از طریق کنکور سراسری است و بیش از ۹۵ درصد داوطلبان آن از میان دیپلمههای نظری هستند. البته هنرستانیها هم میتوانند در صورت گذراندن دروس پیشنیاز، در این پذیرش شرکت کنند.
وی از آغاز مجوزهای جدید برای رشتههای تازه تأسیس در مهرماه خبر داد و افزود: سه رشته جدید از مهرماه به جمع رشتههای ما افزوده میشوند؛ مهندسی حرفهای کامپیوتر ویژه دختران یزد، رشته مکاترونیک صنعتی ویژه پسران در میبد، و حسابداری گرایش دولتی ویژه دختران در مرکز خاتم.
در پایان، محمدامید پناه با اشاره به تمدید مهلت ثبتنام داوطلبان و شروع موج دوم ثبتنام از ۲ شهریور برای رشتههای بدون آزمون، خاطرنشان کرد: با فراهم شدن زیرساختهای گسترده، دانشگاه ملی مهارت یزد آماده پذیرش نسل نوین کارآفرینان و متخصصان مهارتی کشور است. توصیه ما به همه داوطلبان، پیگیری دقیق اطلاعیههای سازمان سنجش و دانشگاه برای ثبتنام بهموقع و هدفمند است.
خبرنگار: ندا دهقانی زاده
انتهای پیام/
رتبهبندی بینالمللی
حضور دانشگاه هرمزگان در دو فهرست رتبهبندی بینالمللی دانشگاههای آسیایی و جوان دنیا برای اولینبار1403/03/27 15:48
1403/03/21 12:54
1403/03/21 12:17
به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛
وزیر علوم از وزیر ارتباطات بهدلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد1403/03/21 10:47
1403/03/21 10:39
1403/03/21 10:37
برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛
جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام1403/03/21 10:00