پزشکی و سلامت

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان:

تزریق واکسن پنوموکوک در 120 کشور قبل از ایران/کاملترشدن جدول واکسن در ایران ضرورت دارد

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در آیین آغاز تزریق واکسن پنوموکوک در اصفهان با بیان اینکه تزریق واکسن پنوموکوک در 120 کشور قبل از ایران انجام شده است؛ گفت: چندهفته دیگر واکسن روتاویروس هم اضافه خواهد شد که ادامه واکسیناسیون اهمیت دارد و واکسن ایران باید کاملتر هم بشود بعنوان مثال تشخیص سیاه سرفه سخت است اما به نظر می‌رسد در جامعه شیوع بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان :  با توجه به ادغام واکسن پونوموکوک در سیستم واکسیناسیون روتین کودکان، معاونت بهداشت استان اصفهان افتتاحیه آن را امروز شنبه ۱۳ مردادماه در مرکز ابن سینا برگزار کرد. واکسیناسیون با واکسن پنوموکوک همزمان با چهلمین سال توسعه برنامه واکسیناسیون کشور گامی دیگر برای ارتقای سلامت کودکان است. این واکسن در ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی  تزریق خواهد شد.

دکتررضا فدایی با اشاره به اینکه  راه طولانی طی شده تا به اینجا رسیدیم؛ اظهار کرد: یک تابلویی در ورودی انستییتو پاستور تهران در سالنی که به نام شهید مدرس هست؛ وجود دارد در واقع در مذاکرات مرکز شورای ملی در اواخرا دوره قاجار وقتی لایحه احداث موسسه رازی مطرح بوده اکثر نمایندگان آن دوره گفته بودند اینکارها بیخود است و به درد ایران نمی‌خورد اما شهید مدرس دفاع می‌کند و می‌گوید ما برای دامپزشکی و انسان واکسن نیاز داریم بگذارید شروع کنند وآغاز شد. 

وی  در ادامه با یادآوری اینکه وقتی ما وارد سیستم شدیم پیشکسوت‌های ما که 30 امین سال کارشان بود می‌گفتند ما باید دنبال بچه‌‌های مردم می دویدم که بیایند واکسن بزنند؛ گفت: اما اکنون بجایی رسیده ایم که وقتی خانواده مراجعه می‌کند اگر بگوییم واکسن نداریم  آنها شاکی می‌شوند؛ این دستاوردها را باید حفظ کنیم. 

دکتر فدایی افزود: سودمندترین کار حوزه سلامت در کنار تامین آب بهداشتی واکسیناسیون است و محاسبه شده در اقتصاد سلامت و به ازای هر واحد پولی که در واکسیناسیون سرمایه گذاری شود 20 تا 50 برابر بازدهی دارد. منتها اشکال کار اینجاست که وقتی یک کاری را موفق انجام دادیم و وقتی مشکل پیدا نشود دیگر سوژه کم کم عقب می‌رود و دیگر بیماری را نمی‌بینند مثلا الان بیش از 20 سال است هیچ موردی از فلج اطفال در استان اصفهان دیده نشده بیش از 20 سال است هیچ موردی از بیماری هاری انسانی نداشتیم در حالی که نمونه‌هایی که از حیوانات گزنده ارسال می‌شود به مرکز کشوری در 80 درصد موارد مثبت است که اگر این واکسن‌ها نبودند چه وضعی داشتیم. 

فدایی گفت: کار نکرده هم زیاد داریم الان گروه‌های واکسن گریز و واکسن ستیز به شدت علیه واکسن تبلیغ می کنند و متاسفانه ازآموخته‌های مذهبی سوء استفاده می کنند بنابراین برای اینها باید استراتژی داشته باشیم بهترین استراتژی خدمت را به بهترین شکل باید ارائه دهیم و مردم نباید سرگردان شوند. 

وی عنوان کرد: در دنیای واکسیناسیون برای ایران کار نکرده هنوز خیلی داریم مثلا در مورد این واکسن قبل ما بیش از 120 کشور  این واکسن را داشتند تزریق می‌ کردند الان رسیده به ما البته بسیاری از این کشورهای کوچک دوسه میلیون نفر بودند؛ برای ایران تامین آن با این جمعیت مشکلتر بود. 

 رئیس مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: چند هفته آینده  واکسن روتاویروس اضافه خواهد شد که بعد از قطره فلج اطفال دومین واکسن خوراکی خواهد بود که به شکل دو سی سی در سرنگ داخل دهان باید پاشیده شود. 

وی توضیح داد: واکسن پنوموکوک هم یک واکسن ده ظرفیتی هست ظهر چهارشنبه به دست ما رسید در اصفهان و الان به همت دوستان از صبح امروز شروع شده. 

فدایی بیان کرد: بیش از90 گونه پنوموکوک وجود دارد و در این واکسن هم هست این واکسن ساخت موسسه سرم سازی هند است بزرگترین واکسن ساز دنیا که به گفته خود این موسسه سالانه یک میلیارد و هفتصد دوز از انواع واکسن‌ها  را تولید می کند و 70 درصد کودکان دنیا از واکسن این موسسه استفاده داشته و از جهت محل تهیه شک و شبهه‌ای نیست 

وی ادامه داد: مقاطع تزریق واکسن پنوموکوک ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی است و امیدواریم از موارد پنومونی و عفونت‌های ریوی که الان دارد به شدت آزارمی‌دهد پیشگیری شود چون الان در بیمارستان‌های مرجع مثل بیمارستان کودکان امام حسین فشار زیادی در پنومونی‌ها هست و اگر از ریشه جلو آن را بگیریم و کم کنیم بسیار مهم است.

فدایی بیان داشت: خیلی وقتها پنوموکوک که میآید بر ویروس آنفولانزا سوار می‌شود در شهریور ماه واکسن آنفلونزا در داروخانه‌ها هست یعنی قبل از دولت در دست داروخانه‌ها هست در این مورد اگر اساتید موافقت داشته باشد می‌شود تبلیغ کرد که خانواده‌ها برای بچه‌ها بخصوص بچه‌های دبستانی و آنها که مشکل زمینه ای دارند استفاده کنند. 

وی در ادامه با تصریح اینکه در خود مرکز بهداشت استان طی یکی دو سال گذشته یکی دوتا همکاران خودمان با همین پنومونی‌های شدید فرزندانشان را از دست دادند؛ گفت: امیدواریم این واکسن ادامه پیدا کند و برنامه واکسیناسیون ایران کامل‌تر هم بشود.

فدایی در ادامه به واکسن سیاه سرفه و انواع آن هم اشاره کرد و گفت: سیاه سرفه تشخیص آن سخت است اما به نظر می رسد که شیوع بالایی دارد در جامعه چه در کودکان و چه در بزرگسالان اما استفاده از این واکسن هنوز برای ایران مشخص نشده.

وی تصریح کرد: آبله مرغان هم این چند وقت خیلی دیدیم در مردم بعد از کنار رفتن کرونا از جمله در بزرگسالان ابله مرغان دیدم و موارد مرگ و میر هم یک مورد بوده است.

فدایی در پایان با اشاره به این که در مراکز جامع سلامت 1 و 2 اصفهان بیش از دو میلیون نفر از جمعیت استان را پوشش میدهیم؛ گفت: و حالا چند تزریق را باید بیشتر انجام دهیم و حجم کار خیلی بالاتر می رود و باید استانداردها کاملا رعایت شود.

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/VwJR8
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: