همایش‌ها و جشنواره‌ها ,علمی، پژوهشی و فناوری

تعامل با چین و روسیه در حوزه میکرو/ حضور ستاد نانو در جمع کشورهای بریکس

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو با بیان اینکه این ستاد در جمع کشورهای بریکس حضور یافت، گفت: با کشورهای چین و روسیه در حوزه میکرو مذاکراتی داشتیم.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو امروز در جشنواره نانو و رسانه که در باغ کتاب تهران برگزار شد، گفت: در توسعه فناوری نانو توانمندی‌های مختلفی وجود دارد که یکی ازاین توانمندی ها، رسانه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها برای اجرای نوآوری کشور همانند هوا است، گفت: تا زمانیکه رسانه ها همانند هوا وجود داشته باشند حضورشان مشخص نیست اما به محض اینکه نباشند عدم حضور آنان مشخص می شود.

احمدوند با بیان اینکه رصدگری و اتصال اجزای اکوسیستم نوآوری یکی از نقش‌های جدی رسانه‌ها به شمار می رود، گفت: نگاه ما به رسانه‌ها یک نگاه پروژه‌ای نیست بلکه با رویکرد نقش مکمل با آنها همکاری داشته ایم. در ستاد توسعه فناوری نانو رویکرد ما تجمیع همه اجزای نوآوری است.

دبیر ستاد توسعه نانو با تاکید بر توجه شرکت‌های فناور به رسانه‌ها خاطر نشان کرد: اگر مدیریت شرکتی تنها به ابعاد فنی توجه کند و به مسایلی مانند تعامل با رسانه‌ها و نیروی انسانی، تامین مالی و ایجاد بازار متمرکز نشود قطعا موفق نخواهد شد. 

احمدوند با بیان اینکه زمانی که نانو در کشور شروع شد، زیر ساخت آن در کشور موجود نبود، گفت: اخیرا هم که حوزه میکرو به این ستاد اضافه شده است؛ در حوزه میکروالکترونیک توانمندی‌هایی وجود دارد ضمن آنکه وابستگی در این حوزه نیز به شدت بالاست؛ نگاه ما به توسعه نانو نگاه زنجیره‌ای است.

توسعه میکروالکترونیک از اولویت‌های ستاد نانو میکرو

به گفته وی، ورود ما به  حوزه میکروالکترونیک الزاما همانند فناوری نانو نیست و ایجاد زیر ساخت‌های این فناوری در گام نخست در دستور کار است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو میکرو گفت: حوزه فناوری‌های میکروالکترونیک جدایی از موضوعات اقتصادی، ابعاد امنیتی و راهبردی دارد.

احمدوند با بیان اینکه در حوزه میکروالکترونیک بازار وجود دارد اما کماکان وابستگی به خارج از کشور برای تامین تجهیزات میکرو الکترونیکی زیاد است، ادامه داد: تلاش داریم تا زیر سیستم‌های  این حوزه را توسعه دهیم. 

حسگرها اولویت حمایتی در حوزه میکروالکترونیک ها

وی به برنامه‌های این حوزه برای توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک اشاره کرد و گفت: اولین گام در این مسیر توسعه برداشت انرژی و حسگر‌ها و اینترنت اشیا است؛ در حوزه انرژی، از سال‌های قبل به دلیل کاربرد فناوری نانو گام‌هایی برداشته شده و ایجاد فناوری در این حوزه اتفاق افتاده بود و امسال نیز در حوزه حسگر‌ها برنامه‌های حمایتی را در دستور کار داریم تا تبدیل به توانمند فنی در کشور شود. 

احمدوند افزود: طی یکی دو سال اخیر، برای توسعه فناوری باتری اقداماتی  شروع شده که در صدد هستیم تا در این حوزه با وابستگی حداقلی پیش برویم تا در سال آینده بخشی از نیاز‌های کشور در حوزه باتری مرتفع شود. 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو با اشاره به توسعه کاربرد‌های حسگر‌ها در صنایع گفت: تعاملات با کشور‌های دیگر برای تبادل فناوری‌ها از دیگر برنامه‌های ستاد است.

حضور ستاد نانو در جمع کشورهای بریکس

وی گفت: ما در ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو در ششمین نشست کشور‌های بریکس برای اولین بار شرکت کردیم و حضور پر رنگی داشتیم که در این راستا پیشنهادات ما مورد استقبال کشور‌ها قرار گرفت.

وی داد و ستد با کشور‌های عضو بریکس در حوزه  توانمندی‌های مکمل میکروالکترونیک را از برنامه‌های میکرو و نانو ذکر کرد.

تعامل با چین و روسیه در حوزه میکرو

احمدوند گفت: از آنجایی که ظرفیت‌های علمی خوبی در کشور وجود دارد در این داد و ستد‌ها به ویژه با کشور‌های چین و روسیه تعاملاتی را شروع کردیم. در حال حاضر مذاکراتی انجام شده است.

https://stnews.ir/short/N2ogL
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: