علمی، پژوهشی و فناوری

این محصولات فناورانه جدید کاربرد نظامی دارند

فناوری های جدید نظامی به سرعت در حال تحول و پیشرفت هستند و نقش حیاتی در تغییر معادلات جنگی و امنیت جهانی ایفا می کنند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : از پهپادهای پیشرفته و رباتهای جنگی گرفته تا سیستم های دفاعی مبتنی بر هوش مصنوعی، این فناوری ها توانسته اند کارایی و دقت عملیات نظامی را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

پهپادها با قابلیت های شناسایی و حمله دقیق، به نیروهای نظامی امکان می دهند تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در میدان نبرد، اهداف خود را مورد حمله قرار دهند.

همچنین، استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل داده ها و پیش بینی تهدیدات، به فرماندهان نظامی کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرند و از وقوع حملات غافلگیرانه جلوگیری کنند.

این تحولات نه تنها توانمندی های نظامی کشورها را افزایش داده، بلکه چالش های جدیدی نیز در زمینه اخلاقیات و قوانین جنگی به وجود آورده است.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا برخی از جدیدترین محصولات فناورانه با کاربرد نظامی را به شما معرفی کنیم.

خودروی زرهی Sting

شرکت‌های Archimedes Defense و Unplugged Performance در یک همکاری مشترک، سری جدیدی از خودروهای سایبرتراک به نام Sting را معرفی کرده‌اند که مدل APC  آن برای شرایط سخت و خاص جنگی با کاربرد نظامی طراحی شده‌است.

مدل پیشرفته Sting APC برای کسانی که به دنبال مشارکت فعال در مناطق جنگی و ناآرامی‌ها هستند، معرفی شده است.

این مدل با قابلیت محافظت در برابر مین‌ها و مواد انفجاری و پوشش فولادی و سرامیکی ارتقا یافته و امنیت بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کند.

این پوشش، که به صورت بولت‌آن و بولت‌آف قابل نصب است، همچنین قادر به مقابله با آتش توپ‌های سنگین ۱۴.۵ میلی‌متری می‌باشد و یک گزینه ایده‌آل برای شرایط سخت و خطرناک به شمار می‌رود.

این خودرو با سوخت‌های مختلف مانند Jet A، JP-8، دیزل و بیودیزل کار می‌کند و انعطاف‌پذیری بیشتری برای افزایش دامنه حرکت فراهم می‌کند.

در صورتی که G125 به درستی عمل کند، می‌تواند دامنه سایبرتراک را تا ۶۸۰ مایل (۱۰۹۴ کیلومتر) افزایش دهد که بسیار فراتر از دامنه ۴۷۰ مایل (۷۵۷ کیلومتر) تبلیغ‌شده توسط تسلا است.

 این امر به رانندگان اجازه می‌دهد تا به مناطق دورافتاده سفر کنند بدون آنکه نگرانی از کمبود انرژی برای بازگشت داشته باشند.

در حال حاضر، رزرو این مدل با مبلغ ۵۰۰ دلار امکان‌پذیر است، اما اطلاعات دقیقی درباره قیمت نهایی در دسترس نیست.

Archimedes اطلاعات قیمت‌گذاری را به دلیل سفارشی بودن ساخت‌ها به‌طور عمومی منتشر نکرده و قیمت‌ها نیز متناسب با نیازهای مشتری متغیر خواهند بود.

فرماندۀ نظامی هوش مصنوعی

محققان چینی یک فرماندۀ نظامی هوش مصنوعی (AI) ساخته‌اند، که بر اساس نبوغ برنامه‌ریزان استراتژیک، به گونه‌ای طراحی شده است که نقاط قوت و ضعف انسان را منعکس کند.

گفته می شود این فرماندۀ هوش مصنوعی نظامی در یک آزمایشگاه در کالج عملیات دانشگاه دفاع ملی در شیجیاژوانگ به شکل سری محبوس است.

محققان توضیح دادند که تنظیمات اولیۀ فرماندۀ هوش مصنوعی شبیه یک استراتژیست کارکشته و باهوش است.

هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های ذهنی سالم، شخصیتی متین و استوار، توانایی تجزیه و تحلیل و قضاوت در موقعیت‌های مختلف با آرامش کامل است.

آنها همچنین می‌گویند که هوش مصنوعی عاری از تصمیمات احساسی یا تکانشی است و با یادآوری سناریوهای تصمیم‌گیری مشابه از حافظه، در طراحی برنامه‌های عملی بسیار سریع می‌باشد.

به گفتۀ محققان شخصیت فرماندۀ مجازی را می‌توان در صورت لزوم تنظیم کرد. امّا ممکن است انسان‌ها تحت فشار شدید، در تصمیم‌گیری‌های کاملاً منطقی ناکارآمد عمل کنند.

آنها توضیح می‌دهند که این فرماندۀ هوش مصنوعی به جای تکیه بر تجزیه و تحلیل خالص، از دانش تجربی برای تصمیم‌گیری‌های رزمی استفاده می‌کند.

این فرمانده به دنبال راه‌حل‌های رضایت‌بخش است، سناریوهای مشابه را از حافظۀ خود بازیابی و به سرعت یک برنامۀ قابل اجرا را تدوین می‌کند.

موشک کروز رادارگریز لاکهید مارتین

شرکت لاکهید مارتین آمریکا از یک موشک کروز رادارگریز جدید با طراحی پیشرفته و توانایی عبور از سیستم‌های دفاعی دشمن رونمایی کرد.

این موشک با نام اختصاری JASSM و مدل AGM-158 XR قادر است به صورت مخفیانه و با سرعت بالا به اهداف دوردست حمله کند و هدف از ساخت آن افزایش توانمندی‌های نظامی و تقویت قدرت حملات دقیق است.

موشک AGM-158 XR می‌تواند یک کلاهک جنگی ۱۰۰۰ پوندی (۴۵۴ کیلوگرم) حمل کند و گفته می‌شود که برد آن به موشک‌های Tomahawk نزدیک است.

اگر این درست باشد، می‌تواند از فاصله ۱۰۰۰ مایل (۱۶۰۰ کیلومتر) یا بیشتر از هدف مورد نظر شلیک شود.

موشک کروز رادارگریز دارای مقطع عرضی ذوزنقه‌ای شکل مشابه مدل‌های قبلی خود است، همچنین دارای حسگرها و اویونیک‌های جدیدی می‌باشد.

مانند LRASM، این موشک نیز دارای یک لینک داده است که امکان حمله گروهی موشک‌ها را فراهم می‌کند.

این موشک به صورت ماژولار طراحی شده است، به طوری که می‌توان آن را برای مأموریت‌های مختلف سفارشی‌سازی کرد یا در طول زمان ارتقا داد.

خودروی نجات Deep Orange 15

ارتش ایالات متحده آمریکا به تازگی از خودروی مفهومی نجات نیمه‌خودران خود به نام Deep Orange 15، که توسط دانشجویان طراحی و ساخته شده، رونمایی کرده است.

این خودرو که با تمرکز بر فناوری‌های پیشرفته و قابلیت‌های نظامی طراحی شده است، به عنوان یک پلتفرم آزمایشی برای نوآوری‌های جدید در زمینه‌های مختلف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروژه ترکیبی از همکاری میان صنعت و دانشگاه است، که هدف آن ارتقای قابلیت‌های نظامی آینده می‌باشد.

این وسیله نقلیه آینده‌نگر توسط دانشجویان دانشگاه کلمسون طراحی شده است تا عملیات جست‌وجو و نجات را متحول کند.

همچنین Deep Orange 15 به فناوری‌های پیشرفته متعددی مجهز است، که برای مقابله با چالش برانگیزترین شرایطی می‌باشد که در طول عملیات نجات با آن مواجه می‌شوند.

خودروی Deep Orange 15 مجهز به سیستم تعلیق نیمه فعال، مکانیسم نوآورانه بارگیری زباله، باتری با ولتاژ بالا، صندلی‌های چرخان سرنشین و یک مجموعه انتقال قدرت هیبریدی است.

رونمایی از Deep Orange 15 گامی مهم به سوی تحقق وسایل نقلیه زمینی خودمختار برای مأموریت‌های جست‌وجو و نجات است.

جالب اینجا است دانشجویانی که روی این پروژه کار می‌کردند، نمونه اولیه خودروی نجات Deep Orange 15 را طراحی و ساخته‌اند تا نیازهای ارتش ایالات متحده را تنها در 18 ماه برآورده کند.

سیستم ماهواره ای جدید چین

چین به تازگی سیستمی مبتنی بر شبکه ماهواره‌ای مشابه استارلینک طراحی کرده، که قادر به شناسایی هواپیماهای رادارگریز (stealth fighters) است.

این فناوری با شبکه‌ای از ماهواره‌ها، به بهبود توانایی ردیابی هواپیماهای رادارگریز می‌پردازد و می‌تواند تأثیر مهمی در تاکتیک‌های دفاعی و نظامی داشته باشد.

پژوهشگران چینی ادعا می‌کنند که با موفقیت سیگنال‌هایی را که به ویژگی‌های دقیقی مانند حرکت روتور پهپاد مربوط می‌شوند، شناسایی کرده‌اند.

این موضوع امکان‌پذیری و اثربخشی روش و طراحی سیستم در کاربردهای ضد پهپاد و هواپیماهای رادارگریز را تأیید می‌کند.

تیم توضیح داد که این موضوع مزایای قابل توجهی در شناسایی اهداف کوچک و رادارگریز فراهم خواهد کرد.

با استفاده از منابع تابش شخص ثالث، سیستم‌های رادار می‌توانند قابلیت‌های رادارگریزی و ضد جمینگ بهتری داشته باشند.

https://stnews.ir/short/V7rj9
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: