مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
محمد غلامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی، با تشریح فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی برای ترویج فرهنگ نماز، بر بهرهگیری هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال مانند اپلیکیشنهای آموزشی، واقعیت مجازی و بازیوارسازی برای جذب نسل نو تأکید کرد و گفت: همکاری خانواده، مدرسه و جامعه برای کاهش تهدیدهای این فضا ضروری است.
به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از استان مرکزی؛ محمد غلامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی، با اشاره به اهمیت فناوریهای نوین و فضای مجازی گفت: این فناوریها در کنار فرصتهای کمنظیر برای انتقال مفاهیم دینی، تهدیدهایی جدی نیز برای نسل جوان بههمراه دارند و میتوانند همزمان هم فرصت و هم تهدیدی برای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو محسوب شوند.
وی با تأکید بر اینکه ابزارهای دیجیتال میتوانند مسیر آموزش نماز را برای نوجوانان جذاب کنند، افزود: دسترسی گسترده به منابع معتبر دینی، آموزشهای چندرسانهای، ایجاد ارتباط میان علما و نسل جوان و بهرهگیری از جذابیتهای بصری، از جمله فرصتهای فضای مجازی برای ترویج نماز است. اگر این ظرفیتها بومیسازی شوند، میتوانند اشتیاق جوانان به یادگیری و اقامۀ نماز را افزایش دهند.
غلامی با بیان اینکه باید فرصتها، تهدیدهای فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: غلبۀ سرگرمیهای سطحی، رواج محتوای ناسالم، کاهش تمرکز جوانان بر معنویت و جایگزینی هویت مجازی بهجای هویت دینی، از مهمترین آسیبهای این فضا هستند. در صورت عدم مدیریت فرهنگی، فضای مجازی بهجای تقویت ایمان، به عاملی برای سستی در عبادات تبدیل خواهد شد.
وی یکی از راهکارهای مؤثر را بهرهگیری هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال دانست و عنوان کرد: اپلیکیشنهای آموزشی، واقعیت افزوده و مجازی برای تمرین نماز، بازیوارسازی مفاهیم دینی و یادآورهای هوشمند، از جمله ظرفیتهایی هستند که باید در خدمت آموزش نماز قرار گیرند. طراحی این ابزارها با زبان و فرهنگ نسل نو، نقشی کلیدی در نهادینهسازی نماز خواهد داشت.
غلامی با اشاره به تجربههای موفق استان مرکزی اظهار کرد: در سالهای اخیر، دورههای آموزشی متعددی با موضوع شیوههای دعوت فرزندان به نماز و آسیبشناسی آن برگزار شده و نرمافزارها و محتوای چندرسانهای مرتبط با نماز نیز تولید و از طریق لوح فشرده و فضای مجازی منتشر شده است.
وی در ادامه با اشاره به راهکارهای کاهش اثرات منفی فضای مجازی افزود: اقدام در سه سطح خانواده، مدرسه و جامعه ضروری است. خانوادهها با آموزش سواد رسانهای، الگوسازی عملی در نماز و مدیریت زمان استفاده از ابزار دیجیتال، میتوانند نقش محوری ایفا کنند. همچنین مدارس باید برنامههای درسی ترکیبی طراحی و محتوای دینی جذاب را جایگزین محتوای غیرسالم کنند. در سطح اجتماعی نیز برگزاری پویشها و چالشهای مجازی با محوریت نماز، تولید انیمیشن و ارائه مشوقهای فرهنگی میتواند اثربخش باشد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با تأکید بر اهمیت رسانههای اجتماعی برای نسل جوان، اظهار کرد: تولید محتواهای کوتاه و الهامبخش، روایت تجربههای موفق نمازخوانی نوجوانان، راهاندازی پویشهایی مانند «نماز اول وقت» و استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها، میتواند به جذابیت و اثرگذاری بیشتر در فرهنگسازی نماز بینجامد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری خانوادهها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری باید مکمل یکدیگر باشد. آموزش سواد رسانهای به خانوادهها، بهرهگیری از سامانههای آموزشی در مدارس و برگزاری جشنوارههای مشترک دیجیتال با محوریت نماز، از جمله اقداماتی است که تداوم پیوند کودکان و نوجوانان با فرهنگ نماز را تضمین خواهد کرد.
خبرنگار: طاهره جوکار
انتهای خبر/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53