علمی، پژوهشی و فناوری

شبکه‌ی اجتماعی،

اسامی سرمایه‌گذاران پلتفرم X در دادگاه فاش شد

اسناد قانونی اطلاعاتی را درباره‌ی افرادی افشا کرده است که در خرید توییتر و تغییر نام آن به X با ایلان ماسک همکاری کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  طبق فهرستی که وکلای X در دادگاه فدرال این هفته ارائه کردند، مشخص شده است که این شبکه‌ی اجتماعی به‌تازگی ۹۵ مالک مشترک پیدا کرده است. این فهرست برای اولین‌بار به عموم مردم نشان می‌دهد که چه کسانی مالکان مشترک این پلتفرم هستند. این در حالی است که ماسک در سال ۲۰۲۲ شرکت توییتر را خرید و آن را به شرکتی خصوصی تبدیل کرد.

مشخص نیست که این فهرست چقدر به‌روز است. وکلای X در ابتدا فهرست را در ژوئن ۲۰۲۳ در دادگاه ثبت و آن را این هفته عمومی کردند. وکلای X تلاش کردند تا فهرست سهام‌داران حقوقی را خصوصی نگه دارند؛ اما یکی از قاضیان فدرال در کالیفرنیا این شرکت را مجبور کرد تا آن را به‌عنوان بخشی از دادخواست ارائه‌شده‌ی کارمندان سابق توییتر فاش کند که شرکت را به نقض قراردادهای استخدامی خود متهم می‌کنند.

شرکت X سال گذشته فهرستی ویرایش‌شده را در دادگاه ثبت کرد. سپس، بعد از اینکه جیکوب سیلورمن، روزنامه‌نگار، برای عمومی‌شدن فهرست درخواست داد، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در سان‌فرانسیسکو، سوزان ایلستون، روز سه‌شنبه دستور داد که وکلای X نسخه‌ای ویرایش‌نشده ارائه دهند.

در دعاوی مدنی، عرف است که شرکت‌ها حداقل برخی از جزئیات مالکیتشان را فاش کنند و دادگاه فدرال در سان‌فرانسیسکو قانونی دارد که می‌گوید طرف‌های غیر‌دولتی دادخواست باید نام کسانی را فاش کنند که منفعت مالی دارند.

دادگاه به ریاست قاضی ایلستون، با استناد به اصل حاکمیت قانون و حق عمومی دسترسی به اطلاعات، به عمومی‌شدن سوابق دادرسی حکم داد و استثناهای معمول از‌جمله حفاظت از اسرار تجاری را در این زمینه مردود شمرد.

در‌حالی‌که در اسناد می ۲۰۲۲، تنها ۱۸ سرمایه‌گذار در مذاکرات فروش توییتر به ماسک نام برده شده بودند، فهرست فعلی مالکان مشترک به ۹۵ نفر رسیده است. این افزایش درخورتوجه از تغییرات گسترده در ساختار مالکیت پس از فروش توییتر به ماسک حکایت می‌کند. برخی از سرمایه‌گذاران اولیه سهام خود را حفظ کرده‌اند؛ درحالی‌که سرمایه‌گذاران جدیدی نیز به این گروه پیوسته‌اند.

حداقل ۲۷ نفر از مالکان مشترک در سرمایه‌گذاری مختلف مرتبط با Fidelity Investments، شرکت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و کارگزاری مستقر در بوستون حضور دارند. در سال ۲۰۲۲، شبکه‌ی اجتماعی X فقط نهاد Fidelity را به‌عنوان مالک مشترک فهرست کرد. Fidelity بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر در روز پنجشنبه پاسخ نداد.

برخی از مالکان مشترک افراد یا نهادهایی هستند که سهام خود را در توییتر به‌عنوان شرکت عمومی داشتند و پس از فروش آن به ماسک، بخشی از سهامشان را حفظ کردند. این گروه شامل جک دورسی‌، یکی از بنیان‌گذاران توییتر و مدیرعامل سابق آن است. او به درخواست برای اظهار‌نظر ارسال‌شده به شرکت خود، یعنی Block، پاسخ نداد.

درباره‌ی ۹۵ مالک مشترک این ابهام وجود دارد که سهام خود را به‌تازگی خریده‌اند یا سهام‌داران قدیمی توییتر هستند که سهامشان را از دو سال پیش تاکنون حفظ کرده‌اند.

افشای اطلاعات نشان می‌دهد که سه مدیر اجرایی سابق و فعلی شرکت‌های ایلان ماسک، ازجمله امید افشار، عضو سابق تسلا و استیو دیویس، مدیر اجرایی The Boring Co و رابین رن، معاون سابق تسلا، سهام زیادی در این کسب‌وکار جدید رسانه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند. تاکنون این افراد به درخواست‌ها برای اظهار‌نظر در‌این‌باره پاسخ نداده‌اند.

یکی از مالکان جدید شرکت‌های تحت‌مالکیت Combs هستند. TMZ سهام او را در ماه نوامبر گزارش کرده بود. علاوه‌براین، Ackman، میلیاردر و مدیر صندوق پوشش ریسک، از‌طریق بنیاد Pershing Square خود سهام درخورتوجهی در این پروژه دارد.

او به‌عنوان فعال اجتماعی شناخته می‌شود و به‌طور مرتب در شبکه‌های اجتماعی، ازجمله X، درباره‌ی مسائل مختلف اظهار‌نظر می‌کند. Ackman به‌دلیل کمپینی شناخته می‌شود که علیه مدیران برخی دانشگاه‌ها به اتهام ضدیهود‌بودن راه‌اندازی کرده بود. سخن‌گوی Ackman بلافاصله به درخواست برای اظهار‌نظر پاسخ نداد.

اسناد قانونی، اطلاعاتی را درباره افرادی که در خرید توییتر توسط ایلان ماسک و تغییر نام آن به X مشارکت داشته‌اند، افشا کرده

به‌نقل از NBCNews، پیامی که برای شرکت Combs Global ارسال شد، بلافاصله پاسخی دریافت نشد. Combs با چندین اتهام حقوقی مواجه است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به اتهام قاچاق انسان اشاره کرد. او تاکنون هرگونه تخلف را رد کرده و اتهامی علیه او اثبات نشده است. بااین‌حال همان‌طورکه NBCNews گزارش کرده، او همچنان تحت تحقیقات جنایی قرار دارد. این تحقیقات سه ماه پیش و پس از یورش به خانه‌های او در لس‌آنجلس و میامی آغاز شد.

درحالی‌که در پرونده‌ی اوراق بهادار می ۲۰۲۲، نام ۱۸ سرمایه‌گذاری ذکر شده بود، در افشای جدید این هفته، تعدادی از این سرمایه‌گذاران حذف شده‌اند. دلیل این تفاوت در فهرست‌ها هنوز مشخص نشده است.

ماسک و سرمایه‌گذاران مشترک او ۴۴ میلیارد دلار برای خرید شرکتی پرداخت کردند که در آن زمان به‌عنوان توییتر شناخته می‌شد. Fidelity گفت که معتقد است ارزش توییتر از آن زمان حدود ۷۱ درصد کاهش یافته است.

از زمان مالکیت ایلان ماسک، شبکه‌ی اجتماعی X با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. ازنظر عملیاتی، این پلتفرم به کانون تجمع نئونازی‌ها و افراط‌گرایان تبدیل شده و نگرانی‌ها درباره‌ی افزایش گفتار نفرت و اطلاعات نادرست را تشدید کرده است.

همچنین ازنظر مالی، بسیاری از برندهای بزرگ و تبلیغ‌کنندگان به‌دلیل نگرانی بابت ارتباط با چنین محتوایی، همکاری با X را متوقف کرده‌اند. این امر باعث شده است که X در حفظ درآمدهای تبلیغاتی‌اش با مشکل مواجه شود.

https://stnews.ir/short/NYRvE
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: