علمی، پژوهشی و فناوری

هوش مصنوعی،

استفاده لینکدین از داده‌های کاربران برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی

به‌نظر می‌رسد که لینکدین ممکن است مدل‌های هوش مصنوعی خود را بدون به‌روزرسانی قوانین استفاده از داده‌ها با اطلاعات کاربران آموزش داده باشد. این اتفاق باعث شده تا سازمان‌های حامی حقوق داده به این اقدام شبکه‌ی اجتماعی مذکور واکنش نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : کاربران لینکدین در ایالات متحده گزینه‌ای انتخابی در صفحه‌ی تنظیمات خود دارند که اعلام می‌کند این پلتفرم از اطلاعات شخصی آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد محتوا استفاده می‌کند. این گزینه جدید نیست؛ اما مدیا ۴۰۴ به‌صورت عمومی آن را برجسته کرده است. موضوع جالب این است که LinkedIn در ابتدا سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به‌روزرسانی نکرده بود تا این کاربرد جدید از داده‌های کاربران را به‌طور کامل منعکس کند.

با اینکه لینکدین اکنون شرایط خدمات خود را به‌روزرسانی کرده، این تغییرات معمولاً پیش از اجرای چنین سیاست‌هایی و برای اطلاع کاربران انجام می‌شود. هدف از این اطلاع‌رسانی‌ها، دادن فرصت به کاربران برای بازبینی حساب خود یا حتی ترک پلتفرم است. بااین‌حال، این بار چنین اقدامی انجام نشده است و کاربران بدون اطلاع کافی در‌معرض این تغییرات قرار گرفته‌اند.

این تغییرات در مناطق مختلف متفاوت است. کاربران LinkedIn در اتحادیه‌ی اروپا (EU) و منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس به‌دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌تر حریم خصوصی در این مناطق با این تغییرات مواجه نیستند. قوانینی مانند قانون عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) در این مناطق کاربران را در‌برابر جمع‌آوری و پردازش غیرمجاز داده‌ها محافظت می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، لینکدین نمی‌تواند این سیاست‌ها را در کشورهای یادشده اجرا کند.

LinkedIn در پرسش‌و‌پاسخی عمومی اعلام کرده است که مدل‌های هوش مصنوعی خود را برای ارائه‌ی پیشنهادهای نوشتاری و پست به کاربران آموزش می‌دهد. همچنین، این احتمال وجود دارد که این مدل‌ها را شرکت مادر لینکدین، یعنی مایکروسافت، آموزش دهد.

لینکدین به‌‌وضوح بیان کرده است که داده‌های کاربران هنگام استفاده از پلتفرم جمع‌آوری می‌شوند. این داده‌ها شامل پست‌ها، مقاله‌ها، تعداد دفعات استفاده از لینکدین، ترجیحات زبانی و بازخوردهای ارائه‌شده به تیم‌های این شرکت است. هدف از جمع‌آوری داده‌ها، بهبود عملکرد و دقت مدل‌های هوش مصنوعی است که برای پیشنهاد محتوا و سایر ویژگی‌های مرتبط در شبکه‌ی اجتماعی مذکور استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان از جمع‌آوری داده‌ها جلوگیری کرد؟

تک‌کرانچ می‌نویسد که کاربران لینکدین می‌توانند از جمع‌آوری داده‌هایشان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی جلوگیری کنند. برای انجام این کار، آن‌ها باید به بخش حریم خصوصی داده‌ها در منو تنظیمات LinkedIn در نسخه‌ی دسکتاپ مراجعه کنند. در این بخش، گزینه‌ای به نام «استفاده از داده‌های من برای بهبود هوش مصنوعی تولید محتوا» وجود دارد که می‌توان آن را غیرفعال کرد. با‌این‌حال، این انصراف فقط برای داده‌هایی که از‌این‌پس جمع‌آوری می‌شوند، اعمال می‌شود و بر داده‌های قبلی تأثیری نخواهد گذاشت.
نگرانی‌های سازمان‌های حامی حقوق داده

این وضعیت باعث شده است تا سازمان‌های حامی حقوق داده مانند Open Rights Group (ORG) به آن واکنش نشان دهند. سازمان یادشده از دفتر کمیسر اطلاعات بریتانیا (ICO) درخواست کرده است که لینکدین و آن دسته از شبکه‌های اجتماعی را بررسی کند که داده‌های کاربران خود را به‌طور پیش‌فرض برای آموزش هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌کنند.

طبق قوانین حریم خصوصی، شبکه‌های اجتماعی باید قبل از استفاده از داده‌های کاربران برای اهداف جدید، به‌طور شفاف به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند و این فرصت را به کاربران بدهند تا در‌صورت تمایل، از جمع‌آوری داده‌هایشان جلوگیری کنند. بااین‌حال، در این زمینه به‌نظر می‌رسد که LinkedIn چنین اطلاع‌رسانی به‌موقعی را انجام نداده و همین موضوع باعث نگرانی‌های گسترده شده است.

استفاده از داده‌های کاربران برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، به‌خصوص بدون اطلاع‌رسانی دقیق، موضوعی است که نه‌تنها باعث نگرانی کاربران شده؛ بلکه سازمان‌های حامی حقوق داده را نیز حساس کرده است. با قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در برخی مناطق مانند اتحادیه‌ی اروپا اجرا می‌شود، پلتفرم‌هایی مانند لینکدین مجبورند سیاست‌های خود را برای محافظت از حریم خصوصی کاربران تغییر دهند. باوجوداین، در کشورهایی که این قوانین وجود ندارد، شرکت‌ها ممکن است به‌راحتی از داده‌های کاربران برای اهداف جدیدی مانند آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند.

اگرچه لینکدین امکان انصراف از جمع‌آوری داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند، همچنان بحث‌هایی درباره‌ی شفافیت و زمان‌بندی این تغییرات وجود دارد. با‌توجه‌به انتقادها و بررسی‌های جاری، احتمالاً این موضوع در آینده بیشتر در کانون توجه قرار خواهد گرفت و شاید به اصلاحات بیشتری در‌زمینه‌ی سیاست‌های حریم خصوصی منجر شود.

https://stnews.ir/short/e8rAP
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: