علمی، پژوهشی و فناوری

ابداع موتوری که با چند گرم سوخت یک میلیون کیلومتر مسافت را می‌پیماید

مهندسان در تلاش برای ارائه نوع جدیدی از موتور‌های خودرویی هستند که نه تنها هیچ آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند؛ بلکه ۲۰ میلیون بار بهتر از موتور‌های کنونی است و نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : اکنون سیستم‌های حمل و نقل کربن صفر بر دو پایه استوار هستند: «خودرو‌های برقی» که با چالش بُرد مواجه‌اند و «خودرو‌های سوخت هیدروژنی» که هنوز زیرساخت محدودی دارند. با این حال، موتوری به تازگی ابداع شده که ۲۰ میلیون بار بهتر است و نیازی به سوخت گیری ندارد.

جدیدترین خودرو‌های موتور‌های دیزلی و بنزینی که طی قرن گذشته از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، وسیله اصلی جابه‌جایی مردم بوده اند. با این حال، جدا از گرم شدن کره زمین، انتشار مواد سمی و بحران‌های انرژی، موجب شده مهندسان در تلاش برای ارائه راه حل‌های مختلفی مانند خودرو‌های هیدروژنی و دیگر اشکال انرژی تجدیدپذیر باشند.

محبوبیت خودرو‌های برقی به سرعت در حال افزایش است، اما هنوز هم عواملی وجود دارند که پیشرفت آنها را کند می‌کنند از جمله اضطراب محدوده، زمان شارژ طولانی و قیمت‌های بالا. زیرساخت‌های ناکافی پیل‌های سوختی هیدروژنی نیز چالش اصلی این فناوری است.

اگرچه، این یک ایده کاملا جدید است، خودروی توریومی با نام متفاوت T می‌خواهد چیزی بسازد که در مقایسه با خودرو‌های برقی بیشتر دوستدار محیط زیست باشد و معایب آنها را نیز نداشته باشد. با استفاده از ترکیبی از توریم و الکل، حتی با طی میلیون‌ها کیلومتر مسافت، نیازی به سوخت گیری مجدد و پر کردن باک خودرو نیست.

موتور‌های توریومی طبقه‌ای از خودرو‌ها هستند که از توریوم به عنوان سوخت موتور احتراق داخلی استفاده می‌کنند. توریوم یک عنصر رادیواکتیو رادیومتری با قابلیت پشتیبانی از واکنش هسته‌ای و در نتیجه تولید نیرو است.

در موتور‌های توریومی، توریوم بسیار اندکی (تنها هشت گرم) در معرض لیزر‌ها یا مواردی قرار می‌گیرد که تا ذرات را برای تولید همجوشی به حرکت درآورند. چنین فرآیند‌های شکافتی دمای بالایی تولید می‌کنند که برای نیرو دادن به پیستون‌ها استفاده شده و در نتیجه، چرخ‌های خودرو را از طریق انرژی مکانیکی به حرکت در می‌آورند.

بارزترین مزیت استفاده از توریو به عنوان یک منبع سوخت قدرتمند، توانایی آن در ارائه چگالی انرژی بالا است. اگر فقط چند گرم توریوم داشته باشید، می‌توانید انرژی مورد نیاز برای حرکت یک میلیون مایل مسافت را بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد حفظ کنید.

این سوخت با سوخت‌های معمولی قابل مقایسه نیست، ۲۰ میلیون برابر قدرتمندتر و بسیار فراتر از کارایی است. طراحی موتور و سیستم سوخت بدون آلایندگی، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم خودروی جدید توریومی است، زیرا نه گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌کند و نه آلاینده‌های هوای محیط‌های سربسته.

فناوری مبتنی بر لیزر شعار اصلی موتور توریوم قدرت است. توریم یک ماده شیمیایی آنوسترادیک است که می‌تواند برای هدایت پرتو‌های لیزر به صورت ماروتیک استفاده شود. از آنجایی که یک بمب توریومی در یک موتور خودرو الکترون‌های با انرژی بالا را از فرستنده دریافت می‌کند، انرژی ساطع می‌کند.

نور لیزر در محفظه‌ای متمرکز می‌شود که در آن گاز نیتروژن و هیدروژن وجود دارد که منجر به واکنش پلاسما می‌شوده و یک کانال گرم را ایجاد می‌کند. این گرما موتور فوق العاده قدرتمندی ایجاد می‌کند که انرژی گرمایی را به حرکت مکانیکی تبدیل کرده که قدرت چرخ‌های خودرو و پیشرانه آن است.

در این موتور از هوا، سوخت‌های رایج و شمع استفاده نمی‌شود. توریوم ماده‌ای است که نیمه عمر آن بین ۵ تا ۱۰ سال است، بنابراین به جای سوخت‌گیری معمولی، شیوه‌ای برای سوخت گیری دائمی است؛ بنابراین خودرو‌های توریومی با بیشترین برد و کارایی در بین خودرو‌های موجود منحصربه‌فرد هستند.

تصور کنید به لطف اولین موتور توریمی که پتانسیل بسیار بالاتری نسبت به ترکیب هیدروژن و خودرو‌های برقی دارد، خودروسازی چگونه می‌تواند تغییر کند. در واقع، خودروسازان امکان تولید آن را بدون واکنش‌های هسته‌ای در نظر گرفته اند، اما در این بین تنها یک ایراد می‌توان به چنین موتور‌هایی وارد کرد و آن این است: هیچ کس تمایل ندارد در خودرویی که یک نیروگاه رادیو اکتیو دارد، رانندگی کند.

https://stnews.ir/short/VWPDo
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: