علمی، پژوهشی و فناوری

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان واکاوی کردند:

اثرات ورزش در دوران بارداری و بهبود عملکرد قشر مغزی نوزاد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی سمنان به یافته های جالبی در خصوص اثرات مثبت ورزش در دوران بارداری، رسیده اند؛ پروفسور علی رشیدی پور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برخی از این دستاوردهای علمی و پژوهشی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری، این پژوهشگر، گفت :یکی از مطالعات صورت گرفته در مرکز مطالعات و تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، بررسی اثرات ورزش در رودان بارداری روی سلامت مادر و جنین بوده است. 

دکتر رشیدی پور با تأکید بر اینکه ورزش در دوران بارداری باید منطبق با یک الگوی خاص و تحت نظر مشاوران پزشکی باشد، افزود : با رعایت این اصول، ورزش اثرات مثبتی دارد و علاوه بر کاهش فشار خون منجر به کنترل فشار خون می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ضمن تشریح اثرات مثبت و مفید ورزش در دوران بارداری مادر، گفت : ورزش منطبق با الگو، منجر به افزایش اعتماد به نفس ، کاهش استرس، بهبود خلق و خوی مادر و افزایش جریان خون جفت می‌شود.

پروفسور رشیدی پور ادامه می‌دهد: مطالعات انجام شده روی مدلهای مختلف حیوانی حاکی از این امر است که توانایی یادگیری در نوزادانی که مادران آنان در دوران بارداری ورزش می‌کردند، بسیار بالاتر از سایر کودکان است چرا که ورزشِ اصولی، منجر به افزایش قشر مغز نوزاد در دوران بارداری مادر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان یادآور می‌شود: آزمایش های متعدد نشان می‌دهد ورزش نه تنها برای افراد سالم مفید است بلکه در شرایط پاتولوژیک هم بسیار برجسته است و به عنوان مثال موش های معتاد را در معرض الگوی ورزش قرار دادیم که فرایند ترک را سریعتر طی کردند.

وی می‌گوید : همچنین موش هایی که دچار عارضه فراموشی، پارکینسون و... هستند اگر در معرض الگوی ورزش قرار گیرند، سریعتر بهبود می یابند.

پروفسور رشیدی پور با اشاره به تاثیر معجزه آسای ورزش در درمان بیماران، می‌گوید : در بسیاری از بیماران در کنار روش های درمانی رایج، تعیین یک الگوی ورزشی، اثرات شگفت انگیزی در بهبود حال بیماران دارد، به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و در شرایط عادی هم اثرات مفیدی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تاکید بر اینکه 30 دقیقه ورزش به صورت روزانه باید در برنامه افراد سالم گنجانده شود، یادآور شد : ورزش در دانش آموزان بعد از آموزش مفاهیم سخت منجر به تسهیل فرایند یادگیری شده و کیفیت زندگی افراد مبتلا به عارضه پارکینسون و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

پروفسور رشیدی پور خاطرنشان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته بهتر است بانوان باردار به ویژه در سه ماهه اول، دوم بارداری در طول هفته سه بار و به مدت 20 دقیقه تحت نظر پزشک ورزش ملایم هوازی داشته باشند.

https://stnews.ir/short/VbrO2
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: