علمی، پژوهشی و فناوری

فرصت در بحران | شش پیشنهاد راهبردی برای بهبود عملیات رسانه‌های ایران در دفاع میهنی

در سایه تشدید تنش‌ها و جنایات جنگی اسرائیل علیه میهن و تلاش نیروهای مسلح کشور برای پاسخ متقابل نظامی و دفاع از کیان ایران، نقش رسانه‌های رسمی در همبستگی ملی و هدایت افکار عمومی بیش از هر زمان دیگری حیاتی و راهبردی است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی، فراتر از یک منازعه سیاسی، به تهدیدی مستقیم علیه امنیت و تمامیت ارضی ایران و منافع مردم آن تبدیل شده است. این مسئله، بستر مناسبی را برای ایجاد یکپارچگی و همبستگی ملی حول محور «دفاع از وطن» و «حفاظت از موجودیت ایران» فراهم آورده است. در این شرایط، رسانه‌های رسمی به عنوان مهم‌ترین ابزار حاکمیت در ارتباط با افکار عمومی، می‌توانند نقش محوری در بسیج عمومی، تقویت روحیه مقاومت و مقابله با جنگ روانی دشمن ایفا نمایند.

تردیدی نیست که نیروهای مسلح ایران، پاسخ قاطعی به هرگونه تجاوز علیه خاک کشور خواهند داد و از منظر دانش و تجهیزات نظامی نگرانی نسبت به پیروزی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. بااین‌حال، عملکرد فعلی رسانه‌های حاکمیتی و دولتی که بخش اصلی فضای رسانه‌ای کشور را در اختیار دارند، در انعکاس ابعاد مختلف این بحران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، نیازمند بازنگری و بهبود است. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود که رسانه‌های رسمی کشور جهت ارتقای عملکرد خود اقدامات راهبردی زیر را حداقل در شرایط بحرانی کنونی در دستور کار خود قرار دهند:

 سازمان‌های رسانه‌ای دولتی و حاکمیتی، باهدف تقویت مرجعیت خبری رسانه‌های داخلی و مقابله با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، با رویکردی ملی، همدلانه و هم‌افزا، نسبت به معرفی و تبلیغ خبرگزاری‌ها، رسانه‌های خبری و مطبوعات داخلی دارای مجوز فعالیت از جریانات سیاسی مختلف اقدام کنند؛ وحدت و یکپارچگی نظام رسانه‌ای کشور (اعم از رسانه‌های دولتی، حاکمیتی و خصوصی)، مطمئناً می‌تواند منجر به مدیریت موثرتر افکار عمومی و تقویت همبستگی ملی گردد.

 باتوجه‌به اینکه قریب به اتفاق جریان‌ها و اندیشه‌های متنوع فکری، فرهنگی و سیاسی داخلی در صفحات مجازی و رسانه‌های خبری مستقل، موضعی واحد و قاطع در برابر جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده‌اند، انتظار می‌رود رسانه‌های رسمی کشور - که ماهیتاً بازتاب‌ سلایق متنوع در چارچوب ارزش‌های عمومی جامعه و کشور هستند - نسبت به انعکاس این مواضع اقدام کنند و مهم‌تر از آن، تریبونی برای بیان نقطه‌نظرات و گفتگوی مستقیم این جریان‌ها با بدنه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و افکار عمومی ایرانیان فراهم آورند. اهتمام به این موضوع می‌تواند به ارتقاء انسجام اجتماعی منجر شود و بی‌توجهی به آن ممکن است باعث افزایش واگرایی میان جریان‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در شرایط بحرانی کنونی گردد؛

 به مدیران و فعالان رسانه‌ای جسور، شجاع، باتجربه و آگاه به چارچوب‌ها و منافع ملی، برای برنامه‌سازی خبری تلویزیونی اعتماد شود و از ظرفیت آنان برای ارتباط با افکار عمومی استفاده گردد و صرفاً به استفاده از نیروهای درون‌سازمانی اکتفا نشود؛

 کارشناسان و فعالان رسانه‌ای از جریان‌های گوناگون سیاسی کشور را به گفتگوی مستقیم با مردم دعوت کنند؛ صدای واحد جریان‌های سیاسی در رسانه‌های رسمی در شرایط جنگی ضامن موفقیت در برابر دشمنان است؛

مراکز تحقیقاتی وابسته به سازمان‌های رسانه‌ای کشور نسبت به پایش روزانه وضعیت افکار عمومی و ذائقه ایرانیان در قبال شرایط جنگ و عملکرد رسانه‌ها اقدام نموده و مدیران رسانه‌ای با استفاده از نتایج این پایش، قالب و محتوای برنامه‌ها را تغییر داده و عملکرد آن‌ها متناسب با ذائقه جامعه متکثر ایران بهبود بخشند؛

حال که ایرانیان بر سر وطن به اشتراک رسیده‌اند، سازمان‌های رسانه‌ای دولتی و حاکمیتی نیز اشتراکات ایرانیان را برجسته و نمایان و صدای سلایق مختلف اجتماعی و سیاسی را منعکس سازند؛ به‌گونه‌ای که اقشار مختلف مردم آغوش رسانه‌های داخلی را به روی افکار و دیدگاه‌های خود باز ببینند.

تحقق پیشنهادات فوق منجر خواهد شد که رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه با هر میزان هزینه هنگفت دلاری و استفاده از تکنیک‌های فریبنده رسانه‌ای نتوانند نبض افکار عمومی ایرانیان را در اختیار بگیرند. آنگاه است که مردم با آسایش خاطر و اختیار تمام، رسانه‌های داخلی را انتخاب و به آن‌ها اعتماد می کنند و طعم شیرین همبستگی و یکپارچگی ملی در خرداد ۱۴۰۴ در ذهن ایرانیان جاودانه می‌گردد و تهدید فعلی تبدیل به فرصتی می‌شود که تا سال‌ها جامعه متکثر ایران از منافع آن بهره‌مند گردد.

 

https://stnews.ir/short/Vva0a
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: