علمی، پژوهشی و فناوری

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل مطرح کرد:

توسعه فناوری در گرو توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: توسعه فناوری در گرو توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای است و طی ۳ سال گذشته ۳۶ درصد از دانش آموزان ما در هنرستان‌ها مشغول تحصیل شدند و اکنون نیز این میزان به ۴۱ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل: ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای است. بدون تردید مهمترین سرمایه هر سازمان و جامعه نیروی انسانی ماهر و متخصص آن است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان آموزش فنی به‌‏عنوان عنصر مکمل نظام آموزشی در نظر گرفته می‌شود. در کشور ایران هم اهمیت مهارت آموزی به خوبی احساس شده است و به همین منظور ۶ مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای نام‌گذاری شده است.

سال‌‏‌ها از تدوین نظری سرمایه انسانی می‌‌‏گذرد. در این مدت، نقش و اهمیت آموزش‌‏های فنی و حرفه‌‏ای در توسعه اقتصادی نزد کشورهای توسعه‌‏یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شناخته شده است؛ به‌‏گونه‌‏ای‌‏که بسیاری از کشور‌ها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به‌‏عنوان پیش‏‌زمینه و اولین گام، اقدام به اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه‌‏ای خود و سرمایه‌‏گذاری در آن می‌‏‌نمایند.

کلام اله صفری مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: آموزش و پرورش به روش و بر اساس سند تحول بنیادین کلیه برنامه ها و فعالیت های خود را تدوین کرده است و دیگر به دنبال آموزش های تک بعدی نیست.

صفری در ادامه با بیان اینکه فناوری یکی از ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین است افزود: دانش آموزان و معلمان ما باید با این ساحت فناوری آشنایی داشته باشند و بروز باشند و بتوانند با آن کار و تولید محتوا کنند.

وی گفت: آموزش و پرورش با استفاده از اساتید مجرب و شرکت های فناوربرای کلیه فرهنگیان کارگاه های توانمندسازی برگزار می کند تا آنها نیز آموزش های لازم را به دانش آموزان منتقل کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه ایجاد زیرساخت و زیربنای توسعه فناوری در گرو توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش است، تصریح کرد: در 3 سال پیش 36 درصد از دانش آموزان ما در هنرستان ها مشغول تحصیل بودند و اکنون به 41 درصد رسیده است و در سال جاری هم جزء برنامه های ما است این درصد را به 43 درصد برسانیم.

صفری با بیان اینکه کسی که در عصر حاضر با فناوری آشنایی نداشته باشد بی سواد است، گفت: امروزه رشته های فناوری مورد توجه خانواده ها و آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش نیز برنامه های خوبی برای اجرای آن دارد.

وی با اشاره به چالش های پیش رو افزود: چالشی که وجود دارد برخی خانواده ها اعتقادی به دانش ها و رشته های فنی و حرفه ای ندارند و ما وظیفه داریم با برگزاری کارگاه های انجمن اولیاء در مدارس فرهنگ سازی کنیم و این مقاومت را بشکنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: همانطور که اولیای دانش آموزان به رشته های زبان ، دروس بنیادی و کاربردی توجه دارند باید احساس نیاز کنند که فرزندانشان به یک مهارت ویژه آشنایی داشته باشند تا کار و زندگی در عصر حاضر سخت نباشد.

صفری گفت: به منظور آشنایی دانش آموزان با این فناوری، مشاوران ما با دانش آموزان صحبت می کنند و امیدواریم بتوانیم از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم به دانش آموزان معهارت های فنی و حرفه ای آموزش دهیم تا در آینده به یک مهارت فنی برسند.

اولین همایش هوش مصنوعی در مدارس در اردبیل برگزار می شود 

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک امر اجتناب ناپذیر است، افزود: معلمان، دانش آموزان و مدارس باید با این علوم آشنایی داشته باشند و در صدد این هستیم که اولین همایش با موضوع هوش مصنوعی در حوزه مدارس را در استان اردبیل اجرا کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی یک امر حیاتی و مهم است و اگر غفلت شود قطعا دانش آموزان، خانواده ها و مدارس ضرر خواهند کرد.

توجه به فضای پژوهشسرا ضرورت دارد

صفری با بیان اینکه پژوهشسرا یک مکان علمی، دانشی و مهارتی است، اظهار داشت: متاسفانه در استان اردبیل به دلیل کمبود فضاهای آموزشی، پژوهشسراهای استاندارد نداریم و بخشی از مراکز را به پژوهشسرا تبدیل کردیم اما طی تفاهم نامه ای که با اداره کل نوسازی داریم ساختمان ویژه برای پژوهشسرا پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات پژوهشسراهای استان در سطح متوسط به بالا است، ادامه داد: آنچه برای ما ضرورت دارد فضای پژوهشسرا است. پژوهشسرا محل زندگی و تمرین دانش آموزان است و ما باید استعداد علمی دانش آموزان را شناسایی و تقویت کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش در ادامه گفت: در پژوهشسراهای استان بیش از 13 رشته دانش بنیان، رشته های علمی و آموزشی وجود دارد و دانش آموزان در سطوح مختلف و رشته های مختلف وارد رقابت های استانی، منطقه ای و کشوری شده اند و مدال آوران ما در این حوزه نیز بیشتر است. برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم بتوانیم در شان دانش آموزان، پژوهشسراهای مجهز با پیشرفته ترین امکانات در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

https://stnews.ir/short/4Aqdg
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: