علمی، پژوهشی و فناوری

تحویل صندوق نوآوری با ۸ برنامه حمایتی به دولت چهاردهم/سایه سنگین «بوروکراسی» اعطای تسهیلات

صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار اقدامات حمایتی به منظور تحقق سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از GDP، خدمات توانمندسازی و سرمایه‌گذاری، اخیرا اقدامات حمایتی دیگری را در قالب ۸ برنامه تدوین و اجرایی کرده، این در حالی است که همچنان سهم دانش‌بنیان‌های نوپا و فناور از تسهیلات این صندوق اندک است و سایه بوروکراسی عریض و طویل حاکم بر این نهاد دولتی بر سر دانش‌بنیان‌ها سنگینی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : 

رهبر معظم انقلاب، در دیدار خود با نخبگان در سال ۱۴۰۰، با اشاره به اینکه سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی باید از یک درصد (در آن زمان) به ۵ درصد ظرف ۴ سال آینده برسد، عملاً هدف کلان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور را تبیین کردند. در همین راستا، هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد تخصصی تامین مالی فناوری و نوآوری در کشور، این هدف کلان را در صدر اهداف راهبردی خود قرار دادند که به این شرح است:

 

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۸ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کرده است که نسبت به دوره مشابه در دولت قبل، ۱.۸ برابر شده، همچنین صندوق از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون، ۱۳ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان ضمانت‌نامه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده که ۲.۶ برابر نسبت به دوره مشابه در دولت قبل بوده است.

مجموع خدمات سرمایه‌گذاری صندوق نیز در دولت سیزدهم به ۵۲۶۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه دولت قبل، ۲.۵ برابر شده و خدمات توانمندسازی صندوق با افزایش ۳.۶ برابری نسبت به دوره مشابه در دولت قبل، به ۱۸۵ میلیارد تومان رسیده است.

ارائه این خدمات از سوی صندوق، به دستاوردهای متعددی نیز از جمله افزایش فروش شرکت‌های دانش‌بنیان، تثبیت و ایجاد اشتغال جدید در این شرکت‌ها، توسعه خطوط تولید محصولات دانش‌بنیان و نیز توسعه و ارتقاء محصولات دانش‌بنیان جدید، انعقاد قراردادهای جدید برای شرکت‌های دانش‌بنیان با کارفرمایان مختلف و صرفه‌جویی ارزی منجر شده است.

 

تعریف ۸ بسته حمایتی

صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳؛ «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه حمایتی تحت عنوان «جهش تولید دانش‌بنیان» را برنامه‌ریزی و تدارک دیده است. این برنامه در قالب ۸ بسته حمایتی با دو رویکرد مشارکت مردم در جهش تولید دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق تأمین مالی با مشارکت مردم و استفاده از سرمایه‌های خُرد مردمی برنامه‌ریزی شده است.

بسته حمایتی برنامه جهش

دامنه شمول این بسته حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که فروش کل شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ (بر اساس گزارش‌های معاملات فصلی/صورت‌های مالی) بیشتر از ۵ میلیارد تومان و کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان و یا در غیر این صورت حداقل ۱۰ درصد فروش شرکت مربوط به فروش محصولات دانش‌بنیان باشد.

در صورتی که شرکتی برنامه عملیاتی مشخصی برای رشد تولیدات دانش‌بنیان خود باشته باشد نیز مشمول این برنامه می‌شود، مشروط بر آنکه یا رشد حداقل ۲ برابری مقدار تولید محصولات و یا خدمات دانش‌بنیان و رشد حداقل ۳ برابری فروش محصولات یا خدمت دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲و یا افزایش فروش محصولات دانش‌بنیان به میزان حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان و رشد حداقل ۵۰ درصدی فروش دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته باشند.

شرکت‌هایی که امکان تأمین تضامین مورد نظر بانک‌ها را ندارند، می‌­توانند از «ضمانت‌نامه اعتباری» صندوق به عنوان تضمین استفاده کنند.

این تسهیلات از طریق بانک‌های عامل پرداخت می‌شود و یکی از شاخص‌های مهم بانک‌ها، نسبت «سرمایه ثبتی شرکت متقاضی به میزان تسهیلات» است. این نسبت باید حداقل ۱۰ درصد باشد. به بیان دیگر، از نظر بانک‌ها، یک شرکت حداکثر می‌تواند تا ۱۰ برابر سرمایه ثبتی خود تسهیلات دریافت کند.

https://stnews.ir/short/Nj5v5
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: