همایش‌ها و جشنواره‌ها

در اولین گردهمایی ملی مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور مطرح شد؛

آقامحمدی: جهاد بیرون نیازمند جهاد درون است/ رضوی‌نژاد: علم است که به ما قدرت می‌دهد

اولین گردهمایی ملی مجموعه‌های نخبه‌پرور با حضور مسئولان و مربیان ۱۱۰ مجموعه مردمی نخبه‌پرور در راستای تحقق مردمی‌سازی کشف، شناسایی و تربیت استعدادها برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  اولین گردهمایی ملی مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور با مشارکت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و مرکز هدایت و حمایت مجموعه‌های علمی تربیتی نخبه پرور شهید احمدی روشن، امروز (چهارشنبه، ۲۴ مرداد ماه) در مجتمع فرهنگی آموزشی (آدینه) برگزار شد.

آقامحمدی: جهاد بیرون نیازمند جهاد درون است/ رضوی‌نژاد: علم است که به ما قدرت می‌دهد

بیش از ۱۵۰ مجموعه مردمی نخبه‌پرور در کشور داریم

ابتدای این برنامه با سخنرانی حجت الاسلام رفیعی، مسئول مرکز هدایت مجموعه های نخبه پرور، همراه بود.

وی با بیان اینکه من از سال ۱۳۸۵ دانشجو و از سال ۱۳۹۰ طلبه شدم و در این سال‌ها همواره کار مربی گری، مسوول کانون و فرمانده پایگاه و اساسا فعالیت در عرصه هایی از این سنخ را ادامه دادم، افزود: مجموعه ما تحت عنوان کانون دانش پژوهان نخبه(پایگاه شهید علم الهدی)، در جنوب تهران از ۳۰ سال قبل کار پرورش نخبگان را به صورت خودجوش آغاز کرده است و بارها مدال های المپیاد خود را خدمت رهبری اهدا کرده و البته حضورا نیز چندین بار محضر ایشان رسیده است.

مسوول مرکز هدایت مجموعه های نخبه پرور ادامه داد: با شروع فعالیت مجموعه و از دهه ۹۰ به بعد دستگاه‌های مختلف مانند سازمان بسیج و بنیاد ملی نخبگان و... به مرور زمان، درخواستی را با مجموعه ما مطرح کردند بر این مبنا که بیایید این کار مردمی را توسعه دهید؛ بگردید مجموعه هایی را که نخبه پرور هستند، پیدا کنید و حمایت کنید و آنهایی که نخبه پرور نیستند و استعداد حضور در این عرصه را دارند دعوت کنید به نخبه پروری، اما سوال آن است که چرا این مطالبه را داشتند؟ چون این امر یکی از مهم‌ترین گلوگاه های تمدنی است.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند: تمدن سازی نوین اسلامی آرمان بزرگ انقلاب اسلامی است، البته پیشتر نیز فرموده بودند که برای تمدن سازی به دو عنصر تولید فکر و پرورش انسان نیاز است و می‌دانیم که هر دو عنصر به نخبه پروری گره خورده است و از همین روست که نخبگان پیشران پیشرفت و موتور محرک تمدن سازی هستند.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: ما برای پاسخ به این درخواست‌ها، مجوعه مردمی دیگری به نام مرکز هدایت و حمایت از مجموعه های نخبه پرور شهید احمدی روشن تاسیس و در ادامه با کمک دستگاه‌های مطالبه کننده و مجموعه‌های دیگر و فراخوان‌های متعدد، استان‌های مختلف کشور را پایش کردیم، در مجموعه شهید احمدی روشن شاید حدود ۳۰ هزار مجموعه را به صورت مستقیم و غیرمستقیم پایش کردیم که حقیقتا کار جهادی و سنگینی در درون دستگاه‌ها و تیم ما بود.

وی اضافه کرد: در نهایت به هزار مجموعه در سطح کشور رسید که مستعد ورود به نخبه پروری هستند برخی از آنها از یک تا دو دهه قبل در شهرهای مختلف شروع به نخبه پروری کرده و برخی مستعد برای ورود بودند، بعد از این پایش نیز استان به استان گردهمایی برگزار و طی آن بحث مفصلی را در مورد ضرورت نخبه پروری و نقشه پیشنهادی مان صحبت کردیم.

حجت الاسلام رفیعی گفت: در این یکسال نزدیک به ۱۰۰ مجموعه به عرصه نخبه‌پروی ورود جدی داشتند و امروز تقریبا ۱۵۰ مجموعه مردمی نخبه پروری در سطح کشور داریم، بسیاری از این مجموعه‌ها در مسجد حضور دارند لذا از کارهایی که به آن توجه داریم آن است که مساجدی را که به این عرصه ورود کردند، مساجد نخبه پرور نام نهادیم، کار این مساجد آن است که دانش آموزان نخبه را شناسایی و پرورش می دهند. 

وی گفت: این مجموعه نخبه پرور را به مثابه یک مدرسه تیزهوشان می دانیم، ما می گوییم حداقل در هر شهر باید یک مجموعه نخبه‌پرور داشته باشیم، در سطح کشور متولی نخبه‌پروری به شکل رسمی مدارس سمپاد هستند، به صورت غیررسمی ما فعالیت داریم.

مسوول مرکز هدایت و حمایت مجموعه‌های علمی تربیتی نخبه پرور شهید احمدی روشن، تصریح کرد: این گردهمایی چند نتیجه دارد، نخستین نتیجه آن تشکیل جبهه واحد مردمی مجموعه‌های مردمی نخبه پرور، این تاکید رهبری است که باید در عرصه های مردمی کار جبهه ای انجام داد، ما کارهای بزرگی می توانیم انجام دهیم که از دست دیگر مجموعه های مردمی بر نمی آید، امروز بزرگترین مساله جهان اسلام فلسطین است، رهبری بارها از نخبگان مطالبه کردند که در حوزه دیپلماسی ورود کنید، مجموعه های نخبه پرور می‌توانند دست به دست بدهند و با نخبگان دنیا ارتباط بگیرند و کنش سیاسی داشته باشند.

وی افزود: تلاش ما است که بتوانیم ارتباطات و تعامل را در راستای تبادل تجربه با نخبگان داشته باشیم، برای مثال مجموعه ما یعنی مرکز هدایت و حمایت مجموعه‌های علمی تربیتی نخبه پرور شهید احمدی روشن، قریب بر ۳۰ سال است که در عرصه نخبه پروری فعالیت دارد تجربیاتی که ما داشته ایم ارزشمند است و همواره گفته ایم که این تجارب را در اختیار سایر مجموعه‌ها قرار می‌دهیم تا دیگر آزمون و خطایی را که ما داشتیم، تکرار نکنند، امید داریم که تک به تک استعدادهای این مرز و بوم تبدیل به نخبگان تمدن ساز شده و زمینه ظهور را فراهم کنند. 

آقامحمدی: جهاد بیرون نیازمند جهاد درون است/ رضوی‌نژاد: علم است که به ما قدرت می‌دهد

 توفیق چندانی در اجرای عدالت آموزشی نداشته‌ایم

سیدسلمان سیدافقهی در این مراسم گفت: در طول تاریخ همواره میدان جدال بین حق و باطل بوده است. انقلاب اسلامی نقطه عطف قیام مردمی بود برای این‌که جنبه اجتماعی دین را قوام دهند.

وی افزود: همه افرادی که داعیه جدایی دین از سیاست دارند، از روح حقیقی اسلام دور هستند. این گفتمان از ابتدای انقلاب شکل گرفت و حرکت‌های مردمی نظام اسلامی را در گردنه‌های دشوار تثبیت کردند‌.

سیدافقهی عنوان کرد: به عنوان مثال در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ، مادامی که مردم در صحنه باشند اهداف حاصل خواهد شد. در حوزه تربیت لازم است ظرفیت مردم پای کار بیاید.

وی اظهار کرد: در رتبه‌های برتر کنکور تعداد کمی از دهک‌های کم برخوردار داریم و به روش‌های مرسوم این امر محقق نمی‌شود و باید جریان آموزش در لایه نخبگان، مردمی‌یاری شود.

سیدسلمان سیدافقهی گفت: ما در اجرای عدالت آموزشی توفیق چندانی نداشتیم بهترین راه آن است که به سراغ مردمی سازی تربیت آموزش برویم چرا که اجرای عدالت آموزشی صرفا با مدیریت دولتی امکان پذیر نیست.

سیدافقهی افزود: این حرکت که از اوایل دهه ۹۰ مجموعه‌ها حرکت کردند لازم بود جامعیت در این حوزه اتفاق بیفتد. با زحمات دوستان در مرکز هدایت و حمایت از مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور شهید احمدی روشن و حمایت بسیج علمی بستر این فعالیت فراهم شد و باید اهداف و برنامه‌ها را پیش ببریم.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: اگر مشکلات حوزه‌هایی مثل اقتصادی را بخواهیم حل کنیم نیارمند تغییرات در روش‌شناسی خود هستیم. با مکاتب غربی نمی‌شود تمدن اسلامی ساخت. نیازمند الگوهای جدید در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی افزود: تربیت نخبه یک اقدام زیربنایی است و آن حرکت اجتماعی نیاز به نخبگانی دارد که بتوانند روند را طراحی و ترسیم کنند.

سیدافقهی در ادامه گفت: کار ریشه‌ای در این حوزه همان دانش‌آموزی است. ما علم یعنی استعداد زیاد داریم اما تولید فکر کم داریم. نیاز داریم که این مجموعه‌ها مستعدان را شناسایی کنند.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم دولت اسلامی و سپس تمدن اسلامی شکل بگیرد نیاز داریم که مجموعه جوان، مومن و دانای مسلط به حوزه مرتبط یعنی طبق افق رهبری عمل کنیم.

سیدافقهی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله اصلی کشور ما حوزه‌های مرتبط به تولید ثروت و اقتصاد است امیدواریم با کمک مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور توسعه دهیم. بنیاد ملی نخبگان هم همکاری می‌کند و طرح شهاب هم باید توسط همین کانون‌ها پرورش پیدا کند.

تقدیر از مربیان نخبه‌پرور

در ادامه مراسم از مربیان نخبه‌پرور تقدیر شد. این افراد برگزیده شامل علیرضا خلفی، حمیدرضا قائمی، نجمه کاظمی‌نیا، مسعود عرب‌سرخی و فاطمه علیدادی بودند.

آقامحمدی: جهاد بیرون نیازمند جهاد درون است/ رضوی‌نژاد: علم است که به ما قدرت می‌دهد

علم است که به ما قدرت می‌دهد

روح‌الله رضوی‌نژاد مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری نیز در بخشی از این مراسم گفت: نخبه موتور محرکه و پیشران کشور است. خدا به او استعداد و فکر برتر داده و در واقع مهمترین ثروت کشور است.

وی با بیان اینکه نخبگان موتور محرکه و پیشران و مهمترین ثروت کشور هستند، گفت: انقلاب اسلامی فضای بروز استعدادها را فراهم کرده تا نخبگان با احساس مسئولیتی که دارند، استعداد خود را در خلق و کشف حقایق در خدمت مردم به کار گیرند، این علم است که به ما قدرت می دهد.

رضوی‌نژاد عنوان کرد: کار نخبه‌پروری در کانون ها به مردم واگذار شده است و به گفته حضرت آقا هروقت کاری را به مردم محول کردیم، آن کار پیش رفت.، هرجا کار انحصارا به مسئولین سپرده شد آن کار متوقف مانده است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گفت: آرمان انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است لازمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی دستیابی به علم است چرا که علم سلطان است.

وی عنوان کرد: نخبه مهم ترین ثروت یک کشور است،در نمایشگاه نخبه پروری هر غرفه یک ابتکار عمل و خلاقیت را نشان داد باید به این باور برسیم که مسجد می تواند محوریت جهاد علمی و کار انقلاب اسلامی قرار گیرد.

جهاد بیرون نیازمند جهاد درون است

همچنین، «علی آقامحمدی»، در این گردهمایی با بیان اینکه نخبگی یک امکان است، اظهار کرد: نباید در مجموعه های مردمی مثل مسجد و مجموعه‌های نخبه پرور دچار بروکراسی شویم. نخبگی به این است که آدم تشخیص خوبی بدهد و از ظرفیت هایش استفاده کند و این همان جهادی است که باید اتفاق بیفتد، کسی که جهاد در درون نداشته باشد در بیرون نمی تواند جهاد کند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری افزود: کسی آدم می‌سازد که اول خودش را بسازد، لذا یک نخبه چند ساعت باید کار کند که خودش را بسازد؟ باید حاصل را ببینیم و بررسی کنیم چرا که حاصل آن سرایت می‌کند، سال ۱۳۶۲ من نماینده دور اول مجلس بودم و به من گفتند که شخص پروفسوری هست (دکتر حسابی)، من سراغ ایشان به منزلشان رفتم و نشستم، یک مرتبه اخبار دیدار بسیجیان با امام راحل را نشان داد و دکتر حسابی به من گفت که این آقا! من جواب دادم خب! دکتر حسابی ادامه داد: ایشان با شاگردانش چند ساعت کلاس می گذارد؟ جواب دادم که این شانسی است مگر عبور کنند و بتوانند بروند ایشان را ببینند، دکتر حسابی جواب داد: کاش من در دوره این مرد دنیا می آمدم که با یک نگاهش آدم‌ها را منقلب می‌کند.

آقامحمدی افزود: این هنر نیست که صد مرتبه سر کلاس بروی و هیچ کسی حاضر نباشد که حرف تو را گوش دهد، هنر این است که نگاه کنی و تغییر در دل ها ایجاد شود، این را خدا عطا می‌کند. اگر می‌خواهیم ببینیم نخبه هستیم یا نیستیم باید نخبه پرور باشیم، باید دور و اطرافمان نور بتابانیم تا به تدریج افراد دورمان جمع می‌شوند و متاثر از ما می‌شوند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم موجودی ماندگار ‌شویم به نظر من بسیار کار می‌خواهد، اگر فکر موثر و جدی داشته باشیم به نتیجه خواهیم رسید.

آقامحمدی: جهاد بیرون نیازمند جهاد درون است/ رضوی‌نژاد: علم است که به ما قدرت می‌دهد

وی افزود : مهمترین کار برای جوان ماندن حل کردن مسائل سخت و به کارگیری مغز است، در نتیجه شما نخبگان به جایی برگشتید که هر روز کار سخت تر را انجام می دهید و این همان جهادی است که باید انجام پذیرد، فکر آدم را راه بیندازید بقیه راه درست می‌شود، اسلام این را گفته که تو وحی را هم باید با عقل بپذیری. کسی هدایت می‌شود که عقل اش را به کار بیندازد. 

آقامحمدی خطاب به نخبگان تصریح کرد: نباید این عقل و استعداد را رها کرد، اینکه کسی از عنوان عقل استفاده کند اما فعالیتی نکند تاثیر ندارد،  باید معیار خودمان را بچینیم، عقل و اندیشه است که افراد را جا به جا می‌کند، این باور و اعتماد و درخواست از خداوند و التماس به اهل بیت(ع) است که کار ما را راه می‌اندازد، از اربعین استفاده کنیم که خداوند چنان قوت و حوصله و پیگیری به ما بدهد و با اهل نفس محشورمان کند، مثل پیامبر (ص) امام علی(ع) زندگی کنید، هم ورزشکار باشید و بدن سالمی باشید هم آن قدر شجاع باشید که بتوانید مصائب را تحمل کنید.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: از اکنون تا اربعین بروید و از خودتان آدم دیگری بسازید، شما نخبگان بسیار با عظمت هستید، ما به آن تغییر و عظمت برای تحقق گام دوم نیاز داریم.

تقدیر از برگزیدگان مسابقه نخبگان و تمدن‌سازی اسلامی

همچنین در ادامه این مراسم از برگزیدگان مسابقه نخبگان و تمدن‌سازی اسلامی نیز تقدیر به عمل آمد. مجموعه‌های پایگاه علمی شهید بهشتی(میلاد قهرمانی)، پایگاه شهید مطهری (وحید دهقانی) کانون علمی تربیتی لولاگر( ناصر نوابی) شبکه مساجد تدبرمحور (عزیزی) و باشگاه نخبگانی آرمان (محمدمهدی شهبازی) برگزیدگان بودند.

آقامحمدی: جهاد بیرون نیازمند جهاد درون است/ رضوی‌نژاد: علم است که به ما قدرت می‌دهد

نخبه‌پروری یک کار تشکیلاتی است

حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این گردهمایی ضمن تقدیر از بنیاد ملی نخبگان به منظور شناسایی مجموعه‌های مردمی تاثیرگذار در تربیت نخبگان گفت: کار نخبگانی کار تشکیلاتی است که اگر چنین نباشد استمرار مجموعه نخبه پرور در بلندمدت با چالش مواجه می شد، امروز به رسمیت شناختن مجموعه‌های مردمی نخبه پرور قدم بزرگ و پر خیر و برکتی است و در ادامه شبکه هایی اهمیت دارند که بتوانند این مجموعه‌ها را حمایت کنند آن هم در کنارخدمات بنیاد ملی نخبگان که برای شکوفا شدن این مجموعه‌ها باید دنبال شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: در کار تشکیلاتی اگر بتوانیم از شبکه هایی که سال‌های سال و حتی هزاران سال با تمدن بشری در نطام توحیدی همراه بوده استفاده کنیم کارمان جلو می افتد، هویت هایی مثل مسجد که یک شبکه و بهتر بگویم نهاد و کار تشکیلاتی در عالم محسوب می‌شود می‌تواند ما را زودتر به سرمنزل مقصود برساند.

وی افزود: مسجد اگر متولی تربیت نخبگان جامعه و استعدادهای محل خودش باشد می‌تواند قدم های بهتر و باصلابت‌تر بردارد و در کنار آن مسائل صیانتی که در مسیر صراط مستقیم دارد را پیش ببرد چراکه مسجد هویت خود را دارد، پیشخوانی که در مسجد از جنس نخبه پروری پدید می آید از هر نوع که باشد قابل تقدیر است.

گزارش از علی پیراینده

https://stnews.ir/short/N2dXa
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: