پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری

افتخاری دیگر برای پایه‌گذار پارک‌های علم و فناوری کشور؛

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منطقه «الگو بین‌المللی» در توسعه پايدار شناخته شد

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان توسط سازمان هم‌پیمانان جهانی مناطق اقتصادی ویژه (GASEZ)، به عنوان منطقه الگو در دستيابی به اهداف توسعه پايدار در سطح بین‌المللی انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اعلام کرد، سازمان هم‌پیمانان جهانی مناطق اقتصادی ویژه(GASEZ) با مشارکت سایر سازمان‌های بین‌المللی و با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی توسط مناطق اقتصادی ویژه در توسعه پایدار، شناسایی سازمان‌های اثرگذار و اشتراک تجربیات سازمان‌های الگو، اقدام به یک برنامه مسنجم کرده است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق شد در ادامه مسیر افتخارات خود، در این برنامه و اقدام بين‌المللی ارزيابی شود و در زمره «مناطق الگو در دستيابي به اهداف توسعه پايدار (SDG Model Zone)""  قرار گیرد.

اين برنامه و ارزيابی توسط مجموعه‌ای از سازمان‌های بين‌المللی هم‌پيمانان جهاني مناطق اقتصادی ويژه (GASEZ) به ويژه كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) و انجمن بين‌المللی پارکهای علمی و مناطق نوآوری (IASP) انجام شده است. در اين ارزيابی بيش از 200 مجموعه واجد شرايط معرفی شدند كه از بين آنها 50 پارک علم و فناوری، مجموعه توسعه صنعتی، مناطق فناوری و علمی به عنوان مناطق الگو براي توسعه پايدار برگزيده شدند. از این تعداد 17 مجموعه و از جمله شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان، عضو انجمن IASP هستند.

سازمان‌های برگزيده به عنوان الگو در اقدامات مربوط به توسعه پايدار براي سايرين قلمداد می‌شوند و از طرفي خود نيز توسط نهادهايی بين‌المللي ارتقا يافته و آموزش می‌بينند. معيارهای اصلی گزينش اين 50 مجموعه برگزيده شامل داشتن تعهد به انجام فعاليت‌هايی مبتنی بر توسعه پايدار، ترويج سرمايه‌‌گذاری در زمينه اهداف توسعه پايدار(SDG)، سطح رعايت تطابق و استانداردهای اجتماعی زيست‌محيطی و مديريتی،  پيوندها و ارتباطات و داشتن ويژگی سرريز فناوری و منفعت به ديگران در راستای تكنولوژی بوده است.

شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان تنها مجموعه‌ای است كه از كشورمان، ایران، به اين افتخار بين‌المللی ناِئل آمده است. ساير برگزيدگان از كشورهای اسپانيا، چين، سوئد، تركيه، امريكا، امارات، كره جنوبی، كانادا و ساير كشورها هستند.

گفتنی است اتحاديه جهانی مناطق ويژه اقتصادی (GASEZ) با هدف ايجاد نسل جديدی از مناطق ويژه اقتصادی (SEZ)  براي توسعه پايدار تشكيل شده است. اين اتحاديه در سال 2022 در مونتگو بی، جامائيكا، توسط سازمان مناطق اقتصادي آفريقا (AEZO)، انجمن مناطق آزاد تجاری قاره آمريكا (AZFA)، سازمان مشاركت سبز برای پارک های صنعتی چين (GPIPC)، انجمن بين‌المللی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری (IASP)، انجمن ملي مناطق تجاری خارجی (NAFTZ)، كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، فدراسيون جهانی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی (FEMOZA)  و سازمان مناطق آزاد جهانی (World FZO) راه اندازي شد.

انتهای پیام/

 

https://stnews.ir/short/Vd58A
اخبار مرتبط

با اعلام فراخوان «مسیر» صورت گرفت؛

آغاز پذیرش عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

1403/03/21 18:43

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

جلسه‌ گروه اقتصاد مردمی بنیاد تعاون بسیج و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان برگزار شد

1403/03/21 10:49

گفتگوی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

«تولیدفراسرزمینی» ۱۵ محصول دانش‌بنیان/ایجاد۱۰۰۰خط تولید در ۱۲ سال

1403/03/21 09:54

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: