پزشکی و سلامت ,علمی، پژوهشی و فناوری

انقلابی در بسته‌بندی مواد غذایی/ پد ضدمیکروبی جدید ایرانی ماندگاری محصولات را دوچندان می‌کند

محققان ایرانی با تولید پد ضدمیکروبی نوین، گامی بزرگ در جهت افزایش ماندگاری مواد غذایی برداشته‌اند. این پد که می‌تواند به صورت تک لایه یا دو لایه بر روی بسته‌بندی محصولات قرار گیرد، با جلوگیری از رشد میکروب‌ها، از فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : محققان ایرانی با تولید پد ضدمیکروبی نوین، گامی بزرگ در جهت افزایش ماندگاری مواد غذایی برداشته‌اند. این پد که می‌تواند به صورت تک لایه یا دو لایه بر روی بسته‌بندی محصولات قرار گیرد، با جلوگیری از رشد میکروب‌ها، از فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

پد ضدمیکروبی جدید که حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه است، بر پایه مواد طبیعی تولید شده و به راحتی از بسته‌بندی جدا می‌شود. این فناوری که نمونه‌های مشابه آن در سطح جهانی نیز در حال توسعه است، به عنوان یک بسته‌بندی فعال شناخته می‌شود و می‌تواند به طور چشمگیری عمر مفید محصولات غذایی، به ویژه گوشت تازه، را افزایش دهد.

مزایای این پد ضدمیکروبی به شرح زیر است؛

  • افزایش ماندگاری مواد غذایی: با مهار رشد میکروب‌ها، از فساد زودرس محصولات جلوگیری می‌کند.
  • ایمنی بیشتر مواد غذایی: کاهش خطر آلودگی میکروبی و انتقال بیماری‌ها.
  • کاهش ضایعات غذایی: با افزایش عمر مفید محصولات، از هدر رفت مواد غذایی جلوگیری می‌شود.
  • تولید از مواد طبیعی: این پد بر پایه مواد طبیعی تولید شده و برای محیط زیست سازگار است.
  • قابلیت جدا شدن آسان: به راحتی از بسته‌بندی جدا شده و به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند.

این فناوری نوین که بر اساس یک پایان‌نامه دانشگاهی توسعه یافته است، در حال حاضر در مرحله ثبت اختراع بوده و مقالات علمی مرتبط با آن در حال چاپ هستند. محققان امیدوارند که با تجاری‌سازی این محصول، بتوانند به صنعت بسته‌بندی مواد غذایی کشور کمک شایانی کرده و گامی مهم در جهت تامین امنیت غذایی بردارند.

https://stnews.ir/short/4ABqQ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: