علمی، پژوهشی و فناوری

با سیاه‌چاله‌ یاب به کمک ستاره شناسان بروید

به زودی مردم عادی می‌توانند با استفاده از برنامه‌ای به نام سیاه‌چاله‌ یاب، ستاره‌شناسان را در تشخیص تصاویر واقعی ستاره‌ها کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : برنامه سیاه‌چاله یاب (Black Hole Finder) هم در گوشی‌های هوشمند و هم در رایانه‌ها قابل استفاده است.

در این برنامه، سه تصویر نشان داده می‌شود، که شامل یک تصویر جدید، یک تصویر قدیمی از همان نقطه آسمان و یک تصویر ترکیبی از این دو است.

کاربر باید تصمیم بگیرد که آیا در تصویر جدید موضوع جدید و قابل توجهی وجود دارد یا خیر. در صورت عدم اطمینان می‌توان گزینه «نامشخص» را انتخاب کرد.

این برنامه توسط دانشمندان کنسرسیوم سیاه‌چاله هلند عرضه شده است.

این برنامه به دلیل محو شدن سریع نور سیاه‌چاله‌ها در زمان رصد آنها به وجود آمده است تا کاربران بتوانند به وسیله آن به دانشمندان کمک کنند تا تلسکوپ‌های خود را به سمت نقاط دقیق‌تر نشانه بروند.

این تصاویر توسط تلسکوپ‌های BlackGEM در شیلی جمع‌آوری می‌شوند.

هنگامی که یک موج گرانشی شناسایی می‌شود، این تلسکوپ‌ها بلافاصله آسمان را برای یافتن نورهای درخشان و کوتاه‌مدتی که از ادغام دو ستاره نوترونی و تشکیل یک سیاه‌چاله ایجاد می‌شوند، جست‌وجو می‌کنند.

این نورها حداکثر یک هفته دوام می‌آورند، بنابراین یافتن سریع‌ترین کاندیداها بسیار مهم است. اما برخی عوامل مانند ماهواره‌ها یا نویزهای پس‌زمینه می‌توانند باعث ایجاد تصاویر گمراه‌کننده شوند.

این گروه از هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص تصاویر واقعی استفاده می‌کنند.

دانشمندان معتقد هستند که انسان‌ها در تشخیص الگوها بسیار بهتر از الگوریتم‌ها عمل می‌کنند.

در همین راستا با استفاده از این برنامه، مردم نه تنها به دانشمندان کمک می‌کنند، بلکه به بهبود عملکرد هوش مصنوعی نیز کمک خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در این پروژه، با شناسایی تعداد زیادی از تصاویر مشکوک، می‌توانند به مقام «کاربر برتر» برسند و حتی فرصت همکاری در مقالات علمی را کسب نمایند.

به عبارت دیگر، با کمک این برنامه، هر کسی می‌تواند در کشف یکی از اسرارآمیزترین پدیده‌های کیهان مشارکت داشته باشد.

https://stnews.ir/short/Nga2z
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: