پزشکی و سلامت ,دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

مرکز تحقیقات عضلانی و اسکلتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد

صبح امروز مرکز تحقیقات عضلانی و اسکلتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان طالقانی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : علیرضا زالی در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات عضلانی-اسکلتی که صبح امروز در بیمارستان آیت الله طالقانی برگزار شد، راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی در مجموعه دانشگاه و در راستای راهبرد‌های کلان دانشگاهی را کاربردی و راهگشا توصیف کرد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی به دور از مجموعه دانشگاهی و درمانی دستاورد قابل توجهی ندارد، گفت: در مقابل مرکز تحقیقات عضلانی-اسکلتی بعد از رسیدن به بالندگی علمی، آموزشی و بالینی و با تکیه بر ارتباط با دانشگاه راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تصریح کرد: امروزه تمام فرآیند‌های پزشکی برپای کار تیمی تعریف و اجرایی می‌شود، امور بین بخشی و چند بخشی در حال افزایش است و حتی در کار‌های بسیار کوچک خدماتی و آکادمیک نیز همکاری دیده می‌شود. بر اساس تجارب سایر کشورها، بدون این همکاری‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود و شرط بقا و توسعه این مرکز تحقیقات، متعهد به مفهوم همکاری است.

زالی با اشاره به لزوم هماهنگی میان رشته‌هایی همچون طب اورژانس، ارتوپدی و کاردرمانی در این مرکز، عنوان کرد: مصداق توجه به این موضوع، در آرایش هیئت موسس مرکز تحقیقات عضلانی-اسکلتی دیده می‌شود.

وی در ادامه بر اهمیت توسعه مطالعات در زمینه عضلانی اسکلتی تاکید کرد و گفت: مراکز تحقیقاتی که داینامیک در حوزه سلامت شکل می‌گیرند، موفقیت بیشتری کسب می‌کنند. به طور کلی مباحث عضلانی اسکلتی در تروما‌ها اهمیت پیدا می‌کنند. ایران کشور تروما خیزی است و این تروما‌ها فقط به حوادث ترافیکی محدود نمی‌شود.

زالی عنوان کرد: ایران، از نظر شیوع، تواتر و ناهمگنی عوامل بروز تروما، کشوری متفاوت است و در کنار بعد پزشکی، اصلاح فرهنگ رانندگی، تعمیر جاده‌ها و ایمن‌سازی خودرو‌ها اهمیت بسیاری در پیشگیری از این تروما‌ها دارد. تروما‌ها آسیب‌های کوتاه مدت و میان مدت در حوزه عضلانی و اسکلتی به فرد وارد می‌کند.

وی در ادامه به افزایش تروما‌های فرسایشی شغلی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این تروما‌های مزمن نیز به دلیل مشکلات شغلی بسیار دیده می‌شود. حتی پزشکان نیز در زمره گروه‌های پرخطر در حوزه فرسایش شغلی هستند. درد‌های پراکنده و مشکلات اسکلتی می‌تواند بستر مناسبی برای امور تحقیقاتی و اصلاح پروتکل‌ها باشد.

زالی افزایش جمعیت سالمند را نیز از دیگر دلایل ضرورت توجه به مشکلات عضلانی و اسکلتی در کشور اعلام کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۹.۵ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، اما شتاب رشد این جمعیت در ۵ الی ۱۰ سال آینده از کشور‌های غربی پیشی می‌گیرد. البته باید توجه داشت کشور‌های غربی بعد از توسعه یافتگی با افزایش جمعیت سالمند روبه رو شدند، اما در ایران هنوز بسیاری از زیرساخت‌ها برای این پدیده فراهم نشده است.

به گفته وی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات در سالمندی به ویژه در زنان، مشکلات عضلانی و اسکلتی است که کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تغییر الگوی زندگی ایرانیان، حرکت به سمت زندگی شهری و صنعتی شدن را از دیگر عوامل شیوع مشکلات عضلانی و اسکلتی دانست و گفت: پیش بینی می‌شود طی ۱۰ سال آینده بیماری‌های اسکلتی در محدوده بیماری‌های مزمن قرار گیرد.

دکتر زالی تصریح کرد: مقصد نهایی بسیاری از بیماری‌ها در نهایت به بروز مشکلات عضلانی اسکلتی ختم می‌شود؛ انواع بیماری‌های التهابی، سیستمیک و بسیاری از سرطان‌ها که با متاستاز استخوانی همراه است؛ بنابراین در این حوزه باید فعالیت‌ها بین رشته‌ای و چندبخشی باشد.

وی همچنین اظهار کرد: این مرکز تحقیقاتی باید بستر‌های بالینی را برای علوم پایه نظیر ارتوپدی، کاردرمانی، طب ورزش، تغذیه، آناتومی و فیزیوتراپی فراهم کند. از طرفی توجه به فناوری‌های نوین و مرور تجارب کشور‌های موفق نیز باید در دستور کار مرکز قرار گیرد.

دکتر زالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را با شش میلیون جمعیت تحت پوشش، بستر مناسب مطالعاتی دانست و گفت: امیدوارم همانطور که رسالت این مرکز تحقیقات بر اساس خواسته‌های دانشگاه تعریف شده است، همخوانی فعالیت‌های آن با نیاز‌های جامعه و نظام سلامت استمرار داشته باشد.

دکتر رضا زندی رئیس مرکز تحقیقات عضلانی- اسکلتی دانشگاه گفت: انگیزه راه‌اندازی مرکز از مرور آسیب‌های بین رشته‌ای و افزایش تروما‌ها ایجاد شد. با توجه به کار‌های تحقیقاتی گروه ارتوپدی دانشگاه و انتشار ۳۶ مقاله طی سه سال، این ظرفیت وجود داشت تا به بررسی مشکلات در سطح دانشگاهی و ملی در قالب مرکز تحقیقاتی پرداخته شود.

وی ادامه داد: از توانمندی‌های بین رشته‌ای نیز باید در بالین بهره برد. همکاران فیزیوتراپی، طب اورژانس، جراحی عروق، رادیولوژیست، بیهوشی و کاردرمانی از جمله رشته‌هایی‌اند که برای انجام کار‌های تحقیقاتی در این مرکز مورد استقبال قرار می‌گیرند.

دکتر زندی تصریح کرد: برنامه آموزش و توانمندسازی نیرو‌ها نیز در دستورکار است.

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این مراسم پیشنهاد ایجاد مجتمع پژوهشی یاس را در بیمارستان طالقانی با توجه به استقرار ۲۰ درصد از مراکز تحقیقاتی دانشگاه در این مرکز ارایه داد.

 

https://stnews.ir/short/eoQrj
اخبار مرتبط

در سایت مرکز سنجش پزشکی؛

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

1403/03/22 12:56

به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛

وزیر علوم از وزیر ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد

1403/03/21 10:47

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

جزییات ارتقا اساتید هنر و علوم انسانی اعلام شد

1403/03/21 10:14

برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

1403/03/21 10:00

دبیر شورای آموزش داروسازی خبرداد:

برنامه درسی دکتری عمومی داروسازی بازنگری شد

1403/03/21 09:57

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: