همایش‌ها و جشنواره‌ها ,علمی، پژوهشی و فناوری

بازنگری نقشه جامع علمی کشور برای پاندمی‌های آینده مهم است

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک، گفت آینده‌نگری در حوزه زیست‌فناوری مهم است زیرا در کرونا ۷ پلتفرم تولید واکسن تشکیل شد درحالی که ماده اولیه موجود نبود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : نشست افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در این نشست گفت: پیشرفت علم و فناوری باید همه جانبه و متوازن باشد. ما در برخی از شاخص‌ها مانند تعداد استاد و دانشگاه و دانشجو و هیئت عامی رشد کردیم و در برخی شاخصها مثل صادرات های تک رشد نکردیم.

 این یکی از آسیب‌های علم و فناوری در کشور است.وی در ارتباط با نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: از اهداف نقشه جامع علمی کشور، رسیدن به کسب ۳ درصد از بازار جهانی در حوزه زیست فناوری است که عقب هستیم.وی افزود: بازنگری نقشه جامع علمی کشور در حوزه زیست‌فناوری را بر عهده گرفتیم. نکته اول در این زمینه آسیب شناسی این نقشه است. چه مسائلی را در اجرا و تحقق با آن روبرو بودیم که با رویکرد مسئله محوری آنها را حل کنبم.محمدی عنوان کرد: همچنین مطالعه تطبیقی دیگر کشورها در نقشه جامع علمی آنها مورد تاکید واقع شد. وی در ادامه گفت: چشم انداز ۲۰ ساله ما در حوزه علم و فناوری را باید بتوانیم تبیین کنیم. آینده نگری در حوزه زیست‌فناوری اهمیت دارد‌ زیرا ما با پاندمی‌های آینده مواجه خواهیم بود. چه تصمیم و نقشه‌ای برای آنها گرفتیم. در کرونا ثابت شد در این زمینه مشکل داریم.

 ۷ پلتفرم تولید واکسن تشکیل شد درحالی که ماده اولیه موجود نبود.محمدی عنوان کرد: همگرایی و هماهنگی مجموعه‌هایی که می‌توانند در زمینه‌ "های تک" نقش ایفا کنند را نیاز داریم که به آن در نقشه جامع علمی کشور بپردازیم که در کرونا جای آن خالی بود.وی افزود: از جمله پیشنهادات، رصد تحولات علمی جهان، اقتصاد زیستی، آموزش ابتدایی تا نظام آموزش عالی، پروبیوتیک‌ها و اولویت‌ها و الزاماتی که در صنعت نیاز داربم.
محمدی خاطرنشان کرد: جایگاه اول ژنتیک و زیست‌فناوری در جهان اسلام را پیشنهاد دادند. ژنتیک و زیست فناوری به عنوان اولویت الف سند آتی پیشنهاد کردند.

https://stnews.ir/short/erXrR
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: