علمی، پژوهشی و فناوری

ایران در آغاز راه هوش مصنوعی؛ سند آرمانی با ابهامات فراوان

مدیرعامل مرکز توسعه فناوری زعیم گفت: سند هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده اما این سند آرمانی است و کار عجولانه ای بود و ابهامات زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی برای دومین سال متوالی توسط مرکز نوآوری نکسترا برگزار شد. این رویداد با هدف شبکه‌سازی میان بازیگران مؤثر و فعالان این حوزه در اکوسیستم هوش مصنوعی، کارآفرینی و نوآوری برگزار می‌شود.

ابوالحسن فیروزآبادی؛ مدیرعامل مرکز توسعه فناوری زعیم، در این همایش اظهار کرد: این نمایشگاه طی 5 سال گذشته تکرار شده و تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت مسابقات بهبود یافته است. با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و شاخه‌های مختلف آن در صنعت و بازار، تحولاتی در این حوزه رخ داده که زیست جدیدی برای بشر ایجاد کرده و او را با سرعت بیشتری به سوی جهانی شدن سوق خواهد داد.

وی افزود: توسعه هوش مصنوعی از الزامات اصلی رشد کشورها است و رقابتی جدی میان آنها وجود دارد. در حال حاضر، آمریکا بازیگر اصلی این حوزه است و چین در مقام دوم قرار دارد. آنچه آمریکا را متمایز می‌کند، رهبری و پیشرو بودن در هوش مصنوعی است. هماهنگی میان غول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مانند گوگل، مایکروسافت، متا، آمازون، اینتل و اپل در این زمینه بسیار مهم بوده است.

فیروزآبادی در ادامه گفت: شرکت‌های بزرگ به سمت انحصار در سخت‌افزارهای GPU حرکت کرده‌اند. تمرکز بر مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و پردازش داده‌ها باعث شده تا این شرکت‌ها اپلیکیشن‌های جدیدی در حوزه شبکه‌های اجتماعی و تحلیل داده‌ها ارائه دهند.

وی در مورد چین اظهار کرد: چینی‌ها در ICT هوشمندانه عمل کرده‌اند. در حالی که اینترنت را آمریکایی‌ها توسعه دادند، چینی‌ها با بهره‌گیری از بازار بزرگ داخلی خود و ورود به حوزه سخت‌افزار، موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. چین با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد اکوسیستم رقابتی، برتری خود را در ثبت پتنت‌ها نشان داده و چند سالی است که مقام اول ثبت پتنت در جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین، پروژه‌های بزرگی در سطح امنیت ملی تعریف کرده‌اند.

فیروزآبادی افزود: اروپایی‌ها در حوزه تکنولوژی جا مانده‌اند و حالت دفاعی به خود گرفته‌اند. آن‌ها بیشتر به جنبه‌های حقوقی و حریم خصوصی توجه دارند و توسعه تکنولوژی در اولویتشان قرار ندارد. با این حال، توجه به استارتاپ‌ها و حمایت از SMEها در اروپا اهمیت زیادی دارد.

وی در مورد وضعیت ایران بیان کرد: ایران هنوز به صورت جدی وارد عصر هوش مصنوعی در سطح ملی نشده است. سند هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده، اما این سند آرمانی است و کار عجولانه ای بود و ابهامات زیادی دارد. در حالی که سرعت تحولات هوش مصنوعی بسیار بالا است و آینده آن قابل پیش‌بینی نیست، سند هوش مصنوعی بیشتر به آموزش محور است و اولویت‌بندی‌های آن بسیار کلی هستند.

فیروزآبادی تأکید کرد: برای پیشرفت در این حوزه، تمام جامعه دانشگاهی، صنعتی و سرمایه‌داری کشور باید همگرا عمل کنند. اگر پروژه‌های بزرگ مانند شهرهای هوشمند تعریف شود و شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی حول این پروژه‌ها شکل بگیرند، شاهد تحولات مثبت خواهیم بود.

وی در پایان گفت: تحولات در این حوزه بهت‌آور است و دولت‌های اخیر ایران فاقد برنامه‌های ملی بزرگ در این زمینه بوده‌اند.

https://stnews.ir/short/4Q5Ra
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: