دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

برنامه برای ایجاد شبکه اجتماعی تعاملی دانشجویی و کارنامه فعالیت فرهنگی/دانشگاه اصفهان سه رویداد برگزار می‌کند

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رویکرد تعاملی این معاونت و اینکه 97 هزار نفر در سامانه فرنمای این معاونت فعالتد؛ گفت: در این سامانه میزان حضور دانشجویان را داریم بیشتر می‌کنیم یعنی یک شبکه اجتماعی تعاملی دانشجویی در کشور ایجاد می‌کنیم که هر دانشجویی بتواند ورود و فعالیت خودش را ثبت کند و حتی اگر جلوتر برویم که همانطور که دانشجو کارنامه تحصیلی دارد کارنامه فعالیت فرهنگی هم داشته باشد که فرآیندهای آن انجام شده داریم کم کم جلو می‌رویم . همچنین سه رویداد دانشجویی دانشگاه اصفهان در راستای رویکرد تعاملی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : رشید جعفرپور در نشست خبری برنامه‌های مرتبط با «جشنواره دانشگاهی حرکت»، «رویداد خلاق باش» و «رقابت کرسی‌های آزاداندیشی» که در دانشگاه اصفهان برگزار شد؛ گفت: در معاونت فرهنگی وزارت علوم چند رویکرد مورد بررسی قرار گرفت برای اینکه چگونه با تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی فعالیت داشته باشیم. 

وی ادامه داد: یکی رویکرد از بالا دستوری که ما ابلاغ و دانشگاه این کارها را انجام دهد  و یک رویکرد دیگر از پایین خودجوش اما رها؛ که هردو آسیب‌هایی دارند اگر رویکرد بالا باشد علاقه و جذابیتی برای دانشجو ندارد و خلاقیت دانشجو دیده نمی‌شود و دانشجو در حاشیه قرار می گیرد. 

جعفرپور افزود:  رویکرد دوم از پایین و بدون نظارت هم ممکن است دانشجو بخاطر اینکه تجربه ندارد از مدار خارج شود و آسیب‌های خودش را دارد.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اما رویکرد تعاملی بهترین رویکردی است که می‌تواند به دانشجو و کسی که کنشگر واقعی دانشگاه است؛ توجه کند و هم اینکه از مدار خارج نشود و ما بعنوان کسانی که می‌توانیم پشتیبانی کنیم و حد و حدود و قوانینی رعایت کنیم یک مجموعه برنامه‌هایی مثل جشنواره حرکت را برنامه‌ریزی کردیم؛ یا جشنواره رویش که شامل بخشی از کانون‌های فعال دانشگاهی باشد که چندین هزار کانون داریم. 

وی افزود: در رویکرد تعاملی بستری را فراهم می‌کنیم؛ همچنین پشتوانه‌های مالی و قانونی و حمایتی را فراهم می‌کنیم و بعد به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که ورود کنند و خلاقیت خودشان را نشان دهند این بستر تعاملی است؛ که بهتر می‌تواند کمک کند هم خلاقیت‌های دانشجو دیده شود هم توقع دانشجو و هم تنوع در آن دیده شده باشد. 

 

وجود حدود 20 هزار مجموعه دانشجویی در وزارت علوم

جعفرپور تصریح کرد: الان حدود 20 هزار  مجموعه دانشجویی اعم از کانون؛ انجمن؛ تشکل و نشریه در مجموعه دانشگاه‌های فعال است که یک بستر تعاملی بسیار بزرگ است و می‌تواند کمک کند به نشات و تحرک و خلاقیت در دانشگاه  و اگر ما این بستر را فراهم نکنیم دانشجوها نمی‌توانند وارد این فضاها بشوند و اگر خیلی دستوری بخواهیم عمل کنیم؛ فاصله می‌گیرند. 

 

فراهم شدن بستر حضور و فعالیت 200 تا 300 هزار دانشجو  با رویکرد تعاملی معاونت فرهنگی وزارت علوم 

وی افزود: اما در این بستر تعاملی با بیش از 20 هزار مجموعه دانشجویی و با درنظر گرفتن اینکه مثلا در یک نشریه ممکن است 10 تا 15 نفر متوسط درگیر شوند؛ حدود 200 تا 300 هزار دانشجو در این بستر تعاملی حضور و فعالیت دارند؛ که تمرین مشارکت است و حضور دانشجو در فعالیت دانشجویی دیده می‌شود بدین ترتیب  کار در زیست بوم فرهنگی و علمی را نیز یاد می‌گیرند. 

وی بیان داشت: لذا رویکرد تعاملی دو طرفه بین معاونت‌های فرهنگی و مجموعه‌های فرهنگی که تعریف کردیم و بعد دانشجویی که کنشگر اصلی است؛ می‌تواند فضایی فراهم کند که زیست بوم  دانشگاه را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و علمی و حتی به لحاظ رشته کمک کند.

جعفر پور ادامه داد: چون اگر نشات لازم ایجاد نشده باشد و  دانشگاه جذابیت‌های مختلف نداشته باشد در همان درس هم موفق نمی‌شوند لذا فرهنگ؛ بستر ساز فعالیت‌های علمی هم می‌باشد  در همین رابطه مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند فرهنگ مثل هوایی است که تنفس می‌کنیم. 

 

با سامانه« فرنما»؛ فضایی برای ثبت فعالیت و کنشگری دانشجو  فراهم شده

وی افزود:  در همین فضا سامانه« فرنما»؛ فرهنگ نما ایجاد شده که به معنی نمای فرهنگی دانشگاه‌های کشور است که به فعالان دانشجویی فضا بدهیم که خودشان فعالیت‌ها را ثبت کنند و خودشان کنشگر می‌شوند. 

 

حضور و فعالیت 97 هزار نفراز  دانشجویان، تشکل‌ها؛  فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها در سامانه فرنما

جعفرپور ادامه داد: الان بالای 97 هزار نفر از دانشجوها، تشکل‌ها؛  فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها، دبیران کانون‌ها و تشکلها و انجمن‌ها در سامانه فرنما وزارت علوم حضور دارند و کارشان را ثبت می‌کنند و یک فضای کنشگری ایجاد شده است.

 

حکمرانی هوشمند معاونت فرهنگی وزارت علوم در سامانه فرنما

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در واقع با این سامانه حکمرانی هوشمند فرهنگی را انجام می‌دهیم و فعالیت‌های فرهنگی در سطح کشور را در سامانه داریم و گزارشات موضوعی ثبت می‌شود و اگر در جایی کسری داریم برای رفع مشکل وارد عمل می‌شویم.

 

برنامه معاونت فرهنگی وزارت علوم برای ایجاد شبکه اجتماعی تعاملی دانشجویی در کشور  و کارنامه فعالیت فرهنگی

جعفر پور گفت: در این سامانه میزان حضور دانشجویان را داریم بیشتر می‌کنیم یعنی یک شبکه اجتماعی تعاملی دانشجویی در کشور ایجاد می‌کنیم که هر دانشجویی  بتواند ورود و فعالیت خودش را ثبت کند و حتی اگر جلوتر برویم که همانطور که دانشجو کارنامه تحصیلی دارد کارنامه فعالیت فرهنگی هم داشته باشد که فرآیندهای آن انجام شده داریم کم کم جلو می‌رویم.

 

رویداد  ملی «کرسی آزاد اندیشی  دانشجویی» دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان

وی ادامه داد: از مجموعه فعالیت‌هایی که صورت گرفته چند رویداد شروع می‌شود که یک رویداد «کرسی آزاد اندیشی  دانشجویی» دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان است این رویداد یک رویداد ملی است که همه ارکان آموزش عالی درگیر هستند هم وزارت علوم هم دانشگاه آزاد و هم وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معیظم رهبری و همچنین جهاد همکاری و پشتیبانی می کند. 

 

شرکت بیش از 8 هزار گروه دانشجویی  در کرسی آزاد اندیشی  دانشجویی

جعفرپور گفت: بیش از 8 هزار گروه دانشجویی در این کرسی‌ها حضور پیدا کرده‌اند که خیلی هم تخصصی هست و در موضوعات مختلف هم بوده است و داورها به استدلال رای می‌دهند؛ بویژه این موضوع تاکید مقام معظم رهبری هم بوده و از این بعنوان سنت حسنه نام بردند؛ از موضوعات پرتکرار توسط مقام معظم رهبری بوده؛ گام‌هایی انجام داد‌ ایم اما هنوز جای کار زیادی داریم. 

 

«رویداد خلاق باش» دانشگاه اصفهان

وی ادامه داد:  رویداد دیگر «رویداد خلاق باش» که در حوزه ایده‌های دانشجویی و شرکت‌های دانش بنیان و  نوآوری و فرهنگی است. 

 

انجمن‌های علمی دانشگاه که به عرصه کسب و کار و نوآوری وارد شوند؛ امتیاز می‌گیرند

جعفرپور در ادامه اعلام کرد: یک تفاهنمامه هم بین معاونت فرهنگی و معاونت فناوری و نوآوری وزارتخانه امضا کرده‌ایم؛ که انجمن‌های علمی نباید فقط در سطوح علمی بمانند باید  وارد فضای کسب و کار و نوآوری شوند امتیاز هم در نظر گرفته شده برای  انجمن‌هایی که اگر در فضای فناوری وارد و بعدها وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شوند؛ این امتیاز وجود دارد و خودش یک گامی است که خیلی استقبال شد هم توسط معاونت   فناوری دولت قبل و هم معاونت فعلی پیگیر هستند. 

وی بیان داشت:طبق همین آیین نامه فضا را فراهم کرده‌ایم که الان رویداد خلاق باش در دانشگاه اصفهان با این بستر برگزار خواهد شد و آثار و برکاتی دارد. 

 

جشنواره حرکت

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جشنواره حرکت را بعنوان دیگر برنامه عنوان کرد و گفت: این جشنواره از جشنواره‌های پردوام و پر  قدرت معاونت  فرهنگی است که هفدهمین دوره آن دارد برگزار می‌شود برای این جشنواره مرحله دانشگاهی برگزار و آثار برگزیده به مرحله ملی که امسال در دانشگاه گیلان اختتامیه ملی را برگزار می‌کنیم؛ ارسال می شود. 

وی ادامه داد:‌ جشنواره حرکت آثار بین المللی هم دارد و هر سال از دانشگاه‌های مختلف حضور دارند  که پارسال مثلا حدود 30 هزار  اثر داشتیم از چندکشور دنیا هم آثار  ثبت شده داشتیم که ترازی دارد. 

 

وجود بیش از 8 هزار انجمن علمی فعال در دانشگاههای کشور

جعفر پور گفت: الان انجمن‌های فعال  در وزارت علوم بیش از8 هزار انجمن علمی است که در دانشگاه اصفهان الان 60 انجمن علمی ثبت شده است.  هر رشته می‌تواند انجمن علمی داشته باشد حتی هر گرایش هم بعضا می‌تواند انجمن علمی داشته باشد و مجموعه فعالیت سالانه خودشان را ثبت می‌کنند و آثار این فعالیت‌های سالانه  برای جشنواره حرکت شرکت داده می‌شود؛ هر سال هم اصفهان برگزیده داشته است. 

 

برنامه برای ایجاد شبکه اجتماعی تعاملی دانشجویی و کارنامه فعالیت فرهنگی/دانشگاه اصفهان سه رویداد برگزار  می‌کند

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/V10E5
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: