پزشکی و سلامت ,دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار:

غلبه سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار در رانندگان زن سرویس مدارس در شرایط استرس و خستگی شغلی

یک پژوهش به بررسی ارتباط بین سبک‌های مقابله‌ای با خستگی شغلی و تاب‌آوری در رانندگان زن سرویس مدارس شهر اصفهان پرداخته و نتایج نشان دهنده این است که از بین سه سبک مقابله‌ای مساله‌مدار، هیجان‌مدار و اجتنابی؛ سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار در بین این رانندگان بیشترین کاربرد را داشته و نشان‌دهنده تمرکز بر پاسخ‌های عاطفی و گاه پرخاشگرانه است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : مهناز شاکریان، عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست ترجمان و تبادل دانش که در راستای آذرماه پژوهش این دانشگاه برگزار شد، با پژوهش «بررسی ارتباط بین سبک‌های مقابله‌ای با خستگی شغلی و تاب‌آوری در رانندگان زن سرویس مدارس شهر اصفهان» که در قالب پایان‌نامه یکی از دانشجویانش بنام الهام نصر اصفهانی انجام شده است؛ گفت: یکی از مشاغل چالش‌برانگیز که عوامل زیان‌آور شناختی زیادی دارد، شغل رانندگی است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کارادامه داد: این شغل نیازمند مهارت‌های گسترده شناختی، ادراکی و حرکتی است و در صورت عدم توانایی فرد، می‌تواند به ایجاد استرس و رفتارهای پرخطر منجر شود. 

وی افزود: رانندگان به‌ویژه رانندگان زن، به دلیل شرایط خاص شغلی خود، استرس و خستگی زیادی را تجربه می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نحوه مدیریت استرس و واکنش افراد در شرایط پرفشار  از موضوعات بسیار مهم دانست و گفت: این تحقیق بر مبحث مدیریت استرس و واکنش افراد را در این شرایط متمرکز شده است.

شاکریان گفت: استرس شغلی به فشارهای فیزیولوژیک و روانی ناشی از عدم تعادل میان نیازهای شغلی و ظرفیت فرد برای سازگاری اطلاق می‌شود. این استرس می‌تواند به خستگی شغلی و فرسودگی منجر شود که در طولانی‌مدت تاثیرات منفی بر رانندگان خواهد داشت.

  عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با بیان اینکه سه نوع سبک مقابله‌ای اصلی وجود دارد؛ گفت: این سبک ها عبارتند از:  سبک مساله‌مدار، هیجان‌مدار و اجتنابی.

وی بیان داشت: در سبک مساله‌مدار، فرد به دنبال راه‌حل برای مشکل می‌گردد. در سبک هیجان‌مدار، افراد با عواطف و احساسات خود به استرس پاسخ می‌دهند و در سبک اجتنابی، فرد از مشکل فرار می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ افزود: تاب‌آوری نیز یکی از فاکتورهای مهم پیشگیری از استرس‌های شغلی است. تاب‌آوری می‌تواند به عنوان یک عامل پیش‌بینی‌کننده برای کاهش خستگی شغلی و رفتارهای پرخطر عمل کند.

شاکریان تصریح کرد: این مطالعه توصیفی و تحلیلی بود و نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای از میان ۲۰۶ راننده زن سرویس مدارس در اصفهان انجام شد.همچنین میانگین سنی این افراد ۴۰ سال و سابقه کاری‌شان حدود ۷ سال بود. سطح تحصیلات اکثریت آنها دیپلم و زیر دیپلم بود.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: یکی از نتایج تعیین‌کننده این پژوهش نشان داد که افراد متاهل استرس شغلی و خستگی بیشتری را تجربه می‌کنند. در مقابل، افراد مجرد تاب‌آوری بالاتر و خستگی کمتری داشتند. 

وی افزود: همچنین نتایج نشان داد؛ با افزایش خستگی شغلی، تاب‌آوری کاهش می‌یابد. همچنین ارتباط آماری معناداری بین سبک‌های مقابله‌ای و خستگی شغلی مشاهده شد.

 این استاد دانشگاه گفت: از بین سه سبک مورد بررسی در این پژوهش سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار بیشترین کاربرد را داشت، در حالی که سبک اجتنابی کمترین سهم را به خود اختصاص داد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی ؛ تصریح کرد: غلبه سبک هیجان‌مدار در بین رانندگان زن نشان‌دهنده تمرکز بر پاسخ‌های عاطفی و گاه پرخاشگرانه است و نکته مهم اینکه هر چه میزان خستگی بیشتر بود، گرایش به این سبک مقابله افزایش می‌یافت.

 

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر ضرورت برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی برای کاهش استرس و خستگی شغلی رانندگان سرویس مدارس،تاکید کرد و افزود:  بر طبق نتایج این پژوهش و بعنوان یک راهکار  قبل از استخدام رانندگان، اجرای پرسشنامه‌هایی برای شناسایی افراد مناسب و انتخاب کسانی که سبک مقابله‌ای مساله‌مدار دارند، توصیه می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: راهکارهای به دست آمده و علمی می تواند نقش موثری در کاهش استرس‌های شغلی و بهبود عملکرد رانندگان ایفا کند و از رفتارهای پرخطر جلوگیری شود.

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/VbK62
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: