علمی، پژوهشی و فناوری

این طوفان خورشیدی شدید چه تاثیری بر کره زمین گذاشت؟

روز دوشنبه ۱۲ آگوست ۲۰۲۴، زمین شاهد یک طوفان ژئومغناطیسی شدید بود که آژانس ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) پیش‌بینی کرد آسمان چندین کشور را با نورهای خود روشن می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : این آژانس اعلام کرد که نشانه‌های این طوفان ژئومغناطیسی سطح ۴ از ۵ را از ساعت ۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ رصد کرده است. 

NOAA توضیح داد که چنین رویدادی می‌تواند منجر به ظهور شفق‌های قطبی خفیف در آلاباما و شمال کالیفرنیا شود. این طوفان خورشیدی جدید ناشی از پرتاب جرم تاجی بود که انفجارهایی از ذرات منتشر شده از خورشید هستند. هنگامی که این ذرات به زمین می‌رسند، میدان مغناطیسی آن را مختل می‌کنند.

اریک لاگادک، فیزیکدان نجومی از رصدخانه کوت دازور فرانسه، در پستی در پلتفرم ایکس نوشت: در حال حاضر شفق‌های قطبی زیادی وجود دارد... اگر طوفان تا شب ادامه یابد، ممکن است بتوانیم برخی از نورها را ببینیم.

متیو دومینیک، فضانورد ناسا، روز یکشنبه تصویری خیره‌کننده از شفق‌های قطبی را که از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده بود، در ایکس  منتشر کرد.

با این حال، طوفان‌های ژئومغناطیسی می‌توانند تأثیرات منفی نیز داشته باشند، از جمله اختلال در سیستم‌های ارتباطی با فرکانس بالا، ماهواره‌ها و شبکه‌های برق.

در ماه مه، زمین شاهد طوفان‌های ژئومغناطیسی "شدید" بود که اولین مورد از نوع خود از سال ۲۰۰۳ بود و آسمان ایالات متحده، اروپا و استرالیا را با شفق‌های قطبی خیره‌کننده روشن کرد.

این نوع پدیده‌ها در مرحله اخیر افزایش می‌یابد، زیرا خورشید در حال حاضر به اوج فعالیت خود نزدیک می‌شود که بر اساس چرخه‌ای ۱۱ ساله رخ می‌دهد.

دانشمندان توصیه می‌کنند که مردم در مناطق تحت تأثیر این پدیده، احتیاط‌های لازم را انجام دهند و از وسایل الکترونیکی حساس محافظت کنند. همچنین، این رویداد فرصتی نادر برای عکاسان و دوستداران آسمان شب فراهم می‌کند تا شاهد نمایشی خیره‌کننده از نورهای طبیعی باشند.

https://stnews.ir/short/4yRkX
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: