مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
دبیر هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی درافتتاحیه مرحله کشوری طرح ملی اعتلا با بیان اینکه میراث فرهنگی و صیانت از مواریث فرهنگی زمینه دیپلماسی فرهنگی را فراهم میکنند؛ گفت: استادان دانشگاه باید برای صیانت از مواریث فرهنگی و پاسداشت و آشنا کردن دانشجویان با این مواریث اهتمام و طرح و برنامه داشته باشید و زمینه آن را فراهم بیاورند.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : دبیر هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، درافتتاحیه مرحله کشوری طرح ملی اعتلا که با حضور بیش از 400 استاد دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاداسلامی در سالهای اخیر طرحها و برنامهها واقدامات بسیار گسترده و اثربخشی داشت که سبب شد مرجعیت علمی و مشروعیت اجتماعی آن افزون شود، یک نمود این موفقیت را در رشد سالانه دانشگاه آزاد میتوانیم ببینیم که هر سال نسبت به سال قبل فزونی داشته است.
وی با تاکیدبراینکه از بهترین سرمایههای دانشگاه اساتید هستند و شایستگیهای تخصصی اساتید؛ افزود: برگزاری طرح ملی اعتلا یک نوآوری است و با توانمندسازی اساتید محترم از این منظرقابل ارزیابی میشود.
نویدادهم در ادامه با اشاره به اینکه این دوره طرح در اصفهان برگزار میشود؛ گفت: استان اصفهان و دانشگاه آزاداسلامی استان اصفهان در زمره دانشگاههای موفق کشور است که با نوآوری و تلاشهای ارزنده، نقش مؤثری در توسعه آموزش و فرهنگ داشته است و این موفقیت ها نتیجه سختکوشی رئیس دانشگاه و تیم مدیریتی ایشان است که همواره در گزارشهای شاهد آن هستیم و نشان از پیشرفت مستمر این استان دارد.
وی گفت: با توجه به این که مراسم در اصفهان برگزار می شود، عنوان بحث و سخنرانی را «میراث فرهنگی و هویت ملی و انسجام اجتماعی » قرار دادهام و این به این دلیل است که هر وقت اسم اصفهان را می شنویم ناخودآگاه مجموعه ای از آثار افتخارآمیز فرهنگی و تمدنی در ذهن ما متبادر میشود.
نویدادهم در ادامه به سابقه پایتختی اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان یکی از شهرهای بزرگ تاریخی و فرهنگی کشور ماست و مستشاران زیادی از این شهر بازدید داشته و خاطراتی نوشتهاند و جزو شهرهای افتخارآمیز کشور است و نقش زیادی این شهر در تمدن ایران اسلامی داشته هم در گذشتههای دور و هم در دوره خودمان.
وی افزود: اصفهان مرکز علم و دانش و هنر ومعماری و تعاملات مذهبی کشور است و اینها نشان از ظرفیت علمی و فرهنگی و تمدنی این شهر و مردمان آن دارد.
دبیر هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه آثار تاریخی اصفهان مثل میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام و کاخ عالی قاپو و بازار قیصریه و غیره را مورد اشاره قرار داد و به ویژگیهای منحصر بفرد این آثار و همچنین پلهای تاریخی اشاره کرد و گفت: سوالی که در ذهن شکل گرفت این بود که آیا این مباحث ارزشمند فرهنگی و تمدنی صرفا متعلق به اصفهانیهاست یا نه.
وی تاکید کرد: قطعا اصفهانیها امانتدار این میراث هستند اما این آثار از آن همه ماست همچنان که سعدی و حافط و ربع رشیدی و تخت جمشید و جندی شاپور و فردوسی و بوعلی و دیگران و دیگران از آن همه ماست واگر این نگاه را داشته باشیم و از منظر هویتی به این مباحث نگاه کنیم و رابطه این مباحث فرهنگی با هویت ملی را بررسی کنیم میتوانیم ببینیم که اینها چه نقشی در ترسیم تاریخ و هویت ما و نسل جوان دارد.
نوید ادهم در ادامه با اشاره به ویژگیهای خاص دوره صفویه و نقش علما بزرگ آن زمان؛ گفت: یکی از ویژگیهای این دوره تلفیق هوشمندانهای بود که بین باورها و اعتقادات و ارزشهای دینی و ایرانی توانستهاند بوجود بیاورند و این تلفیق هوشمندانه آثار خودش را هم داشته و البته توانستهاند ابعاد مختلف کار را هم ببینند.
وی در ادامه با تاکیدبه اینکه این میراث فرهنگی، از آن همه ما ایرنیان است، خاطرنشان کرد: اما باید دید این میراث گرانسنگ فرهنگی چه نسبتی با هویت ملی ما دارد.
نویدادهم بیان کرد: در رابطه با این نسبت سه چهار مورد را اشاره میکنم یکی از آنها «بازتاب تمدن و هویت ملی» ماست.؛ از این جهت میراث فرهنگی حافظه تاریخی یک ملت است و از این طریق باورها و ارزشها و هنرها و دانش گذشته به نسل جدید منتقل میشود.
دبیر هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: همچنین این میراث فرهنگی و این تمدن شکلدهنده هویت است یعنی اگر امروز نگران فرآیند هویتیابی بچههایمان و نگران هویت نسل جوان هستیم یکی از مباحثی که میشود روی آن تاکید کرد میراث فرهنگی وآشنایی نسل جوان با مباحث ارزشمند فرهنگی است.
نوید ادهم گفت: سه نکته قابل تامل است اول اینکه «هویت ملی ما نتیجه تعامل میراث و تمدن» ماست آن چیزی که امروز بعنوان ایرانی و فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی ما می شناسیم و به آن وفاداریم، از آن لذت میبریم وازآن صیانت میکنیم و متعلق به همه ماست.
دبیرهیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: بنابراین اگر سخن از هویت گفته میشود یک قسمت مهم هویت در میراث فرهنگی است و اگرسخن از تقویت و صیانت و تعادل و تکریم هویت گفته میشود باید به سمت میراث فرهنگی برویم.
نویدادهم افزود: و نکته دیگر «رابطه میراث فرهنگی و هویت» است که اگر این کار در محیطهای آموزشی در دانشگاه و در کلاس درس و بحث اتفاق بیفتد، اولین پیامدش «انسجام اجتماعی» است و این مواریث میتواند انسجام اجتماعی و وحدت ملی ما را حفظ کنند.
صیانت از میراث فرهنگی و تبیین و ترویج مباحث فرهنگی، یک راه مهم مقابله با فرهنگ بیگانه است
دبیر هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تصریح اینکه وحدت ملی با انسجام اجتماعی به هم گره خورده و اگر هر کدام آسیب ببیند دیگری آسیب میبیند، تاکید کرد: لذا یکی از پیامدهای تقویت و پاسداشت میراث فرهنگی، «انسجام اجتماعی» خواهد بود و دوم «روحیه مقاومت در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن» است و اگر قرار است فرهنگ بیگانه بر جامعه تحمیل نشود یک راه مقاومت؛ صیانت از میراث فرهنگی و تبیین و ترویج مباحث فرهنگی است و سومین ویژگی اهتمام و بزرگداشت و پاسداشت میراث و تقویت روحیه خودباوری است.
نوید ادهم ادامه داد: میراث فرهنگی و صیانت از مواریث فرهنگی زمینه دیپلماسی فرهنگی را فراهم میکنند و نقطه مشترکی است بین ما و دیگران به همین دلیل اولین خواهش و پیشنهادم به شما استادان در هر درس و رشته که تدریس میکنید این است که به بحث صیانت از مواریث فرهنگی و پاسداشت و آشنا کردن دانشجویان با این مواریث اهتمام و طرح و برنامه داشته باشید و زمینه آن را فراهم بیاورید.
نویدادهم گفت: دیگران که مواریث و تاریخ را ندارند دنبال ایجاد تاریخ هستند اما ما داریم و متاسفانه قدر این مواریث را نمیدانیم.
دبیرهیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: دانشگاه آزاد و اساتید بیش از گذشته به سهم خود برای درمان آسیب دیدگی هویتی کار کنند چون هویت ملی و انسجام ملی ما دو روی یک سکه است.
نوید ادهم در ادامه با اشاره به برخی آمارها گفت: بعنوان مثال افتخار به ایرانی بودن خود؛ درصدی آسیب دیده و تحقیقات مختلف نشان داده با افزایش سن و همچنین با افزاایش تحصیلات کمتر شده و این نشان میدهد که این نظام آموزشی بخوبی نتوانسته این اصالت را حفظ کند و ما اگر نگران وحدت کشورمان هستیم و حفظ وحدت ملی حفظ این اصالت ما اهمیت زیادی دارد.
انتهای پیام/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53