علمی، پژوهشی و فناوری

توسعه نیروگاهی تنها راه‌حل کمبود برق نیست/ لزوم توجه به تجربیات جهانی

عضو انجمن علمی مهندسین برق و الکترونیک ایران و پژوهشگر حوزه توزیع انرژی الکتریکی معتقد است توسعه نیروگاهی (که ضروری هم هست) تنها راه‌حل بهبود این وضع نیست و باید با نگاهی به تجربیات جهانی کسری تولید در زمان اوج تقاضا را از راه کاهش تقاضا و تغییر الگوی توسعه مدیریت کرد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : 

در حالیکه خورشید هر روز با شدت بیشتری به سیاره زمین می‌تابد و نیمکره شمالی را در گرمایی داغ فرو برده است، همچنین تاثیر تغییر اقلیم در گرمایش زمین هر روز محسوس‌تر می‌شود؛ تقاضا برای انرژی برق در همه کشورها افزایش یافته است و هر روز حد نصاب جدیدی برای مصرف برق در کشور ما هم رقم می‌خورد.

بر اساس آخرین آمار تراز انرژی، ظرفیت منصوبه در کشور حدود ۹۰ هزار مگاوات و ظرفیت عملیاتی محقق شده حدود ۶۰ هزار مگاوات است. اخبار هم نشان می‌دهد اوج تقاضا در روزهای اخیر به حدود ۷۷ مگاوات رسیده است. البته در مورد آمار تولید انرژی باید دقت کرد که تلفات خطوط انتقال و توزیع حدود ۱۵ درصد و مصرف داخلی نیروگاه هم حدود ۵ درصد است.

شاید این سوال پیش آید که با وجود ظرفیت تولید ۹۰ هزار مگاواتی چرا با ۷۶ هزار مگاوات تقاضا شبکه باید با اختلال روبرو شده و مثلا قطعی برق داشته باشیم یا برای جلوگیری از قطعی برق برخی بخش‌ها و ادارات را تعطیل کرده و به این شکل تقاضا را در ادارات کاهش دهیم، اما باید توجه کرد رقم ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه مجموعه نیروگاه‌های کشور است؛ یعنی مجموع کل ظرفیت در زمان نصب، بدون در نظر گرفتن پیری و فرسودگی و خرابی و سرویس و تلفات و مصرف داخلی.

سوال مهم‌تر در اذهان مردم عادی، محققان و پژوهشگران و فعالان اقتصادی و صاحب کارخانه‌ها و تولیدکنندگان این است که چطور می‌توان مانع از قطع برق شد و از تابستان به سلامت عبور کرد؟ آیا باید ظرفیت‌های نیروگاهی را افزایش داد که قطعا هزینه‌های زیادی دارد و راهکار بلندمدتی هم هست، یا راه‌های دیگری برای تامین تقاضا با همین میزان تولید برق وجود دارد؟

برای پاسخ به برخی از این سوالات با علیرضا فریدونیان عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، دانش آموخته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب از دانشگاه‌های علم و صنعت ایران و تهران در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۷ در رشته‌ مهندسی برق گفت‌وگو کردیم.

وی غیر از فعالیت‌های دانشگاهی با انجمن علمی‌های مرتبط رشته خود نیز همکاری دارد و نایب‌رئیس انجمن علمی شبکه‌های هوشمند انرژی ایران، بازرس انجمن علمی مهندسی برق و الکترونیک جهان IEEE، شاخه ایران، عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته تحقیق و توسعه انجمن علمی مهندسین برق و الکترونیک ایران IAEEE، شاخه تهران و عضو کمیته علمی و اتاق فکر صنعت توزیع، معاونت توزیع، توانیر است و در زمینه‌های محیط‌های (شبکه، خانه و شهر) هوشمند، کاربرد داده کاوی با هوش مصنوعی و یادگیری آماری در سیستم‌های انرژی، مهندسی توزیع انرژی الکتریکی (برنامه‌ریزی، طراحی، بهره‌برداری و اتوماسیون)، مدیریت دارایی‌های فیزیکی (نگهداری و تعمیرات) در توزیع انرژی الکتریکی، فناوری‌های نوپدید در بازار توزیع انرژی الکتریکی و کاربرد تئوری سیستم‌های پیچیده و آشوبناک در سیستم‌های انرژی به پژوهش مشغول است.

https://stnews.ir/short/ern3o
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: