پزشکی و سلامت

در گفت و گو با کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مطرح شد:

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت جسم و روان و حافظه

غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهمترین و شاید اساسی ترین راه دستیابی به سلامت جسم است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز ، فاطمه عالیشوندی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص گفت: تغذیه در همه بخش های زندگی افراد نقش دارد. از تاثیر در یادگیری تا سلامت جسمی و درمان بیماری نوع و مقدار موادغذایی بر سلامت جسم ما تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد:  امروزه ارتباط پرخوری و چاقی با بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌، بیماری‌های مفصلی مثل آرتروز، بیماری‌های کیسه صفرا، نقرس و بیماری غیره کاملا اثبات شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تغذیه و رژیم غذایی یکی از مسائل اساسی زندگی در دنیای امروز است که نه تنها برای تناسب اندام، بلکه برای رسیدن به سلامتی و برخورداری از بدنی آماده مورد توجه قرار می‌گیرد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه بیان کرد: برای خوشبخت بودن باید جسم سالم و روح آرامی داشت و اگر جسممان را با خوردن غذاهای مفید سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت.

افرادی که به استرس ، ضعف حافظه ، خستگی ، افسردگی  مبتلایند فقط از لحاظ روحی آسیب پذیر نیستند بلکه در معرض ابتلا به انواع بیماریهای جسمی قرار می گیرند .

این کارشناس تعریف جامعی از غذای سالم توضیح داد و گفت: غذای سالم یا ایمن،  غذایی است که از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده باشد. به عبارتی، غذای سالم عاری از مواد زیان بخش و مضر و متشکل از اجزای مفید برای سلامت مصرف کنندگان است.

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روانی افراد

فاطمه عالیشوندی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص تصریح کرد: تغذیه نامناسب می تواند عامل بیماری های روحی و افسردگی در افراد شود به گونه ای که رژیم غذایی نامناسب نه تنها عامل انواع بیماری‌های جسمی است، بلکه بر روح و روان افراد نیز تاثیر مستقیم میگذارد، از سویی تغذیه مناسب نقش مهمی در درمان و پیشگیری از مشکلات روحی، روانی مانند افسردگی دارد.

او به این نکته اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد، افرادی که بیش از اندازه از غذای آماده، فست فود و شیرینی استفاده می کنند، کمتر احساس شادی می کنند و اغلب افسرده اند. بدن انسان دارای میکروارگانیسم هایی به نام “ microbiome ” است که اغلب در روده زندگی می کنند و به دو گروه باکتری های مفید و مضر تقسیم بندی می شوند.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد:  به طور کلی غذا و تغذیه نقش مهمی در تقویت یا تضعیف سیستم ایمنی بدن دارند. بد نیست بدانید شایع ترین علت ضعف سیستم ایمنی سوء تغذیه است که ممکن است ناشی از کمبود پروتئین ها، ویتامین ها و املاح یا انرژی باشد و در اثر افزایش دریافت انرژی و چاقی صورت گیرد.

وی همچنین در ادامه به تغذیه نامناسب اشاره کرد و گفت : تغذیه نامناسب می تواند عامل بیماری های روحی و افسردگی در افراد شود به گونه ای که رژیم غذایی نامناسب نه تنها عامل انواع بیماری‌های جسمی است، بلکه بر روح و روان افراد نیز تاثیر مستقیم میگذارد، از سویی تغذیه مناسب نقش مهمی در درمان و پیشگیری از مشکلات روحی، روانی مانند افسردگی دارد.

این فعال حوزه تغذیه خاطرنشان کرد: توصیه هایی برای داشتن رژیم غذایی سالم می‌توان ارائه داد از جمله، تنوع غذایی داشته باشید، بین غذای دریافتی و میزان فعالیت بدنی خود تعادل برقرار کنید   وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید، هر روز حدود ۵۰۰ گرم سبزی و میوه تازه در برنامه غذایی خود بگنجانید،  مصرف قند و شکر و نمک را در برنامه غذایی خود محدود کنید و در آخر نان و غلات سبوس دار را جایگزین انواع سفید و تصفیه شده آن کنید.

اثر تغذیه بر سلامت مغز و حافظه

او می‌گوید: تغذیه مناسب علاوه بر اثر بر عملکرد جسمی، تاثیر فوق العاده ای بر عملکرد مغز انسان دارد. کمبودهای تغذیه ای بلافاصله موجب عوارض جسمی نمی شوند ، ولی در عوض علایم و آثار کمبودها به صورت‌ های گوناگون هشدار هایی را اعلام میدارد. از جمله می توان به کاهش و افت توان جسمی، خستگی، بی‌حوصلگی، افسردگی، کاهش توان یادگیری، کاهش قدرت حافظه و قدرت تمرکز، کاهش مقاومت در مقابل عوامل بیماری‌ زا، افزایش ابتلا به بیماری‌های گوناگون و طولانی شدن دوره‌ی نقاهت بیماری اشاره نمود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: امروزه در جهان اهمیت زیادی به روشهای تغذیه و طریق آموزش آن داده می شود، تغذیه یعنی رابطه بین غذاهایی که مصرف می کنیم و کاری که بدن انجام می دهد ، تمام مراحلی که غذا باید بگذراند تا انسان به رشد کامل جسمی و روانی برسد تغذیه نام دارد.

وی می‌گوید: وقتی می خواهیم یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم باید از تمام گروههای غذایی ، سبزیها و حبوبات ، گوشت و لبنیات و  استفاده کنیم، زیرا. هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند نیازهای ما را تامین کند .

خواب مطلوب و تغذیه

فاطمه عالیشوندی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در خاتمه کلام افزود: گرچه عوامل متعددی بر کیفیت خواب تأثیر می گذارند، اما از تأثیر تغذیه نیز نباید غافل شد. سروتونین، هورمونی است که به خواب رفتن و ورود به مراحل مختلف خواب را تنظیم می کند. این در حالی است که ترشح سروتونین به تجمع تریپتوفان در خون بستگی دارد. متأسفانه بسیاری از خوراکی های دارای این ماده پروتئین زیادی دارند که می تواند سبب بی خوابی شوند.

وی ادامه داد: تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که اعمال برخی تغییرات در رژیم غذایی طی پنجاه سال گذشه نقش مهمی در افزایش بیماری‌های روانی داشته است. روشی که در حال حاضر برای تولید غذاها به کار می رود تعادل مواد مغذی مهم مورد مصرف را بر هم زده است. گرایش مردم به مصرف غذاهای حاوی قند و چربی بیشتر و اجتناب از مصرف مواد غذایی تازه منجر به افسردگی و مشکلات حافظه می‌شود.

https://stnews.ir/short/V7j3p
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: