پزشکی و سلامت ,واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

ساخت دستگاه بیهوشی با قابلیت تعیین میزان تنفس و هوشیاری بیمار

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایران موفق به طراحی و ساخت مدل پیشرفته دستگاه بیهوشی شده که میزان تنفس و هوشیاری بیمار را تعیین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : حسین عظیم زاده، معاون فنی این شرکت دانش بنیان گفت: این دستگاه تنفس مصنوعی می‌تواند هنگام عمل جراحی ۴ الی ۵ ساعت کار تنفس بیمار را برعهده بگیرد. هنگام عمل جراحی مانیتور این دستگاه یک سری پارامتر‌ها را به پزشک نشان می‌دهد.

به گفته وی، تعیین میزان حجم بیهوشی یا تنفس بیمار در دقیقه توسط این دستگاه صورت می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر تنها چند کشور مانند انگلستان، آمریکا، آلمان، چین و همچنین ایران به دانش ساخت این فناوری دست پیدا کرده اند. 

عظیم زاده عنوان کرد: همچنین مانیتور ۱۸ اینچی نمونه ارتقا داده شده که کاربر می‌تواند تمام پارامتر‌ها را به صورت تماس دستی انجام دهد. این نمونه قابلیت اتصال به کاپنوگراف (کالای پزشکی پر کاربرد در زمینه سنجش میزان دی اکسید کربن در حجم هوای اشباع شده از ریه بیمار) و لارینگوسکوپ (معاینه حنجره با استفاده از یک آینه کوچک یا یک لوله سخت و انعطاف پذیر) را نیز دارد.

وی اظهارکرد: مدل نپتون این شرکت نشان CE اروپا را دارد و ضمن اینکه ۳ هزار دستگاه از این مدل در سراسر کشور نصب شده به ۱۴ کشور از جمله مصر، قطر، بلژیک و کشور‌های همسایه نیز صادر شده است.

به گفته وی، این محصول از نظر کیفیت کاملا با نمونه مشابه خارجی رقابت می‌کند و از نظر قیمت نیز نهایی کمتر از آن نمونه‌ها دارد. درصدد تولید انبوه و صادرات مدل اورانوس نیز هستیم. 

عظیم زاده به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هرچند اعمال تحریم‌ها شرایط تهیه مواد اولیه را برای ما سخت‌تر کرده است، اما روند کاری مان را متوقف نساختیم و با بکارگیری روش‌های مختلف این مواد را تهیه کرده ایم. علاوه بر تحریم ها، مشکلات دیگری نیز داریم، اما هنر اصلی مجموعه ما رفع و غلبه بر تمامی این مشکلات است.

https://stnews.ir/short/erono
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: