مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
استاد دانشگاه فردوسی مشهد که «تغییر» را مهمترین چالش عصر جدید میداند، گفت: امروز مهمتر از مسئله هوشمصنوعی، مسئله «تغییر» است چراکه «هوش مصنوعی» یکی از نمودهای «تغییر» و ابزارهای این تکنولوژی است که در اختیار همه قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : «مدرسهای در کلرادو، با حذفِ معلمان، از هوشمصنوعی برای آموزش به دانشآموزان بهره میبرد!» این جمله را در میان سکوت شرکتکنندگانِ همایش «فرابین» از زبان سیدناصر بهشتی، مدرس حوزه کسب و کار میشنوم. همایشی که این بار با موضوع «هوش مصنوعی؛ فرصتها و چالشهای نسل آینده» در سالن 3 کارخانه نوآوری مشهد میزبان معلمان و مدرسان بود.
بیمناکی مردم از احتمال حکمرانی هوش مصنوعی بر تمام مشاغل، و بیکار شدنشان، تبدیل به یکی از اساسیترین چالشها و ترسهای انسان امروز شده، ترسی که به از دست رفتن امنیت شغلی، تغییر در نقشهای اجتماعی و آیندهای ناشناخته منجر شده شده است، «فرابین» برای پاسخ به این نیاز آغاز به کار کرده تا دانشآموزان، دانشجویان و مربیان، مهارتهای حلمسئله، آیندهنگری و تبدیل ایدهها به کسب و کار را بیاموزند تا با هوش مصنوعی و چگونگی استفاده از آن در کسب و کارشان آشنا شوند.
در ابتدای این همایش پروفسور مجید میرزا وزیری، استاد گروه ریاضی محض و مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد که «تغییر» را مهمترین چالش عصر جدید میداند، اظهارداشت: امروز مهمتر از مسئله هوشمصنوعی، مسئله «تغییر» است چراکه «هوش مصنوعی» یکی از نمودهای «تغییر» و ابزارهای این تکنولوژی است که در اختیار همه قرار گرفته است.
پروفسور مجید میرزا وزیری افزود: «هوش مصنوعی» از ابعاد مختلف میتواند روی کسب و کار ما تاثیر بگذارد، اینکه جایگزین معلم، شود، دستیار معلم یا دانشآموز شود و یا اینکه ابزاری برای تحلیل دادهها شود تا بتوانیم با آن دانشآموزان را بسنجیم، یعنی ابزاری شود برای امتحان گرفتن.
این استاد ممتاز دانشگاه فردوسی با بیان غیرقابل اجتناب بودن هوش مصنوعی عنوان کرد: در هر حال معلمان و مدرسان باید مهارت، توانایی و علم خود را هر لحظه افزایش دهند تا بتوانند با این موقعیت جدید پیش آمده در دنیا مواجه شوند.
وی تحصیل علم و بهروز بودن را برای امنیت شغلی معلمان ضروری دانست و گفت: یادگیری و و یاددهی از یک دیگر متمایز نیستند. ما زمانی که یاد میگیریم، یاد میدهیم و زمانیکه یاد میدهیم، در واقع در حالِ یادگیری هستیم.
مجید میرزا وزیری بیان کرد: لذا این دو مقوله، به یکدیگر وابسته هستند و ما معلمان تنها کاری که میتوانیم بکنیم این است که سعی کنیم در مرحله اول به سراغ تقویت مهارتهای نرم برویم و آنها تقویت کنیم و بعد به سراغ مهارتهای سخت برویم.
هوش مصنوعی تهدید نیست بلکه یک فرصت بینظیر است
سید ناصر بهشتی ،موسس مسابقات شهر ریاضی نیز اظهارداشت: به این معنی که چگونه مهارت حل مسئله، خلاقیت، نوآوری و ابتکار را یاد بگیریم و بعد چگونه از ابزارهای موجود بهره بگیریم و توان فنی خود را افزایش دهیم. عصرِ تکنولوژی، عصر پر شتابی است، در این عصر، تکنولوژی، تکنولوژی را به وجود می آورد. در همین فاصله کوتاه ورود هوشمصنوعی، تغییرات شگرفی به وجود آمد و ما ناگریز هستیم تا تواناییهای خود را افزایش دهیم.
وی افزود: قرار گرفتن در موقعیت هم بسیار موثر است. حضور در رویدادهایی اینچنینی نظیر فرابین این موقعیت را به وجود میآورد که همه راجع به یک موضوع نظیر هوشمصنوعی صحبت کنند لذا، همین جمع شدن معلمان و یک گروه خاصِ جامعه در کنار یکدیگر و گفت و گو در مورد یک موضوع بسیار کمک کننده است چرا که همه یک نگرانی مشترک داریم و برای آن جهدی داریم، لذا این گفت وگو به همافزایی و اشتراک دانش منجر میشود و بسیار مفید است.
بهشتی با اشاره به آینده شغلی معلمان در عصر هوشمصنوعی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: فرابین به چرایی و چگونگی هوش مصنوعی میپردازد.هوش مصنوعی تهدید نیست بلکه یک فرصت بینظیر است و باعث میشود اندازه اقتصادی هر خدماتی افزایش یابد.
این مدرس حوزه کسب و کار گفت: اینطور نیست که باعث انقباض اقتصادی بشود بلکه این تکنولوژی در هر صنعتی باعث انبساط اقتصادی میشود. باعث گشایش فرصتهای جدید اقتصادی می شود، برخی از کسب و کارها با تغییر و تبدیل شدن به یک مدل جدید، ادغام شدن و یا جایگزین شدن دچار فرصت اقتصادی جدیدی میشوند که بهتر از قبل است برخی هم با این روال فعلی میتوانند فرصتهای بهتری را تجربه کنند.
وی افزود: برای فعالان حوزه آموزش اتفاق نوع اول در حال دیده شدن است یعنی به مدل جدیدی تبدیل میشوند. به عنوان مثال در کلرادو اخیرا مدرسهای کل معلمانش را از چرخه تدریس حذف کرد و آموزش را به هوش مصنوعی واگذار کرد و طبق اعلام مدیران مدرسه، دانشآموزان آن مدرسه 23 درصد افزایش بهرهوری در یادگیری را تجربه کردند. اما معلمان اخراج نشدند بلکه به منتورها و مربیانی تبدیل شدند که به دانشآموزان در عرصه استعدادیابی و کمک به اینکه چطور یادبگیرند کمک میکنند و به آنها مشاوره میدهند.
مدیر فناوری شرکت فرانگر عنوان کرد: هوش مصنوعی اقتصاد دیجیتال را به شدت توسعه میدهد و ما نباید از آن بترسیم بلکه باید از آن به بهترین شکل بهره بگیریم.
بهشتی خاطرنشان کرد: از دهه 60 تا الان در طی 40 سال گذشته بارها و بارها فناوریهای جدید باعث ایجاد بحران ذهنی در کشور ما شده بودند که امنیت شغلی مردم را مورد تهدید قرار میدادند اما در عمل باعث شدند که همان مردمی که نگران یا مضطرب بودند راحتتر و بیشتر پول در بیاورند.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53