واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان عامل جبران عقب‌ماندگی کشور در فناوری

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در فناوری‌های مهم نسبت به جهان عقب‌ماندگی‌هایی داریم که بخش عمده آن توسط بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان کشور حل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک در این دانشگاه گفت: یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌ها که در آینده علم اثرگذار است، ژنتیک است. شاخه‌ای که به عنوان فناوری‌های راهبردی مطرح است.

وی با اشاره به مغفول ماندن شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه گفت: خیلی از دستگاه‌ها و مراکز مهم این کنفرانس را برگزار می‌کنند؛ اما در لیست محور‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان مغفول مانده است. 

آقامیری با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در جبران عقب‌افتادگی کشور گفت: یکی از مشکلات، بی‌توجهی به بخش خصوصی مخصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان است. در فناوری‌های مهم نسبت به جهان عقب‌ماندگی‌هایی داریم که بخش عمده آن توسط بخش خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و جوانان کشور حل می‌شوند. 

آقامیری سیاسی کردن مباحث علمی را از آفات این حوزه دانست و افزود: به دلیل مسئولیتی که ۱۰ سال پیش در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری داشتم یک جنگی را بین دو تفکر در این زمینه می‌بینم. آفتی که اینگونه مباحث را تحت تاثیر قرار می‌دهد سیاسی کردن مباحث علمی است. به دلیل سیاسی کردن فضای علمی نتوانستیم در بحث تراریخته به جمع بندی برسیم. 

وی تصریح کرد: در کوانتوم نیز همین بحث مطرح است یکسری افراد دخالت می‌کنند و بعد با هر نوع حرکت پژوهشی موشکافانه مخالفت می‌کنند.


آقامیری ژنتیک را یکی از علوم موثر در زندگی مردم کشور دانست و گفت: برداشت انتقال اثبات نشده به جامعه کار خطرناکی است که در بحث ژنتیک دیده می‌شود؛ زیرا زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انتشار این علم همانقدر که می‌تواند به زندگی مردم قدرت دهد را می‌تواند نگرانی ایجاد کنیم.

وی با امیدواری در اینده این علم و تاثیر ان در زندگی مردم گفت: امیدواریم این نشست‌ها و گفتگو دیدگاه‌ها را بهم نزدیک کند و مردم را درگیر بحثی که هیچ نقشی در آن ندارند و فقط با حرف‌های ما بحران و نگرانی برایشان ایجاد می‌شود نکند.

https://stnews.ir/short/VMmwP
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: