پزشکی و سلامت ,علمی، پژوهشی و فناوری

استفاده از نانوحباب در آبیاری محصولات را زیاد و باکیفیت می‌کند

استفاده از نانوحباب در آبیاری گلخانه‌ها، به دلیل افزایش میزان اکسیژن آب و جذب بهتر توسط ریشه گیاه، باعث افزایش کمیت و کیفیت محصول می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : استفاده از نانوحباب‌ها در آبیاری گلخانه‌ها باعث می‌شود میزان اکسیژن محلول موجود در آب افزایش یابد. از طرفی ابعاد حباب‎‌های اکسیژن را به قدری ریز می‌کند که به راحتی توسط ریشه گیاه قابل جذب باشد.یک فعال فناور در این باره گفت: میزان اکسیژن محلول مطلوبی که برای آب گلخانه‌ها استفاده می‌شود بین 15 تا 25 ppm است و ابعاد حباب‌های گازی که پیشنهاد می‌شود گلخانه‌داران استفاده کنند، کمتر از 200 نانومتر است.

این فناور در ادامه از فواید استفاده از نانوحباب‌ها برای گلخانه‌داران اظهار کرد: افزایش کمی برداشت محصول یکی از فواید استفاده از نانوحباب‌ها برای گلخانه‌داران است. همچنین این کار باعث کاهش استفاده از قارچ‌کش‌های ناحیه ریشه و به طبع آن کاهش پاتوژن‌های ناحیه ریشه می‌شود. از دیگر فواید استفاده از نانوحباب‌ها، کاهش محسوس میزان جلبک درون لوله‌های آبیاری و بهبود کیفی محصول است.وی افزود: دو نوع دستگاه با توجه به نوع سیستم آبیاری برای گلخانه‌داران پیشنهاد می‌شود. نوع اول استاتیک است که برای گلخانه‌دارانی که از دستگاه تغذیه اتوماسیون هیدروپونیک استفاده نمی‌کنند و محلول غذایی را به‌صورت دستی می‌سازند پیشنهاد می‌شود و نوع دوم دستگاه‌های این‌لاین است که برای گلخانه‌هایی مناسب است که از دستگاه‌های اتوماسیون تغذیه هیدروپونیک استفاده می‌کنند.وی اظهار کرد: ظرفیت دستگاه نانوحباب باتوجه‌به تعداد دفعات آبیاری، حداکثر میزان آبیاری در طول روز و نوع سیستم آبیاری پیشنهاد می‌شود.

استفاده از ژنراتورهای نانوحباب برای انواع سیستم‌های هیدروپونیک پیشنهاد می‌شود.
این فعال فناور خاطرنشان کرد: میزان افزایش برداشت انتظاری، با توجه به نوع سیستم کشت و نوع محصول تعیین می‌شود اما به طور کلی عددی بین 5 تا 30 درصد از افزایش برداشت را گلخانه‌داران به ما گزارش دادند. بهتر است بعد از انتخاب نوع سیستم آبیاری و تعیین دقیق ظرفیت آبیاری برای تهیه دستگاه‌های نانو اقدام کنند.لازم به ذکر است دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو در زمستان سال گذشته عنوان کرده بود که بیش از ۱۰۰ گلخانه کشور به تجهیزات نانوحباب ساخت ایران مجهز شده‌اند. گلخانه‌های تجهیز شده با این فناوری، حدود ۱۰_۲۰ درصد افزایش میزان تولید و بیش از ۲۰ درصد افزایش در میزان محصولات درجه یک دارند.

https://stnews.ir/short/VdKl1
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: