علمی، پژوهشی و فناوری

نانوکاتالیست‌های ایرانی در خدمت محیط زیست

استفاده از مبدل‌های نانوکاتالیستی می‌تواند به کاهش مشکل آلودگی ناشی از اگزوز خودوها تا حد زیادی کمک کند. دانش‌بنیان‌های ایرانی توانسته‌اند نیازبازار به نانو کاتالیست‌ها به عنوان محصولات راهبردی را به خوبی تأمین کنند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : کاتالیست‌ها نقشی کلیدی در فرایندهای شیمیایی ایفا کرده و به دلیل  پیچیده بودن فناوری و هزینه‌های ساخت بالا، واردات این محصول عمدتا با چالش روبه رو است.

شرکت‌های دانش بنیان ایرانی موفق شده اند نیازبازار به نانو کاتالیست‌ها به عنوان محصولات راهبردی را به خوبی تأمین کنند .

از طرفی پالایشگاهها و پتروشیمی‌های سراسر کشور به دلیل کیفیت و قیمت مناسب اقدام به استفاده از نانوکاتالیست‌های ساخت ایران کرده اند.

کاتالیست‌ها چه کاربردی دارند؟

کاتالیست‌ها، فرایندهای شیمیایی را تسهیل و سرعت واکنش‌ها را افزایش می‌دهند. از طرفی نیاز به دما و فشار را نیز کاهش می‌دهند. همچنین در بسیاری از موارد برای کاهش آلایندگی و تبدیل مواد سمی به مواد کم‌خطر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد استفاده نانوکاتالیست‌ها

از نانوکاتالیست‌ها در رفورمینگ بنزین، تولید مواد شیمیایی نظیر اوره، آمونیاک، اکسید اتیلن، تصفیه هیدروژنی ته‌ماند برج تقطیر، کاهش آلایندگی خودروها و حذف سولفور از فراورده‌های نفتی استفاده می‌شود.

استفاده از نانوکاتالیست‌ها برای جلوگیری از مسمومیت آمونیاکی

در کارخانه‌های تولید آمونیاک برای جلوگیری از مسمومیت، استفاده از کاتالیست‌های سنتز آمونیاک ضروری است. 

استفاده از نانوکاتالیست‌ها باعث می‌شود بهره وری سنتز آمونیاک و پایداری افزایش یابد و در نهایت کار در درجه حرارت و فشار پایین‌تر امکان‌پذیر ‌شود.

کاربرد نانوکاتالیست‌ها در کاهش آلودگی

گاز خروجی از اگزوز خودوها یکی از عوامل آلاینده هوای کلان شهرها است. استفاده از مبدل‌های نانوکاتالیستی می‌تواند به کاهش این مشکل تا حد زیادی کمک کند. 

ترکیبات گوگرددار نظیر دی سولفید هیدروژن، سمی و خورنده هستند و باید از ترکیبات نفتی جداسازی شوند.

با بهبودهای صورت گرفته در آلومینای فعال و استفاده از فناوری نانو گونه‌های پیشرفته‌ای از این محصول به عنوان کاتالیست در فرایند بازیابی گوگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد نانوکاتالیست‌ها در تولید فولاد

برخلاف بیشتر کشورها که برای تولید فولاد از کوره بلند استفاده می‌کنند در ایران از روش احیای مستقیم استفاده می‌شود. این روش نوعی شکست گاز است و به کاتالیست نیاز دارد.

 

https://stnews.ir/short/VbPw7
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: