علمی، پژوهشی و فناوری

اکتشافاتی که درستی نظریه‌های اینشتین را تایید می‌کنند

با اینکه بیش از یک قرن از انتشار نظریه نسبیت آلبرت اینشتین می‌گذرد، رصدها و اکتشافات مختلف بارها درستی این نظریه را ثابت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : آلبرت اینشتین، فیزیکدان افسانه‌ای از زمانه خود جلوتر بود. او که در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ متولد شد، زمانی پا به این جهان گذاشت که سیاره کوتوله پلوتو هنوز کشف نشده بود و پروازهای فضایی رویایی دوردست به شمار می‌رفتند.

اینشتین با وجود محدودیت‌های فناوری زمانه‌ی خود، نظریه‌ی معروف نسبیت را منتشر کرد. او در سال ۱۹۱۵ پیش‌بینی‌هایی را درباره‌ی ماهیت جهان منتشر کرد که تا بیش از ۱۰۰ سال پس از انتشار، همچنان اعتبار خود را حفظ کرده‌اند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین رصدها و اکتشافاتی می‌پردازیم که درستی نظریه اینشتین را ثابت می‌کنند.

اولین تصویر سیاه‌چاله

وجود سیاه‌چاله‌ها به‌عنوان اجرامی فوق چگال که حتی نور هم نمی‌تواند از آن‌ها بگریزد، به‌نوعی نظریه نسبیت عام اینشتین را ثابت می‌کند. این اجرام باعث ایجاد شدیدترین خمیدگی‌ها در بافت فضازمان می‌شوند و گرانش بسیار بالایی دارند.

نظریه نسبیت عام اینشتین، گرانش را به‌عنوان پیامدی از خمیدگی فضازمان توصیف می‌کند؛ به‌ویژه که هرچقدر جرمی سنگین‌تر باشد، خمیدگی فضازمان هم بیشتر است و باعث می‌شود اجرام کوچک‌تر به داخل آن سقوط کنند. این نظریه همچنین وجود سیاه‌چاله‌ها را پیش‌بینی می‌کند که باعث خمیدگی شدید فضازمان می‌شوند.

وقتی پژوهشگرها تلسکوپ ایونت هورایزن (EHT) را برای ثبت اولین تصویر سیاه‌چاله به‌کار بردند، ثابت کردند در بسیاری از موارد حق با اینشتین بوده است. برای مثال هر سیاه‌چاله دارای نقطه‌ای بی‌بازگشت به نام افق رویداد است که باید تقریبا دایره‌ای و براساس جرم سیاه‌چاله، اندازه‌ای پیش‌بینی‌پذیر داشته باشد. تصویر تاریخ‌ساز تلسکوپ ایونت هورایزن نشان داد این پیش‌بینی دقیقا درست بوده است.

پژواک سیاه‌چاله

ستاره‌شناس‌ها با کشف الگوی عجیبی از پرتوی ایکس در نزدیکی سیاه‌چاله‌ای در فاصله‌ی ۸۰۰ میلیون سال نوری از زمین، درستی نظریه‌ی سیاه‌چاله‌های اینشتین را ثابت کردند. پژوهشگرها علاوه بر تابش پرتو ایکس قابل انتظار که از مقابل سیاه‌چاله چشمک می‌زند، «پژواک‌های درخشان» پیش‌بینی‌شده‌ی پرتوی ایکس را که از پشت سیاه‌چاله ساطع می‌شود، کشف کردند. از آنجا که سیاه‌چاله فضازمان را در اطراف خود خم می‌کند، این تابش پشتی از روی زمین مشاهده‌پذیر است.

امواج گرانشی

نظریه‌ی نسبیت عام همچنین نوسان‌های عظیم در بافت فضازمان یا امواج گرانشی را شرح می‌دهد. این امواج حاصل ادغام سنگین‌ترین اجرام جهان مثل سیاه‌چاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی هستند. فیزیکدان‌ها با استفاده از آشکارسازی ویژه به نام رصدخانه‌ی موج گرانشی تداخل‌سنج لیزری (LIGO) وجود امواج گرانشی را در سال ۲۰۱۵ تأیید کردند و از آن زمان ده‌ها نمونه‌ی دیگر از این امواج را کشف کردند که ثابت می‌کنند باز هم حق با اینشتین بوده است.

https://stnews.ir/short/4LXvO
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: