پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری ,علمی، پژوهشی و فناوری

با حضور معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

آیین کلنگ زنی کارخانه هوش مصنوعی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

آیین کلنگ زنی کارخانه هوش مصنوعی اصفهان به عنوان زیرساختی برای توسعه این فناوری در کشور با حضور علی اصغر انصاری، معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری  اصفهان از روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان؛ این پروژه در سال 1401 با ایجاد یک اسپین آف معماری در شرکت آریسا با نام مهراز و با هدف ایجاد مرکزی برای هم‌افزایی شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات در قطب فناوری استان طراحی شد و با رشد و همکاری چهار شرکت «شاهراه داده پارسیان»، «آسا پرداز آریسا»، «کلان داده پویان نوین» ، «آسا مهراز آریسا» به یک مفهوم مشترک رسید.

در ادامه، عنوان پروژه به کارخانه هوش مصنوعی اصفهان تغییر یافت و فاز اجرایی آن با همکاری معاونت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین حمایت شهرک پروژه شتاب گرفت.

آزمایشگاه پردازش سریع گرافیکی خیام که با بهره‌گیری از پلتفرم‌های GPURun و  Jupyt، توان پردازشی  2.2 پتافلاپس در 480 هزار هسته گرافیکی، 70 سرور پردازشی و گرافیکی و همچنین حافظه 6400 GByte را در اختیار دارد، به عنوان زیرساخت مشترک شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت آساپرداز آریسا، سابقه و توان اجرایی این پروژه را به خوبی نشان می‌دهد.

راه‌اندازی کارخانه هوش مصنوعی اصفهان با اهداف مختلفی پیگیری می‌شود. پردازش زبان طبیعی، رباتیک و هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تشخیص تصویر و گفتار، پزشکی و کشف دارو، محیط زیست و کشاورزی و همچنین تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها از جمله این اهداف گسترده محسوب می‌شود.

برای دستیابی به این اهداف، ویژگی‌های مختلفی در طراحی پروژه لحاظ شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قرارگیری در  بزرگ‌ترین منطقه علمی کشور، نزدیکی به دانشگاه صنعتی اصفهان، نزدیکی به پارک داده اصفهان – پردیس فولاد شهر، امکان استقرار بیش از 30 شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه های تخصصی فناوری اطلاعات، زیرساخت حرفه‌ای و در دسترس با بیش از 100 رک پردازش گرافیکی، فضای ذخیره‌سازی انبوه، لینک‌های ارتباطی داده متنوع و با کیفیت، انرژی اختصاصی کاملاً پایدار و امکانات رفاهی و استقرار کاملاً مدرن اشاره کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی و با توجه به فعالیت‌های مهندسی و تأمین تدارکات انجام شده پیش‌بینی می‌شود اجرای تمامی فازها تا سال 1405 ادامه یابد اما فاز اول آزمایشی مرکز داده کارخانه هوش مصنوعی در انتهای سال 1404 آماده بهره برداری خواهد بود. برای این مهم، میزان سرمایه‌گذاری اجرایی 800 میلیارد ریال و میزان سرمایه‌گذاری زیرساختی 1800 میلیارد ریالی برای فاز اول برآورد شده است.

 

انتهای پیام/

 

https://stnews.ir/short/enl59
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: