علمی، پژوهشی و فناوری

قندهای مصنوعی، قاتلان خاموش قلب؛

شیرین‌کننده های رژیمی عامل افزایش خطر لخته شدن خون

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی حاوی اریتریتول – یک شیرین‌کننده مصنوعی که برای افزایش حجم استویا و میوه راهب و شیرین کردن محصولات کم‌کربوهیدرات کتو استفاده می‌شود – خطر لخته شدن خون را در ۱۰ فرد سالم بیش از دو برابر کرده است. لخته‌ها می‌توانند از رگ‌های خونی جدا شده و به قلب رفته مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی حاوی اریتریتول – یک شیرین‌کننده مصنوعی که برای افزایش حجم استویا و میوه راهب و شیرین کردن محصولات کم‌کربوهیدرات کتو استفاده می‌شود – خطر لخته شدن خون را در ۱۰ فرد سالم بیش از دو برابر کرده است. لخته‌ها می‌توانند از رگ‌های خونی جدا شده و به قلب رفته و باعث حمله قلبی یا به مغز رفته و باعث سکته مغزی شوند. تحقیقات قبلی اریتریتول را با خطر بالاتر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ مرتبط کرده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : دکتر استنلی هازن مدیر مرکز تشخیص و پیشگیری قلبی عروقی در انستیتو تحقیقاتی لرنر کلینیک کلیولند گفت: «نکته قابل توجه این است که در هر فرد، تمام معیارهای پاسخگویی پلاکت (لخته شدن) پس از مصرف اریتریتول افزایش یافت.» دکتر هازن که همچنین رئیس کرسی جان بلکسما در زیست‌شناسی سلول‌های عروقی و آترواسکلروز در کلینیک کلیولند است گفت: مصرف نوشیدنی با مقدار مساوی گلوکز یا شکر هیچ تأثیری بر فعالیت پلاکت خون در گروه دیگری از ۱۰ نفر نداشته است.

هازن گفت: «این اولین مقایسه مستقیم رو در روی اثرات مصرف گلوکز در مقابل مصرف اریتریتول بر معیارهای مختلف عملکرد پلاکت است. گلوکز بر لخته شدن تأثیر نمی‌گذارد، اما اریتریتول تأثیر می‌گذارد.» دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و تندرستی قلبی عروقی در مرکز ملی یهودیان در دنور، گفت: اگرچه این مطالعه کوچک بود، اما «بسیار جذاب و جالب» بود.

فریمن که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «من نمی‌گویم که باید بلافاصله استفاده از این الکل‌های قندی را متوقف کنیم، اما این خط تحقیقات قطعا این سوال را مطرح می‌کند که آیا آن‌ها ایمن هستند یا خیر؟» در پاسخ به این مطالعه، شورای کنترل کالری، یک انجمن صنعت، به سی‌ان‌ان گفت که ۳۰ سال علم نشان داده است که اریتریتول یک «انتخاب ایمن و موثر» برای کاهش قند و کالری است.

کارلا ساندرز رئیس این شورا در ایمیلی گفت: «مصرف‌کنندگان باید نتایج این مطالعه آزمایشی را با احتیاط شدید تفسیر کنند. تعداد محدود شرکت‌کنندگان، در مجموع ۱۰ نفر، مقدار زیادی اریتریتول دریافت کردند، تقریباً چهار برابر حداکثر مقدار تایید شده در هر نوشیدنی در ایالات متحده.» با این حال، هازن گفت، مقدار اریتریتول استفاده شده در هر نوشیدنی در مطالعه – ۳۰ گرم – معادل آنچه در نوشابه‌های بدون قند، بستنی یا مافین‌های معمولی وجود دارد، بود که مردم اغلب بیش از یک مورد از آن‌ها می‌خورند.

دکتر وای هنگ ویلسون تانگ مدیر تحقیقات نارسایی قلبی و پیوند قلب در کلینیک کلیولند، در بیانیه‌ای گفت: «این تحقیق نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که یک وعده استاندارد از غذا یا نوشیدنی شیرین شده با اریتریتول ممکن است به طور حاد اثر لخته شدن مستقیم را تحریک کند.» این مطالعات بر روی افراد سالم بدون بیماری مزمن انجام شد؛ با این حال، یافته‌های این مطالعه همچنان برای آینده کاربرد دارد، هازن گفت.

او گفت: «با این حال، اگر به آمریکا میان‌سال نگاه کنید، به طور متوسط ​​فرد دو تا سه عامل خطر برای بیماری قلبی دارد و ۷۰ درصد از ما در طول زندگی خود به بیماری قلبی مبتلا خواهیم شد، بنابراین شاید همه ما باید به فکر اقدام باشیم.» او گفت: وقتی صحبت از خطر بیماری قلبی عروقی می‌شود، ممکن است گاهی اوقات شیرینی‌های شیرین شده با شکر به مقدار کم نسبت به مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین شده با الکل‌های قندی ترجیح داده شود. این امر به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بالای لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی هستند – مانند افرادی که دارای بیماری قلبی یا دیابت هستند – صادق است. او گفت: «بیماری قلبی عروقی با گذشت زمان ایجاد می‌شود و بیماری قلبی اصلی‌ترین علت مرگ در جهان است. ما باید مطمئن شویم که غذاهایی که می‌خوریم، عوامل پنهانی نیستند.»

https://stnews.ir/short/eojJ3
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: