علمی، پژوهشی و فناوری

تبدیل بدن بیماران به کارخانه داروسازی

دانشمندان راهی پیشنهاد کردند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های بدن را وادار کرد تا به یک کارخانه داروسازی تبدیل شوند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : بر اساس یک مطالعه جدید، آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) مهندسی شده سلول ها را به کارخانه‌های زیستی کوچک تبدیل کرده که داروهایی را برای درمان موفقیت آمیز بیماری التهابی پوست و دو نوع سرطان تولید می‌کنند. این فناوری راه را برای درمان‌هایی هموار می کند که در آن بدن بیماران داروهای خود را می سازد.
آران‌ای پیام‌رسان حاوی دستورالعمل‌هایی است که سلول را هدایت می‌کند تا پروتئین خاصی را با استفاده از دستگاه داخلی خود بسازد. آران‌ای پیام‌رسان کاربردهای زیادی از جمله به عنوان یک درمان مبتنی بر ژن برای طیف وسیعی از بیماری ها دارد.

مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، یکی از این کاربردها را شرح می‌دهد. محققان مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس از mRNA مهندسی شده برای ترغیب سلول‌ها به ترشح داروهای خود برای درمان موفقیت آمیز پسوریازیس و سرطان در موش‌ها استفاده کرده‌اند.

همزمان با پیشرفت‌های اخیر در تحقیقات mRNA، پیشرفت در زمینه ارائه درمان با استفاده از نانوذرات صورت گرفته است. با این حال، بیشتر تحقیقات به سمت تولید پروتئین‌هایی از سلول‌ها است که مستقیماً در داخل سلول‌ها استفاده شوند یا به طور غیرمستقیم مسیرهای سلولی مانند مسیرهای مورد نیاز برای ویرایش ژن را تحریک کنند. در مطالعه کنونی، محققان رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند و بر بیرون آوردن پروتئین‌های مهم از سلول‌ها تمرکز کردند تا بتوانند اثرات درمانی در سایر نقاط بدن داشته باشند.

هنگامی که محققان موش‌های مبتلا به پسوریازیس را با mRNA اصلاح‌شده کدکننده داروی اتانرسپت درمان کردند، پلاک‌های پوستی آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. پسوریازیس را یک بیماری خودایمنی است و باعث التهاب پوست می‌شود.هنگامی که آنها موش های مبتلا به سرطان روده بزرگ را با mRNA های اصلاح شده کد کننده ضد داروی PD-L1 درمان کردند، رشد تومور به طور قابل توجهی کاهش یافت و موش ها دو برابر موش های درمان نشده عمر کردند.

آنها گفتند داروهای تولید شده با استفاده از این فناوری می تواند سلامت و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری های التهابی، سرطان ها، اختلالات لخته شدن خون، دیابت و اختلالات ژنتیکی مختلف را بهبود بخشد. نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شد.

https://stnews.ir/short/Vwo03
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: