علمی، پژوهشی و فناوری

تلگرام،

اولین بیانیه رسمی تلگرام بعد از دستگیری پاول دوروف

تلگرام پس از دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار این شبکه‌ی اجتماعی، بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد و در آن از تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  مدیرعامل شبکه‌ی پیام‌رسان تلگرام، پاول دوروف، همچنان در فرانسه بازداشت است که این وضعیت احتمال دارد تا چهار روز دیگر ادامه یابد. این خبر بر‌اساس گزارش رویترز و پوشش رسانه‌های محلی منتشر شده است.

پاول دوروف، میلیاردر روسی‌تبار و بنیان‌گذار تلگرام، روز شنبه پس از فرود هواپیمای شخصی‌اش در فرودگاهی نزدیک پاریس به‌دست مقام‌های فرانسوی بازداشت شد. دلایل دقیق این بازداشت هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است؛ اما همکاری‌نکردن تلگرام با مقام‌های قانونی که این پلتفرم به‌دلیل آن شناخته شده است، احتمالاً نقش مهمی در این موضوع ایفا کرده است. دوروف به مشارکت در جرایم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر، کلاه‌برداری و ترویج تروریسم متهم شده است.

تلگرام امکان رمزگذاری سرتاسری را برای چت‌های خصوصی فراهم کرده است؛ اما گروه‌های عمومی و خصوصی این پلتفرم از این نوع رمزگذاری بهره‌مند نیستند. درحالی‌که این مسئله حریم خصوصی کاربران در چت‌های خصوصی را تا حدودی تضمین می‌کند، به مقام‌های قانونی اجازه می‌دهد تا به‌راحتی به محتوای گروه‌های عمومی و خصوصی دسترسی پیدا و فعالیت‌های مجرمانه را ردیابی کنند.

دیروز پیام‌رسان تلگرام بیانیه‌ی رسمی زیر را منتشر کرد:

تلگرام از قوانین اتحادیه‌ی اروپا، از‌جمله قانون خدمات دیجیتال، پیروی می‌کند. نظارت این شبکه‌ی اجتماعی در چهارچوب استانداردهای صنعت و به‌طور مداوم در حال بهبود است. پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، چیزی برای پنهان‌کردن ندارد و اغلب در اروپا سفر می‌کند. ادعای اینکه پلتفرمی یا مالک آن مسئول سوءاستفاده از آن پلتفرم هستند، پوچ است. تقریباً یک‌میلیارد نفر کاربر در سراسر جهان از تلگرام به‌عنوان ابزار ارتباطی و منبع اطلاعات حیاتی استفاده می‌کنند. ما منتظر حل سریع این وضعیت هستیم.

قانون خدمات دیجیتال (DSA) چیست؟

نئووین می‌نویسد قانون خدمات دیجیتال (DSA) چهارچوب قانونی جدیدی در اتحادیه‌ی اروپا است که برای تنظیم پلتفرم‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است. هدف اصلی DSA این است فعالیت‌های آنلاینی را محدود کند که در دنیای واقعی غیرقانونی هستند و از سوءاستفاده از این پلتفرم‌ها جلوگیری کند. به‌عبارت‌دیگر، DSA می‌خواهد پلتفرم‌ها را مسئولیت‌پذیرتر و شفافیت بیشتری در آن‌ها ایجاد کند.

با وجود داشتن حدود یک‌میلیارد نفر کاربر، تلگرام با کارمندان اندکی اداره می‌شود. این پلتفرم در برخی کشورها به پناهگاهی برای آزادی‌بیان و مخالفان سیاسی و در برخی دیگر به ابزاری برای فعالیت‌های مجرمانه و انتشار اطلاعات نادرست تبدیل شده است. این تضاد ماهیت دوگانه‌ی تلگرام را نشان می‌دهد که هم می‌تواند ابزاری برای آزادی و هم ابزاری برای سوءاستفاده باشد.

https://stnews.ir/short/NK2DJ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: