پزشکی و سلامت

ارتباط مصرف مکمل‌های گیاهی با آسیب کبدی

مطالعه‌ای جدید از دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که استفاده مکرر از مکمل‌های گیاهی رایج مانند زردچوبه و چای سبز می‌توانند آسیب کبدی به دنبال داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : تحقیق روی نمونه‌های جمع‌آوری شده از نظرسنجی‌های ملی نشان داده است که بسیاری از مردم این مکمل‌ها را بدون توصیه پزشکی مصرف می‌کنند. این یافته‌ها بر اهمیت نظارت بیشتر و ارتقای آگاهی در مورد خطرات مرتبط با مکمل‌ها تأکید دارد.

بر اساس مطالعه محققان دانشگاه میشیگان، میلیون‌ها آمریکایی مکمل‌هایی با ترکیبات گیاهی سمی کبدی مصرف می‌کنند.

در طی یک دوره 30 روزه، 4.7 درصد از بزرگسالان مورد بررسی در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه که از سال 2017 تا 2020 انجام شده بود، مکمل‌های گیاهی و غذایی حاوی حداقل یکی از گیاهان زردچوبه، چای سبز، آشواگاندا، کوهوش سیاه، گارسینیا کامبوجیا و محصولات حاوی مخمر برنج قرمز استفاده کردند.

این مقاله به تازگی در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

دکتر آلیسا لیخیتساپ، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «علاقه ما زمانی شروع شد که مواردی از سمیت کبدی ناشی از مصرف مکمل‌های گیاهی و رژیمی را در افرادی که در مطالعه‌ای به نام DILIN ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کردیم. اما دشوار بود که بگوییم چند نفر و چرا از این مکمل‌ها  استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از آمریکایی‌ها مصرف این محصولات را در برنامه خود دارند و تخمین زده می‌شود که 15 میلیون آمریکایی بزرگسال این محصولات را به طور منظم مورد استفاده قرار می‌دهند.»

چالش مکمل‌های گیاهی

تحقیقات قبلی در این زمینه، گیاهان خاص مورد مطالعه را به عنوان سمیت کبدی بالقوه مشخص کرده بودند. مکمل‌ها به دلایل متعدد مانند: فقدان مقررات دولتی، توجه ناکافی در غربالگری‌های پزشکی و برچسب‌گذاری اشتباه مکرر مرتبط با هم برای محققان نگران‌کننده هستند.

رابرت فونتانا، نویسنده ارشد این مطالعه نیز عنوان کرد: «در یک مطالعه قبلی، ما متوجه شدیم که برچسب‌گذاری اشتباه زیادی روی برخی از این محصولات وجود دارد. ما تجزیه و تحلیل شیمیایی انجام دادیم و حدود 50 درصد عدم تطابق بین مواد ذکر شده روی برچسب و آنچه واقعا حاوی آنها بود، یافتیم که بسیار نگران‌کننده است. اگر مکملی بخرید و در آن نوشته شده باشد که دارای یک ماده خاص است، مشخص نیست که درست باشد یا خیر.»

احتمال آسیب به کبد با مصرف مکمل‌های گیاهی

برچسب‌گذاری نادرست به دلیل فقدان مقررات امکان‌پذیر است. از آنجایی که اثرات این مکمل‌های گیاهی به خوبی شناخته نشده است، پزشکان اغلب از بیماران نمی‌پرسند که چه مکمل‌هایی مصرف می‌کنند.

لیخیتساپ بیان کرد: «ما نمی‌دانستیم که افراد زیادی از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند. به این دلیل که وقتی پزشکان بیماران را در مطب می‌بینند در مورد استفاده از مکمل‌ها سؤال نمی‌کنند، یا اثرات آنها را در نظر نمی‌گیرند.»

در جمعیت مورد مطالعه، بیشترین مکمل‌های گیاهی مورد استفاده زردچوبه (46/3 درصد) و پس از آن چای سبز (01/1 درصد)، آشواگاندا و کوهوش سیاه (38/0 درصد)، گارسینیا کامبوجیا (27/0 درصد) و محصولات حاوی برنج مخمر قرمز (19/0 درصد) بودند. اکثر کاربران گزارش کردند که این مکمل‌های گیاهی را به طور مستقل و بدون توصیه پزشک مصرف می‌کنند. شایع‌ترین دلیلی که برای مصرف داروهای گیاهی ارائه شد، بهبود یا حفظ سلامتی بود.

انگیزه‌های مصرف مکمل‌های گیاهی

از میان مصرف‌کنندگان زردچوبه، 26.8 درصد این محصولات را برای فواید احتمالی آن در راستای سلامت مفاصل یا آرتروز مصرف کردند، در حالی که 27.2 درصد از مصرف‌کنندگان چای سبز امیدوار بودند که سطح انرژی خود را بهبود بخشند. اکثر افرادی که گارسینیا کامبوجیا مصرف می‌کردند نیز امیدوار بودند که این گیاه به کاهش وزن آنها کمک کند.

یکی از انگیزه‌های این تحقیق، رشد صنعت مکمل‌های گیاهی و غذایی است. محققان این مقاله اعلام می‌کنند که بیش از 80000 مکمل منحصر به فرد برای خرید در سراسر جهان وجود دارد و فروش مکمل‌ها در سال 2023 از 150 میلیارد دلار در ایالات متحده فراتر رفته است.

مطالعه دیگری افزایش 70 درصدی پیوند کبد به دلیل آسیب ناشی از مکمل‌های گیاهی را از سال 2010 تا 2020 در مقایسه با سال‌های 1994 تا 2009 نشان داده است.

این مطالعه قادر به ایجاد هیچ نوع رابطه علت و معلولی بین مصرف شش ماده گیاهی و آسیب کبدی نبود، چرا که این مطالعه قرار گرفتن در معرض مکمل در جمعیت عمومی ایالات متحده را ارزیابی کرد. هر چند با توجه به فقدان مقررات، محققان همچنان امیدوار هستند که پزشکان و بیماران را از میزان ناشناخته بودن این مکمل‌ها آگاه کنند.

فونتانا تأکید کرد: «ما سعی می‌کنیم آگاهی را افزایش دهیم که مکمل‌های بدون نسخه‌ای که مردم مصرف می‌کنند و می‌خرند، آزمایش نشده‌اند و بی‌خطر بودن آنها ثابت نشده است.»

https://stnews.ir/short/NBmbd
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: