مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
اراک میزبان نخستین هنرستان تخصصی غیردولتی هوانوردی غرب کشور خواهد شد. این مرکز آموزشی با همکاری فرودگاه شهدای اراک، ادارههای مشارکتهای مردمی و فنی و حرفهای استان و سرمایهگذاری بخش خصوصی، از سال تحصیلی آینده (۱۴۰۵-۱۴۰۴) دانشآموز میپذیرد.
به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از استان مرکزی، این هنرستان تخصصی پس از اخذ مجوز نهایی از وزارت آموزش و پرورش، فعالیت آموزشی خود را در پایه دهم آغاز خواهد کرد.
محور اصلی آموزش در این هنرستان، رشته «دستیار فنی و تعمیر هواپیما» تعیین شده است. برنامهریزی شده تا مهارتآموزی هنرجویان، بر اساس الگوی موفق «هنرستانهای جوار صنعت» و در محیط واقعی کار فرودگاه اراک انجام شود تا شایستگیهای فنی آنان بهصورت عملی ارتقا یابد.
بر اساس چشمانداز این پروژه، توسعه آموزشهای فنی و مهارتی منطبق با سند آمایش استان و اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از مأموریتهای مهم برنامه هفتم توسعه کشور است. استان مرکزی با راهاندازی هنرستانهای تخصصی در کنار صنایع مختلف، پیشتاز این عرصه بوده و راهاندازی هنرستان هوانوردی اراک گام دیگری در همین مسیر است.
این هنرستان با بهرهگیری از ظرفیتهای منحصربهفرد فرودگاه شهدای اراک و استفاده از مربیان مجرب و شاغل در صنعت هوانوردی، فرصتی استثنایی برای یادگیری عملی و مهارتافزایی دانشآموزان در بستر واقعی صنعت هواپیمایی فراهم خواهد کرد.
اهمیت جهانی آموزشهای هوانوردی
نیاز صنعت هوانوردی به ۶۰۰ هزار تکنسین جدید تا سال ۲۰۴۰ برای پشتیبانی از ناوگان جهانی هواپیما پیشبینی شده است [۱]. این کمبود نیروی متخصص، نقش حیاتی مراکز آموزشی تخصصی مانند هنرستان اراک را در تأمین نیروی انسانی آینده صنعت پررنگ میکند.
ظرفیتهای صنعت هوانوردی ایران
بر اساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری ایران، ناوگان تجاری کشور متشکل از ۱۶۰ هواپیمای فعال است که سالانه به ۱۵۰۰ تکنسین تعمیرات جدید نیاز دارد [2]. تمرکز هنرستان اراک بر رشته تعمیرات هواپیما، پاسخی مستقیم به این نیاز ملی است.
تأثیر اقتصادی آموزشهای فنی
طبق گزارش بانک جهانی، سرمایهگذاری در آموزشهای فنی و حرفهای (TVET) میتواند بازده اقتصادی ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای کشورها ایجاد کند، چرا که هر ۱٪ افزایش نیروی کار ماهر، به طور متوسط ۰٫۳٪ به رشد تولید ناخالص داخلی میافزاید(3)
منابع:
1- IATA (2023). Annual Review 2023 www.iata.org/en/publications/annual-review (
2-سازمان هواپیمایی کشوری ایران (۱۴۰۲). گزارش آماری ناوگان هوایی کشور. www.cao.ir/
3-World Bank (2020). The Economic Case for TVET Investments گزارش شماره ۱۴۷۲۲
documents.worldbank.org/en/publication/documents reports/documentdetail/457731589318179607
خبرنگار: طاهره جوکار
انتهای پیام/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53