دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری ,علمی، پژوهشی و فناوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور:

برنامه معاونت علمی ریاست جمهوری برای بین‌المللی کردن شهرک علمی‌ و‌ تحقیقاتی اصفهان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور می‌دانم، گفت: قول می‌دهم که تلاش کنم به کمک وزارت علوم، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را طبق قانونی که وجود دارد یک شهر‌ک بین‌المللی کنیم همچنین قطعا ما حمایت‌های ویژه‌ای از شهرک خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : حسین افشین امروز شنبه ۲۴ شهریور‌ماه در سفربه اصفهان با حضور در شهرک علمی و تحقیقاتی از سه محصول دانش بنیان رونمایی کرد؛ قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و حجت الاسلام نقدعلی نماینده خمینی شهر و  رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی  و احسان یزدیان معاون توسعه فناوری شهرک در این مراسم حضور داشتند و در ادامه معاون علمی رییس جمهور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 معاون علمی رییس جمهور گفت: در معاونت ویژگی می‌بینم که‌ همه مدیریت‌ها پیوسته و پشت‌سر هم بوده و یک کار زنجیروار داریم انجام می‌دهیم و خوشبختانه نباید با تغییر مدیریت‌ها نگرش‌ها عوض بشود البته باید تسریع بشود.

معاون علمی رییس جمهور افزود: ما سه قسمت مهم داریم باضافه یک قسمتی که حاکمیتی است، یکی اینکه بتوانیم نیروی انسانی را تقویت کنیم چون که این سیر و چشمه جوشان را در بحث فناوری و دانش‌بنیانی نیروی انسانی می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما حتما مرجعیت علمی را در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بیش‌از‌پیش برنامه داریم که تقویت کنیم مخصوصا در حوزه‌های نوظهور.

افشین افزود: قسمت دوم که وجود دارد زیرساخت است سعی می‌کنیم که‌ یک توجه ویژه هم به زیرساخت انجام دهیم سابق بوده ما باز ادامه خواهیم داد.

معاون علمی رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: و نکته مهم که شاید توجه ویژه را در آن انجام دهیم در روش‌های تامین مالی است چون یکی از مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی دارند این است که تامین مالی به سختی صورت می‌گیرد و  واقعیت این است که با روش‌های سنتی قبلی نمی‌توانیم ادامه دهیم حتما باید از شیوه‌های جدید تامین مالی‌استفاده کنیم تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه‌ در گردش را تامین نموده و زیر ساخت خودشان را انجام دهند.

 

میزان اجرای قانون حمایت از کالای ایرانی و قانون جهش دانش‌بنیان زیر 10 درصد است

 افشین اعلام کرد: قسمت مهمی که شاید بنده قول می‌دهم که این کار را انجام دهم اجرای قانون است قوانین بسیار خوبی در کشور مصوب شده ولی درصد اجرای آن بسیار پایین است مثل قانون حمایت از کالای ایرانی و قانون جهش دانش‌بنیان این دو تا قانون الان مقدار اجرای آن زیر ۱۰ درصد است؛ قول می‌دهم که با تمام توان و با کمک وزارت صمت و وزارت علوم و سایر دستگاه‌ها این قوانین را کامل اجرا بکنیم چون اگر این چند تا قانون اجرا شود بیشتر مشکلاتی که در حوزه دانش‌بنیان داریم؛ حل خواهد شد.

 افشین نقش معاونت‌ علمی در خصوص توسعه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی نیز گفت: در مورد هوش مصنوعی ما باید هم به سرعت عمل کنیم و هم به دقت و نکته‌ای که وجود دارد اینکه این فناوری‌های نوظهور سرعت پیشرفت‌شان شدید و بصورت نمایی است که شاید هر دقیقه و هر لحظه که از دست بدهیم یک زمان زیادی عقب‌افتادگی ایجاد می‌شود.

 

در مورد هوش مصنوعی دو بحث«پلت‌فرمی و نرم‌افزاری؛ و زیرساخت» اهمیت دارد

وی ادامه داد: در مورد هوش مصنوعی دو تا بحث داریم؛  یکی بحث «پلت‌فرمی و نرم‌افزاری» است که دانشگاه‌ها مخصوصا با پتانسیلی که در اصفهان وجود دارد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌ها این پلت‌فرم نرم‌افزاری را باید توسعه دهیم.

 

معاونت در مورد زیرساخت هوش مصنوعی هدفمند و متمرکز عمل خواهد کرد

وی ادامه داد: یک بحثی هم زیرساخت است و من اعلام می‌کنم سیاست معاونت در بحث زیرساخت این است که هدفمند و متمرکز عمل کند بخاطر اینکه هزینه‌های زیر‌ساخت هزینه‌های بالایی است از لحاظ اینکه ما یک مجری داشته باشیم؛ البته اینکه زیر‌ساخت چند جای کشور قرار بگیرد مسئله بعدی است اما برای اینکه برنامه ما هدفمند و در یک راستا هزینه شود در قضیه زیر‌ساخت حتما متمرکز عمل می‌کنیم.

 

برنامه معاونت علمی در مورد هوش مصنوعی و نقش استان‌ها بزودی اعلام می‌شود

 وی بیان کرد: ما یک برنامه جامعی در مورد هوش مصنوعی در حال تدوین داریم با یک قسمت‌هایی با بخش خصوصی و بحث‌های حاکمیت هم جلسات مفصلی را برگزار کردیم بزودی برنامه خودمان را در مورد هوش مصنوعی و نقش استان‌ها هر استانی چه نقشی دارد اعلام می‌کنیم.

 

خبرنگار علم و فناوری با سلام و خیر مقدم؛ لطفا بفرمایید نگاه و برنامه ویژه معاونت علمی نسبت به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان چگونه و چیست؟

 معاون علمی ریاست جمهوری گفت: شهرک علمی تحقیقاتی خانه بنده است از سال ۱۳۷۹ شهرک را می‌شناسم و سال ۸۳ در یکی از اتاق‌های شهرک علمی و تحقیقاتی دفتر داشتم و من هم مثل بقیه افراد که اینجا هستند و شرکت تاسیس کردیم و چندتا کار انجام دادیم.

 

هر کمکی بتوانم در توسعه زیر ساخت، توسعه نیروی انسانی در شهرک علمی و تحقیقاتی انجام دهم؛ دریغ نخواهم کرد

 افشین گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور می‌دانم که بستری فراهم شده که شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نو در اینجا رشد پیدا کند و بعنوان معاونت هم هر کمکی بتوانیم در توسعه زیر ساخت، توسعه نیروی انسانی در شهرک علمی و تحقیقاتی انجام دهم؛ دریغ نخواهیم کرد.

 

برنامه معاونت علمی ریاست جمهوری برای بین‌المللی کردن شهرک علمی‌ و‌ تحقیقاتی اصفهان

 معاون علمی رییس جمهور تاکید کرد: نکته مهمی هم که وجود دارد قول می‌دهم که تلاش کنم به کمک وزیر محترم علوم، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را طبق قانونی که وجود دارد یک شهر‌ک بین‌المللی کنیم چون ما خوشبختانه الان پار‌ک پردیس تهران را بعنوان منطقه بین‌المللی درج کردیم اولین پارک بین‌المللی کشور است؛ مصوبه هیات وزیران گرفتیم انشالله دومین جایی که بتوانیم مصوبه بین‌المللی برای آن بگیریم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان باشد.

 وی اعلام کرد: قطعا ما حمایت‌های ویژه‌ای از شهرک علمی و تحقیقات اصفهان خواهیم داشت.

 

برنامه های معاونت علمی  برای حمایت از  شرکت‌های دانش‌بنیان 

افشین در زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: برای سرمایه گذاری بخش داخلی تلاش می‌کنیم که از مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید که در زمینه اعتبارات مالی، قانونی پیشرفته است، بهره‌بگیریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه علاوه بر این، تقویت صندوق‌های خطرپذیر و سرمایه‌های آنها از دیگر برنامه معاونت علمی و فناوری است، گفت: اکنون تنها ۲ صندوق خطرپذیر از جمله فولاد مبارکه و گلرنگ با یک هزار میلیارد تومان سرمایه وجود دارد و برنامه ما تقویت میزان سرمایه گذاری در این صندوق‌ها با کمک تبصره ۱۸ دولتی  می باشد.

افشین اظهار کرد:  در مورد سرمایه گذاری خارجی با کشورهای منطقه مانند عراق، لبنان، سوریه و کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه پروژه‌های داخل کشور گفت‌وگو صورت می‌گیرد و ما تلاش می‌کنیم صندوق (cvc)‌های مشترک برای پروژه‌هایی که در کشور انجام می‌شود؛ داشته باشیم.  

وی  با تاکید براینکه برای اولین بار است که تلاش می‌کنیم که یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر ارزی در کشور ایجاد کنیم؛ گفت: گر این صندوق cvc ارزی افتتاح شود، آن موقع بخش‌های صادراتی ما می‌توانند امید بیشتری به حمایت ما داشته باشند.  

افشین در ادامه نیز از چند شرکت دانش بنیان از جمله شرکت پیشرو گاز ماهر؛شرکت فناوری  پایا مواد بازدید کرد و ضمن آشنایی با تعدادی از محصولات این شرکت ها؛ از مشکلات و موانع پیش روی این شرکت ها نیز آگاه گردید.

 انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/Vporj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: