پزشکی و سلامت ,واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

تعیین کیفیت گلوتن و میزان فعالیت آنزیم طبیعی آرد با تجهیزات ایران‌ساخت

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی با تولید انواع تجهیزات مورد نیاز صنایع آرد و نان ضمن تامین نیاز بیش از ۲۰۰ کارخانه‌ آرد، نان، ماکارونی، بیسکویت و صنایع وابسته و آزمایشگاه‌های اداره غله استان‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه‌ها، زمینه ارتقای کیفیت محصولات واحدهای تولیدی این صنایع را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : سید احمد حیدری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید دستگاه‌های گلوتن شور، گلوتن ایندکس، خشک کن گلوتن، فالینگ نامبر، آسیاب آزمایشگاهی، میکروفیدر، آنالیز بافت، هکتولیتر و سدیمانتاسیون در زمینه صنایع آزمایشگاهی آرد و دستگاه‌های پیشرفته رئولوژی مانند اکستنسوگراف و فارینوگراف با فناوری پیشرفته و برمبنای هوش مصنوعی در این شرکت، گفت: برای تعیین کیفیت گلوتن که عامل مهمی در پخت است می‌توان از دستگاه ایندکس گلوتن استفاده کرد که به شکل مکانیکی، گلوتن لغزنده (گلیادین) را از گلوتن با ساختار غیرلغزنده (گلوتنین) جدا می‌کند و عددی را از آنها به دست می‌آورد که به آن «ایندکس» یا «شاخص» گفته می‌شود. درصد این عدد با کیفیت گلوتن آرد برای پخت‌های مختلف، رابطه مستقیم دارد.

به گفته وی، دستگاه گلوتن ایندکس ساخته شده توسط مهندسان متخصص شرکت ما، علاوه بر کیفیت بالا (انجام آزمایش ظرف یک دقیقه با سرعت ۶۰۰۰ دور در دقیقه)، قابلیت تکرارپذیری و قیمت مناسب، دارای یک سال گارانتی و پنج سال خدمات پس از فروش نیز هست.

تعیین میزان فعالیت آنزیم طبیعی

حیدری، دستگاه فالینگ نامبر (آنزیم سنج) را از جمله دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان دانست که مقدار فعالیت آنزیم آلفا آمیالز آرد را به شکل خودکار تعیین می‌کند و افزود: این دستگاه می‌تواند فعالیت آنزیم طبیعی را اندازه بگیرد یا میزان فعالیت میکروبی و طبیعی آنزیم را به طور همزمان تعیین کند.

وی ضمن اشاره به اینکه، طراحی این دستگاه به گونه‌ای انجام شده است که با وارد کردن ارتفاع از سطح دریا توسط کاربر، به طور خودکار نقطه جوش آب را تنظیم می‌کند، اظهار کرد: تا زمانی که دمای مخزن به مقدار تعیین شده نرسد، اجازه انجام آزمایش را نمی‌دهد و به محض رسیدن به دمای مناسب، آماده بودن دستگاه برای انجام آزمایش را اعلام می‌کند؛ به علاوه برای ایمنی، زمانی که سطح آب درون مخزن از ارتفاع مشخصی کمتر شود، اخطاری در نمایشگر ظاهر می‌شود.

انجام آزمایش بافت بر روی طیف گسترده‌ای از انواع مواد غذایی

حیدری، آزمایش بافت را تکنیکی تثبیت شده برای ارزیابی خواص مکانیکی و فیزیکی از مواد اولیه تشکیل دهنده ساختار مواد غذایی و کنترل کیفیت قبل و بعد از پخت خواند و افزود: برای انجام این آزمایش از دستگاه آنالیز بافت (Texture Analyzer) استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه اجازه انجام آزمایش بافت را برای طیف گسترده‌ای از انواع مواد غذایی مانند محصولات پخته شده، غلات، حبوبات، مواد قنادی، تنقلات، لبنیات، میوه، سبزیجات، ژلاتین‌ها، گوشت، مرغ، ماهی، ماکارونی و حتی مواد غذایی حیوانات خانگی را می‌دهد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن اشاره به اینکه تحلیل بافت را می‌توان با استفاده از روش مکانیکی و بر مبنای نیرو انجام داد، اظهار کرد: در این آزمایش، آزمون‌های استانداردی مانند فشرده و خم کردن، انجام و از آن برای اندازه‌گیری سختی، تردی، نرمی، چسبناکی و دیگر خواص مشابه استفاده می‌شود. همچنین اندازه‌گیری این خواص به غیر از صنایع آرد و خوراکی، در صنایعی دیگر مانند تولید دارو، ژل و مانند آنها نیز کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، ادامه داد: پارامترهای نهایی این آزمایش از طریق بازخورد مشتری‌ها و آزمایش‌های گسترده روی بافت به دست آمده‌اند که شامل سختی، کشسانی و انعطاف‌پذیری و امکان جویدن و چسبندگی هستند.

وی درپایان خاطرنشان کرد: قابلیت کنترل بی سیم توســط تبلت‌های اندرویدی دراین دستگاه، به غیر از راحتی کاربر، امکانات مختلفی مانند اشتراک‌گذاری آسان نتایــج، مقایسه‌پذیری و قابلیت به روزرسانی از راه دور را فراهم آورده است.

https://stnews.ir/short/V108r
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: